• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Synpunkter på elschema Ctek 250 dual o CBE DS450ca

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Hej

Har gjort en kladd på inkoppling av en Ctek 250 dual där jag har en cbe ds450 ca och vill inte ställa till det med cbe rep (dyrt att byta).
Vet att det finns flera trådar om detta problem men jag skulle gärna få synpunkter på min vers innan jag går till verket.

Tanken är att relä R1(via D+) kopplar in ctek först och när den ger utspänning så bryter R2 förbindelsen förb.batt till cbe, i syfte att det inte ska påverka cbe och framför allt att max ström skall lagras i förb.batt medans kylen mm får direkt från cbe under motordrift.

Tacksam för synpunkter
Kenneth
 

Bilagor

  • 20170128_135202_001.jpg
    20170128_135202_001.jpg
    539,3 KB · Visningar: 83

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Synpunkter på elschema Ctek 250 dual o CBE DS450ca

Hej! Om du kopplar D250:n till startbatteriet direkt kommer den att dels laddabobatteriet när startbatteriet kommit upp i spänning, dels kommer solpanel och nätspänningsladdare att ladda startbatteriet när bobatteriet är fullt. CBE blir inte ledsen för spänning från Dual 250, du kopplar laddning i samma punkt.

Se min skiss.

Med vänlig hälsning, Conny J
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    806,8 KB · Visningar: 66

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Sv: Synpunkter på elschema Ctek 250 dual o CBE DS450ca

Tack Conny
Ser bra ut men jag tror att jag har lite annorlunda koppling på kylen, att den drar(15A)direkt fr cbe och då blir inte mycket kvar till laddn förbrukn batt. Tor H har haft flera inlägg o varnat för det.

Och samtidigt så får jag samma pontential på gen in och out+ på ctek om jag ansluter direkt på batt sep gen/startb om inga reläer har, dvs minimal laddning.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Synpunkter på elschema Ctek 250 dual o CBE DS450ca

Ctek 250 ger ju bara 20 A. Om du kompletterar med en Smartpass försörjs både kyl och laddas bobatteriet på ett optimalt sätt med så många A generatorn orkar lämna. Mitt elblock är väl lite annorlunda, men jag bifogar min inkoppling. I princip helt enkelt kopplas Ctek grejorna in på laddningskabeln till bobatterierna. Fungrar klockrent.
ERIKPER
 

Bilagor

  • CTEK slutlig inkoppling.jpg
    CTEK slutlig inkoppling.jpg
    1 MB · Visningar: 92

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Sv: Synpunkter på elschema Ctek 250 dual o CBE DS450ca

Jag har nog funderat på smartpass också men jag har inte så stor bbank (160ah) o då sägs det att man inte har någon större nytta av smartpass..? Men visst det borde gå snabbare o fylla upp.

Fund ev på att dra kylen direkt t batt sep o då eliminerar man den strömslukaren.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Synpunkter på elschema Ctek 250 dual o CBE DS450ca

Jag har nog funderat på smartpass också men jag har inte så stor bbank (160ah) o då sägs det att man inte har någon större nytta av smartpass..? Men visst det borde gå snabbare o fylla upp.

Fund ev på att dra kylen direkt t batt sep o då eliminerar man den strömslukaren.

Bifogar en beskrivning jag fått från Ctek som kanske ger mer information för beslut. Min bbbank är 2 Biltema AGM på 2x90 Ah om jag kommer ihåg rätt.
ERIKPER
 

Bilagor

  • Cetek PP.pdf
    1,5 MB · Visningar: 178

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Synpunkter på elschema Ctek 250 dual o CBE DS450ca

Ja du får samma spänning ända tills laddningen börjar. D250s bägge batteri-anslutningar är kopplade via dubbelriktade spänningsomvandlare som höjer spänningen från generator/startbatteri till optimal laddning för bobatteriet. Och när solcell eller laddare på bobatteriet är inkopplade så sker en omvänd spänningsöverföring via spänningsomvandlare så att startbatteriet laddas med mindre laddning visserligen, men den börjar när bobatteriet har gått färdigt sin laddcykel. Så detta är inte bara en batteriisolator. Att koppla reläer förstör dess tänkta funktion. Kylens ström kan ju reläet som styrs av D+ genom att flytta kabeln som går till kylen från CBE till detta relä. Alltså inget ingrepp i blocket. Med smartpass ökar överförd ström till det dubbla om resten pallar för det. Såg att nästa inlägg visade detta. Men som sagt, spänningshöjning/reglering är åt bägge håll...
Med vänlig hälsning, Conny J
 

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Sv: Synpunkter på elschema Ctek 250 dual o CBE DS450ca

Jeg må bare si at jeg blir mer og mer forvirret av Ctek (Daniel), de sier å gjør mye rart. Har korrespondert mye med e-post med han og han sier at Ctek er på gli til å gjøre noe som skal gjøre innkoplingen av D250S enklere.

