• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Familj söker Plåtis.

61lilwil

HBK Medlem
Inlägg
317
Kommun
Sala
HBK-Nr
16762
Medlemskap
2024
Sv: Familj söker Plåtis.

Fungerar utmärkt att bädda i dinetten när våra barnbarn är med.
När sonen lånar vår bil ligger de vuxna i dinetten och barnen i den ordinarie sängen.
Inga problem alls.
 

61lilwil

HBK Medlem
Inlägg
317
Kommun
Sala
HBK-Nr
16762
Medlemskap
2024
Sv: Familj söker Plåtis.

Har bara varit ute med bilen sommarhalvåret. Från april till och med oktober och det har fungerat bra.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Familj söker Plåtis.

Jodå dinetten funkar bra när man tar med barnbarnen eller för kortare tid men på sikt blir det för jobbigt att hålla på och bädda.
 
F

F.d. 54786

Guest
Sv: Familj söker Plåtis.

Vi kör en Rapido v55, kanonbil som funkar bra för oss då vi inte ville ha toalettlösningen med jalusier i mitten. Två pers och en tonåring.

Jag skulle INTE välja dinettlösning för nattbädd med två ynglingar. Kolla dubbelsängslösningen i Globecar. Två tvärbäddar bak med elektrisk manövrering - det hade jag gått på. Gott om lastutrymme dessutom.

Dinett är i plåtis en nödlösning av rang. Vi gjorde Kroatien på tre i somras och det funkade utmärkt, men tålamod är en värdefull tillgång.

Har man storplånboken med sig så har LaStrada en variant med taksäng fram - också en bra lösning. Där får man dessutom ett ordentligt vintergolv (dock funkar vår bil med Truma 6 alldeles utmärkt i norrbottens vinter, så jag vet inte hur en eventuell skillnad till LaStrada skulle upplevas).

Dieselvärmare och kompressorkyl - det är bra skit som jag också skulle prioritera..:D

Håller helt med om wc/dusch i mitten.då sknar ni överskåp bak va? Vartförvarar ni kläderna i väskor?
Hänger även tonåringen med på era helgutflykter?

Hur tyckte han/hon Kroatien var om man gemför med att ta flyget och hotell
 
F

F.d. 54786

Guest
Sv: Familj söker Plåtis.

Det är inte i överensstämmelse med min erfarenhet, Montreal. Moderna kompressorkylar och moderna dieselvärmare förbrukar inte särskilt mycket ström! Visserligen bara kört med dieselvärmare sedan 2006 men har fixat vinterparkering utan strömtillskott minst ett par dygn med dessa våra tre bilar. Enbart uppstartfasen kräver mer ström. Detta dock sagt enbart byggt på vår erfarenhet..........:D

Är det någon service underhåll på diselevärmare?
 
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Familj söker Plåtis.

Jag hade dieselvärmare i min La Strada. Det enda underhållet utöver normalen; värmaren måste gå ca 45 min per månad uavsätt, enligt bruksanvisning. När det gäller extra el.förbrukning, också pga kompressorkyl, speciellt på vinter; 2 batterier löser problemet. Jag har stått i -5 utan el inkopplat i 2 dygn utan problem.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Familj söker Plåtis.

I en plåtis är det gott om kompromisser.

Dusch i mitten är bättre än att försöka skydda väggarna i ett toarum med draperi. Viktigare är dock att det finns flera golvavlopp så att vattnet rinner ut även om bilen inte står helt i våg.

Sängen på tvären innebär att man blir tvungen att klättra över den person som ligger på "bilsidan". Så också med franskbädd. I franskbädden rymmer dessutom täcket för den person som ligger närmast avsmalningen. Sängen är också svårbäddad med franskbädd. Lättbäddat om man öppnar bakdörrarna med tvärbädd.

Ofta får man valen att ha kylskåp eller garderob högt, jag föredrar högt kylskåp.

På plåtisar måste man oftast öppna bakdörrarna vid gasolbyte, vintertid bör man då ha en filt eller draperi som hindrar vintern att rasa in i sängdelen. Dörren till gasolutrymmet bör öppnas så att man inte behöver lasta ur vid gasolbyte eller att man har lastat så att dörren går att öppna.

Lådor i köket istället för dörrar och hyllor är att föredra. Ofta behöver man sätta in extra hyllor i överskåpen.

Vid vinterkörning och med gasolvärmare bör man ha mono eller duo control monterat till gasen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Familj söker Plåtis.

