• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken funktion har denna kabel

Bengt & Lisa

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
21558
Medlemskap
2024
Jag har en kabel som sitter i ladaren kommer från plus bodelsbatteri 0.75 mm2 samtidigt fortsätter den till huvudenheten och kopplad mitt i en plint med kabelutgång på bådasidor, en går till startbatteri röd och den andra till förmodligrn jord brun kabel alla avlutas med 2 A säkringar. Kan det vara något som styr laddningen från bil till bodel eller omvänt.
 

Bilagor

  • 20170127_155602.jpg
    20170127_155602.jpg
    1,5 MB · Visningar: 94

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Vilken funktion har denna kabel

Den bruna kabeln från generatorn är förmodligen D+ signalen som styr laddningen till bodels-, startbatteriet och även ger signal till kylskåpet.
De röda kablarna från batterierna verkar bara vara till för att EBL skall veta
spänning i respektive batteri och kan fördela laddningen.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vilken funktion har denna kabel

Jag har en kabel som sitter i ladaren kommer från plus bodelsbatteri 0.75 mm2 samtidigt fortsätter den till huvudenheten och kopplad mitt i en plint med kabelutgång på bådasidor, en går till startbatteri röd och den andra till förmodligrn jord brun kabel alla avlutas med 2 A säkringar. Kan det vara något som styr laddningen från bil till bodel eller omvänt.
Som redan svarat så är den ena den som talar om för EBL att generator laddar, de andra två är gissningsvis en signal som kallas "sense", det återmatar spänningen till laddaren så att det vet batterispänningen.

dvs på fina laddare så laddar man med en grov sladd batteriet, tyvärr så blir det spänningsfall i denna sladd så om laddaren ger 14.0v så kanske bara 13,7 V kommer fram till batteriet under tiden som laddströmmen är relativt hög, om man då har en "sense" så informeras laddaren om att spänningen bara är 13,7 volt och följdaktligen ökar på tills "sense" mäter 14.0v

En mycket viktig sladd för att kunna ladda korrekt, alla som inte har den är mindre bra kort sagt:)
 

Bengt & Lisa

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
21558
Medlemskap
2024
Sv: Vilken funktion har denna kabel

Hej jag har defekt Calira laddare och föra ägaren har installerat en ch AMP laddare 1230 220 volt 30 amp. och den är kopplad direkt på Batteriet.
220v anslutningen är bortkopplad från Calira laddaren men övriga kablar är kvar även de som går till Batteriet + och - och sensor samt kontakt med 7-8 stift som sammanbinder laddare med huvudcentral, nu har jag installerat D250s och Smartpass. och nu får jag vid laddning 220 v på info panelen info att bodelsbatteri laddar 14,5 v men startbatteriet visar bara 12,7 och varierar till 12,9, efter fulladdat bobatteri underhållsladdning 13,7, startbatteri 12,8 v
Men när jag Startar visar startbatteriet 14,5 volt, är detta riktigt,
innan installation visade både bo batteri och start batteri 14,5 v vid 220 volts laddning .
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vilken funktion har denna kabel

Hej jag har defekt Calira laddare och föra ägaren har installerat en ch AMP laddare 1230 220 volt 30 amp. och den är kopplad direkt på Batteriet.
220v anslutningen är bortkopplad från Calira laddaren men övriga kablar är kvar även de som går till Batteriet + och - och sensor samt kontakt med 7-8 stift som sammanbinder laddare med huvudcentral, nu har jag installerat D250s och Smartpass. och nu får jag vid laddning 220 v på info panelen info att bodelsbatteri laddar 14,5 v men startbatteriet visar bara 12,7 och varierar till 12,9, efter fulladdat bobatteri underhållsladdning 13,7, startbatteri 12,8 v
Men när jag Startar visar startbatteriet 14,5 volt, är detta riktigt,
innan installation visade både bo batteri och start batteri 14,5 v vid 220 volts laddning .
Det låter helt okey tycker jag.

Men du skulle kunna kontrollera laddningen av styartbatteriet enligt följande.

- Ladda ur startbatteriet lite tex enligt följande: lämna tändning, halvljus fläkt osv på i en halvtimme utan att ha 220 inkopplat.
- Stäng av tändningen och alla förbrukare samt koppla in 220.

Nu ska du följa startbatteriets spänning och förhoppningsvis så går den upp till 14V under en 5-10 timmar sedan ned till 12,7-12,9 voilt som tidigare.
 
Senast ändrad:
Toppen