Slik jeg forstår av tegningen vedlagt her vil D250S virke parallelt med original ladingen og D250S vil ikke virke nå motoren går. Da vil D250S få tilnærmet samme spenning på utgående og inngående via B1 og B2 og virkningen blir nesten 0.

Ikke vil de 5 ladefasene som D250S har virke, siden den uintligente ladespenningen fra generatoren vil "stå" i begge ender på D250S.

Den vil virke perfekt med solcellepanelt og det er kanskje derfor en er fornøyd med koplingen, men generator ladingen blir ikke mye bedre.

Kan lett kontrollere om jeg har feil, bare med å måle strømmen inn på bodelsbatteriet med D250S innkoplet og ved å ta av ledningen ut fra D250S og strømmen vil nok bli den samme.

Beste måten å gjøre det på er og kople et vekslerele på B2 og til D250S. Dette vekslerele vil gjøre at ikke D250S får generatorspenning bade på ut og inn på D250S og den vil virke helt topp- Når generatoren ikke lader vil vekslerele gjøre at servicebatteriet leverer strøm til bodelen.

Kan ikke forstå at det skal være nødvendig med ekstra releet til kjøleskapet, haddde vært mye smartere og benyttet det slik jeg beskriver. Skal man benytte rele burde det vel ha noen nytte? Kan ikke skjønne at dette har noen nytte?

Har bestämt mig för att testa de som Tor H mfl har beskrivit ovan. Tror att det kan ge max om jag bara sätter in en dual utan smartpass.

Drar en ny kabel fr startb/gen o lägger ett brytande relä på förbrukningsbat mot cbe...dvs olika sp på ctek in och ut och då kan inte ctek heller ge överspänning (15-15,5v) in till cbe 450, vilket den tydligen gör ibland vid kallt väder o kalla bat. Samtidigt får kyl mm matning direkt fr cbe utan att påverka ctek laddn.
Se bif skiss

Dessutom lägger jag laddning före givaren till amp mätaren så ser jag på huvudpanelen resultatet av vad ctek ger ...hoppas jag:)
 

Bilagor

  • 20170130_133444.jpg
    20170130_133444.jpg
    336,6 KB · Visningar: 57

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Synpunkter på elschema Ctek 250 dual o CBE DS450ca

Enkleste innkoblingen av Ctek Dual, som gir best funksjon. Ser bildet har falt ut av tidligere tråder her. En hyggelig meddebbatant "ubbe i gbg" har funnet igjen tegningen jeg lagde for noen år siden, takk for hjelpen ubbe i gbg!. Koble som den og Dual får optimal funksjon. :)

Jeg har slettet skissen jag la ut.
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Synpunkter på elschema Ctek 250 dual o CBE DS450ca

Enkleste innkoblingen av Ctek Dual, som gir best funksjon. Ser bildet har falt ut av tidligere tråder her.

CtecD250SDualItineoskjema-Kopi_zpseb9a872b.jpg


Ett litet tips som kan vara bra att känna till är att när elektronik eller kanske generator som i detta fall skall styra ett relä så är det väldigt bra om man kan använda ett relä med inbyggd skyddsdiod som har som uppgift att skydda den enhet som drar relät.

https://www.google.se/search?q=relä...=7mqPWLPpGMOP6ASDho_4Aw#imgrc=xgeAxzBr8pKFOM:
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Synpunkter på elschema Ctek 250 dual o CBE DS450ca

Hej alla ni kunniga medlemmar om inkoppling av Dual
Finns det något bra förslag för inkoppling av D250Dual än den standardinkoppling som Ctec anger när man inte har en EBL ?
Har bara en kompressorkyl som kommer att gå under körning
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Synpunkter på elschema Ctek 250 dual o CBE DS450ca

Här har ni en manual på svenska med förslag på olika kopplingar: http://www.ctek.se/Archive/ProductManualPdf/D250S DUAL_SV.pdf
http://www.ctek.se/Archive/ProductPdf/D250S DUAL_SV.pdf
Jag har även en Ctek Smartpass inkopplad i mitt system.
D250S DUAL

