• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Synpunkter på elschema Ctek 250 dual o CBE DS450ca

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Hej

Har gjort en kladd på inkoppling av en Ctek 250 dual där jag har en cbe ds450 ca och vill inte ställa till det med cbe rep (dyrt att byta).
Vet att det finns flera trådar om detta problem men jag skulle gärna få synpunkter på min vers innan jag går till verket.

Tanken är att relä R1(via D+) kopplar in ctek först och när den ger utspänning så bryter R2 förbindelsen förb.batt till cbe, i syfte att det inte ska påverka cbe och framför allt att max ström skall lagras i förb.batt medans kylen mm får direkt från cbe under motordrift.

Tacksam för synpunkter
Kenneth
 

Bilagor

  • 20170128_135202_001.jpg
    20170128_135202_001.jpg
    539,3 KB · Visningar: 83
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Synpunkter på elschema Ctek 250 dual o CBE DS450ca

När jag kör ansluter jag in en 150W inverter i cigg-uttaget. Invertern matar en Hamron 4A-laddare som är kopplad direkt på bo-batteriet under passagerarstolen. När jag stänger av motorn drar jag ut cigg-pluggen till invertern. Lite manuell hantering visserligen men det går också att fixa om man vill.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Synpunkter på elschema Ctek 250 dual o CBE DS450ca

Det finns trådar om de som mätt att det tom går mot 15,5V, dvs klart över vad som är lämpligt.

Det kan nog ske kortfristigt om det är kallt runt batterierna, men tempgivaren skall ju ligga på batteripolen, som ju snart värms upp när laddningen går igång, och då sjunker spänningen. Komponenter för fordonsbruk skall tåla uppemot 16-17V korta stunder så det borde inte bli problem. Men, vi hade faktiskt problem med styrningen till fläkten på vår
Trumapanna vintertid när ju spänningen blir som högst, jag monterade en spänningsstabilisator där och sedan har vi inte haft några problem.
Eventuellt skulle man ju kunna montera en brytare på temperaturgivaren så att man bryter
den när det är kallt, då går ju Dual:en inte högre än 14,4V? På sommaren vill man ju gärna ha den aktiv så att man inte kokar batterierna när det blir riktigt varmt.
 
Senast ändrad:

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Synpunkter på elschema Ctek 250 dual o CBE DS450ca

Att laddspänningen under en del av utjämningsfasen stiger upp över 15 V vid låg temperatur är faktiskt nödvändigt för att ladda batteriet fullt. Ett blybatteri laddas upp till 16V om det ska bli fulladdat. Bilens generator laddar bara 14.4 V normalt och det är för att kunna köra hela dagen utan att skada batteriet. Men batteriet blir bara laddat till 80% på sommaren och ännu mindre på vintern..
Att sedan elektronik inte klarar högre spänningar är rena felkontruktioner tyvärr.
Men vill man få batteriet fulladdat på vintern så är en smart laddare med temperaturavkänning enda säkra. Dual250s reglerar med flerstegsladdning men spänningen kan gå upp över 15V kortvarigt helt medvetet och ofarligt. Se tillverkarnas hemsidor.
Ursäkta tjatet, men batterier behöver spänning över det vanliga ibland....

Med vänlig hälsning, Conny J
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Synpunkter på elschema Ctek 250 dual o CBE DS450ca

Sorry, men vill du ha en alternativ inkoppling till den CTEK föreslår?

Eller vad menar du?

En fråga också, har du redan en DUAL eller ska du köpa en, varför jag frågar är då det finns andra sätt att ladda, kanske bättre eller sämre men bättre tycker jag.
Jag har redan en dual men undrade om det bara standardinkopplingen som gäller. I tråden beskrivs ju lite olika alternatv, därför min fråga.
 

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Sv: Synpunkter på elschema Ctek 250 dual o CBE DS450ca

Det kan nog ske kortfristigt om det är kallt runt batterierna, men tempgivaren skall ju ligga på batteripolen, som ju snart värms upp när laddningen går igång, och då sjunker spänningen. Komponenter för fordonsbruk skall tåla uppemot 16-17V korta stunder så det borde inte bli problem. Men, vi hade faktiskt problem med styrningen till fläkten på vår
Trumapanna vintertid när ju spänningen blir som högst, jag monterade en spänningsstabilisator där och sedan har vi inte haft några problem.
Eventuellt skulle man ju kunna montera en brytare på temperaturgivaren så att man bryter
den när det är kallt, då går ju Dual:en inte högre än 14,4V? På sommaren vill man ju gärna ha den aktiv så att man inte kokar batterierna när det blir riktigt varmt.

Så om jag då får envist framhäva min lilla lösning med reläet som bryter förbindelsen, fr förb.batt till förbrukare/cbe helt automatiskt och ev överspänningar, så länge ctek laddare fr motorn och kan elda på med max
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Synpunkter på elschema Ctek 250 dual o CBE DS450ca

Retas med generatorn... ;)

Skämt åsido...
Nu vet jag inte hur stor batteribank du har, men
En bilgenerator klarar inte att ladda upp ett batteri fullt, oftast bara till ca.80%,
så kör du väldigt länge med din koppling så kommer troligen batteribanken att bli fulladdad, även med bara 4A :rolleyes:
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Synpunkter på elschema Ctek 250 dual o CBE DS450ca

När jag kör ansluter jag in en 150W inverter i cigg-uttaget. Invertern matar en Hamron 4A-laddare som är kopplad direkt på bo-batteriet under passagerarstolen. När jag stänger av motorn drar jag ut cigg-pluggen till invertern. Lite manuell hantering visserligen men det går också att fixa om man vill.

Vad tycker elblockets laddare om detta?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Synpunkter på elschema Ctek 250 dual o CBE DS450ca

Så om jag då får envist framhäva min lilla lösning med reläet som bryter förbindelsen, fr förb.batt till förbrukare/cbe helt automatiskt och ev överspänningar, så länge ctek laddare fr motorn och kan elda på med max

Då bryter du ju samtidigt solcellsladdningen, och det vill man ju inte?
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Synpunkter på elschema Ctek 250 dual o CBE DS450ca

Skämt åsido...
Nu vet jag inte hur stor batteribank du har, men
En bilgenerator klarar inte att ladda upp ett batteri fullt, oftast bara till ca.80%,
så kör du väldigt länge med din koppling så kommer troligen batteribanken att bli fulladdad, även med bara 4A :rolleyes:

Inga kraftiga grejor. 100 Ah startbatteri och 100 Ah bobatteri. Inga solceller. Gammal analog husbil. Snålar med strömmen och inga stora förbrukare anslutna. Luffar runt mycket och fricampar sällan längre än 24 timmar på samma plats. Det händer dock att jag får dra igång elverket och kompletteringsladda efter några dygn om jag flyttar mig kortare sträckor mellan de spänningslösa fricampningarna.
 

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Sv: Synpunkter på elschema Ctek 250 dual o CBE DS450ca

Då bryter du ju samtidigt solcellsladdningen, och det vill man ju inte?

Åneee då har du läst schemat bakofram:)
Om ser på inlägg 8 så har du solpanel laddning i vilket fall som helst och speciellt i motor off så har solpanelen möjlighet att ladda både förb o startb, om jag har förstått cteks förnurligheter.
 
Toppen