Det är inte i överensstämmelse med min erfarenhet, Montreal. Moderna kompressorkylar och moderna dieselvärmare förbrukar inte särskilt mycket ström! Visserligen bara kört med dieselvärmare sedan 2006 men har fixat vinterparkering utan strömtillskott minst ett par dygn med dessa våra tre bilar. Enbart uppstartfasen kräver mer ström. Detta dock sagt enbart byggt på vår erfarenhet..........:D

Hur gärna man än vill skönmåla det man har själv, så är en realistisk beräkning att det går åt 40-50 Ah per dygn till värmare och kyl, sedan tillkommer all övrig förbrukning som belysning, TV, laddning av diverse apparater, speciellt för en barnfamilj, det betyder att vid ca 2 dygn är det stopp även om man har dubbla batterier. Total förbrukning per dygn under vinterhalvåret när värmaren måste gå 24tim/dygn förmodligen i storleksordningen 60Ah.
 
Senast ändrad:

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Familj söker Plåtis.

Kolla tex. Trumas webbplats. Där finns en del info om deras värmare, bla. elförbrukning.

Här är ett utdrag från www.truma.com ang. strömförbrukning:
Truma Combi D 6 (Diesel)
"1,8 A upp till kortvarigt max. 7 A vid reglerdrift vid en värmeeffekt lägre än 2 000 W lägre än 1,8 A"

Truma Combi E (Gasol)
"0,2 A upp till kortvarigt max. 5,6 A (genomsnitt cirka 1,1 A)"

.. så visst har dieselversionen en avsevärt högre strömförbrukning om man jämför Trumas alternativ (diesel/gasol) med samma effekt men det finns kanske alternativa sanningar kring dieselvärmarnas strömförbrukningen ;)


...........
 

61lilwil

HBK Medlem
Inlägg
317
Kommun
Sala
HBK-Nr
16762
Medlemskap
2024
Sv: Familj söker Plåtis.

Jodå dinetten funkar bra när man tar med barnbarnen eller för kortare tid men på sikt blir det för jobbigt att hålla på och bädda.[/QUOTE

När vi var ute och campade när våra barn var små bäddade vi sällan upp dinetten. Vi var nästan alltid ute, åt under markisen (med en vägg) men då låg vi i och för sig ofta still några nätter på samma ställe.
Allt är ju kompromisser, som jag ser det.
 
F

F.d. 53349

Guest
Sv: Familj söker Plåtis.

Håller helt med om wc/dusch i mitten.då sknar ni överskåp bak va? Vartförvarar ni kläderna i väskor?
Hänger även tonåringen med på era helgutflykter?

Hur tyckte han/hon Kroatien var om man gemför med att ta flyget och hotell

Saknas absolut inte överskåp bak. Tre rejäla med hängd dörr på högersida noch två stora "traditionella" med lucka som öppnar uppåt till vänster (se bild, då kan man ana dem). Och sedan har vi en stor halvgarderob inbyggd i duschen. Finns gott om förvaring.

Tonåringen tyckte kroatien var kanon - sen kanske sällskapet i mor och far inte är det man föredrar i den åldern...men vi hade en kusin med i andrabil, så det funkade ändå...:twitcy:

Hon hänger helst inte med på helgerna, men det får man nog se som ett ålderstecken. Å sen gör ju inte dinetten livet lättare.

Och som sagt - dinett med barnbarn en helg är säkert inget problem, men för längre resor skulle jag absolut inte välja det.
 

Bilagor

  • 374_865x615.jpg
    374_865x615.jpg
    65,5 KB · Visningar: 22
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 54786

Guest
Sv: Familj söker Plåtis.

Saknas absolut inte överskåp bak. Tre rejäla med hängd dörr på högersida noch två stora "traditionella" med lucka som öppnar uppåt till vänster (se bild, då kan man ana dem). Och sedan har vi en stor halvgarderob inbyggd i duschen. Finns gott om förvaring.

Tonåringen tyckte kroatien var kanon - sen kanske sällskapet i mor och far inte är det man föredrar i den åldern...men vi hade en kusin med i andrabil, så det funkade ändå...:twitcy:

Hon hänger helst inte med på helgerna, men det får man nog se som ett ålderstecken. Å sen gör ju inte dinetten livet lättare.

Och som sagt - dinett med barnbarn en helg är säkert inget problem, men för längre resor skulle jag absolut inte välja det.

Fick för mig att ni hade våningssäng bak. Därför jag undrade med packningen.
 
F

F.d. 53349

Guest
Sv: Familj söker Plåtis.

Fick för mig att ni hade våningssäng bak. Därför jag undrade med packningen.

Tyvärr, det var Globecar jag hänvisad till. Vi har dinett, därav min tvärsäkra uppfattning om dinettlösningens tillkortakommanden.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Familj söker Plåtis.

Enbart uppstartfasen kräver mer ström...:D
...under några sekunder, ja! Men om batterierna saknar styrka (A), då får man fel E122 eller W170 beroende på (Truma's) batterispärr som sätter igång vid spänning lägre än 11,7V och då kan du glömma uppvärmning överhuvud taget. Detta ÄR fakta som vi får var med om innan vi stoppar in nya batterier eller i bästa fall en ny LFP uppsättning med 0,6 högre spänning.
Tips: var rädd om dina batterier så klarar du dig längre med dieselvärmaren!
 
Toppen