Jag har tagit bort säkringen från bilbatteriet (50 Amp)som går till E-blocket. Sedan kopplat direkt från Bilbatteri via en 100 Amp automatsäkring med brytare ifall jag vill återgå till originalkopplingen. Jag har Smartpassen då jag kan köra AC;n på taket via omvandlare på 1500W 230 Vac och då drar den ca 80 ampere förbi S250 Duon som bara ger max 20 ampere. Fungerar ypperligt. Laddar de 3 95 Ah bodelsbatterierna mycket fortare och framför allt fullt mot vad originalsystemet gjorde. 110 Watt solcell är också inkopplad till S250 duon.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Synpunkter på elschema Ctek 250 dual o CBE DS450ca

Hej alla ni kunniga medlemmar om inkoppling av Dual
Finns det något bra förslag för inkoppling av D250Dual än den standardinkoppling som Ctec anger när man inte har en EBL ?
Har bara en kompressorkyl som kommer att gå under körning
Sorry, men vill du ha en alternativ inkoppling till den CTEK föreslår?

Eller vad menar du?

En fråga också, har du redan en DUAL eller ska du köpa en, varför jag frågar är då det finns andra sätt att ladda, kanske bättre eller sämre men bättre tycker jag.
 

ubbe i gbg

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Ale
HBK-Nr
22749
Medlemskap
2024
Sv: Synpunkter på elschema Ctek 250 dual o CBE DS450ca

Detta tycker jag är det bästa sättet och enklaste. Då laddar CTEK när bilen laddar, och när bilen är avstängd så går det via EBL.
 

Bilagor

  • Inkoppling Ctek.png
    Inkoppling Ctek.png
    67,5 KB · Visningar: 70

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Sv: Synpunkter på elschema Ctek 250 dual o CBE DS450ca

Detta tycker jag är det bästa sättet och enklaste. Då laddar CTEK när bilen laddar, och när bilen är avstängd så går det via EBL.

Denna skiss är den som väglett mig och är i princip samma sak som jag gjort i min, kanske mer detaljerad men det är som ser ut i min hb.
Det finns ingen startbat utg på cbe/(ebl) o för att inte få samma potential på ctek in/out så klipper jag kabel från cbe till förb bat (enkelt att återställa) med ett brytande relä(40A biltema) under motordrift, cbe matar kylen direkt fr gen, och drar en ny matning från startb till ctek in.
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Synpunkter på elschema Ctek 250 dual o CBE DS450ca

Denna skiss är den som väglett mig och är i princip samma sak som jag gjort i min, kanske mer detaljerad men det är som ser ut i min hb.
Det finns ingen startbat utg på cbe/(ebl) o för att inte få samma potential på ctek in/out så klipper jag kabel från cbe till förb bat (enkelt att återställa) med ett brytande relä(40A biltema) under motordrift, cbe matar kylen direkt fr gen, och drar en ny matning från startb till ctek in.

Så har jag oxå kopplat min Ctek 250 och det fungerar bra.
Ingenting ändrat på EBL 101.
Arne
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Synpunkter på elschema Ctek 250 dual o CBE DS450ca

Hej alla ni kunniga medlemmar om inkoppling av Dual
Finns det något bra förslag för inkoppling av D250Dual än den standardinkoppling som Ctec anger när man inte har en EBL ?
Har bara en kompressorkyl som kommer att gå under körning

Skall kylen verkligen bara gå under körning?
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Synpunkter på elschema Ctek 250 dual o CBE DS450ca

Jag förstår inte varför ni krånglar till inkopplingen med ett eller flera reläer. Någon nämnde hög spänning i elcentralen men detta förutsätter att centralen inte längre matas av kabeln från bobatteriet utan någon annan väg. Ctek ger 14.4 V max. Har någon fått någon utrustning skadad av 14.4 V? Jag och väldigt många med mig har kopplat enl Ctek med Ctek direkt före bobatteriet. Enkel inkoppling och det fungerar felfritt
ERIKPER
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Synpunkter på elschema Ctek 250 dual o CBE DS450ca

Jag håller med utom när det gäller spänningen, om det är svalt runt batterierna kan spänningen gå upp emot 15V. Max 14,4V är vid 25grader om jag inte minns fel. :)
 
Toppen