• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Flera solpaneler

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Funderar på att köpa och komplettera med en solpanel till men funderar på om jag kan sätta dit vilket märke som helst? Går det att koppla in på samma regulator eller ska man montera en till? Eller byter man ut den befintliga solpanelen till 2 likadana? Någon som vet?

P-O
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Flera solpaneler

Hejsan, bara solcellerna är på samma volttal ex. och "vanligast" 12V solceller, så är det bara att du pararellkopplar den nya med den gamla.
Så måste du ju också kolla att solcellsregulatorn tål det det gemensamma som kommer från de två solcellerna, som anges i Watt eller Amp.
Om inte så måste du skaffa en större/kraftigare regulator. Men du skall inte ha två regulatorer för de kan lura varandra, så bara den gamla till båda eller ev. en ny kraftigare om den bef. inte är kraftig nog för båda solcellerna.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Sv: Flera solpaneler

Hejsan, bara solcellerna är på samma volttal ex. och "vanligast" 12V solceller, så är det bara att du pararellkopplar den nya med den gamla.
Så måste du ju också kolla att solcellsregulatorn tål det det gemensamma som kommer från de två solcellerna, som anges i Watt eller Amp.
Om inte så måste du skaffa en större/kraftigare regulator. Men du skall inte ha två regulatorer för de kan lura varandra, så bara den gamla till båda eller ev. en ny kraftigare om den bef. inte är kraftig nog för båda solcellerna.

M.v.h. JANKRO.
Tackar för det
Såg du länkat till ett ställe som sålde solpaneler, men som någon tyckte va "kinaskit" Vad tror du? 1125:- för en 100w låter som ett bra pris
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Flera solpaneler

Det beror på vad du har för area på kabeln, samt hur lång den är. Eftersom du tydligen ska koppla parallellt så ökar ju strömmen när du utökar antalet paneler.

Om du däremot har en regulator som tål en högre spänning kan du koppla i serie och då behöver du inte en större area på kabeln.
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Flera solpaneler

På proffesionella större anläggningar så seriekopllar man vad jag förstår alltid likadana paneler. Man får då ett antal hundra V in i regulatorn. Dessa hundratals volt är farligare än växelspänning eftersom de ger en ljusbåge lika svetsbåge som kan flyga långt. Det behövs mycket speciella brytare.
 

Alf o Rosita

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Åkersberga
HBK-Nr
17086
Medlemskap
2024
Sv: Flera solpaneler

Jag har en har köpt en solpanel till 80 w och har en på 80w och hittat på Fyndiq en regulator där man kan koppla in 2 solpaneler ( SOLAR CHARGE CONTROLLER) 10 eller 20 eller 30 amp jag köpte en 20 amp ca 350kr
 

RichardK

FD HBK Medlem
Inlägg
158
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
10957
Medlemskap
2022
Sv: Flera solpaneler

På proffesionella större anläggningar så seriekopllar man vad jag förstår alltid likadana paneler. Man får då ett antal hundra V in i regulatorn. Dessa hundratals volt är farligare än växelspänning eftersom de ger en ljusbåge lika svetsbåge som kan flyga långt. Det behövs mycket speciella brytare.

2008 när jag fick solbåten inmätt av EU`s mätgrupp vid Solar Challenge i Holland kopplade de loss en av panelerna (12V 235W) och visade hur det såg ut vid en bortkoppling med full instrålning.
Ljusbågen kunde dras ut till 5 cm och ganska snart började kontakterna smälta ner.
Testteamet rekommenderade brytare med tryckluft som blåste ut ljusbågen eller budgetvarianten.....en filt, jacka, presenning eller skiva som täckte solpanelen!
Dom berättade om en inmätning de gjort nånstans på hög höjd i Alperna där de fått en mycket kraftig ljusbåge....20 minusgrader ute....de fick springa ut å klä av sig å springa omkring i snön för att täcka över panelerna.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Flera solpaneler

Det torde inte vara någon skillnad vad gäller själva inkopplingen. Är regulatorn anpassad så spelar det ingen roll (den ena ger dubbel spänning vid samma ström, den andra samma spänning vid dubbel ström. Effekten blir lika).
 

RichardK

FD HBK Medlem
Inlägg
158
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
10957
Medlemskap
2022
Sv: Flera solpaneler

Det torde inte vara någon skillnad vad gäller själva inkopplingen. Är regulatorn anpassad så spelar det ingen roll (den ena ger dubbel spänning vid samma ström, den andra samma spänning vid dubbel ström. Effekten blir lika).

Om du seriekopplar 12V-paneler får du ner bortåt 40 Volt till regulatorn, vid full instrålning, som förmodligen förväntas ladda 12V-batterier.........
Det blir en hel del volt över som regulatorn ska hantera....är du säker på att den vill det?

Idag, när det ligger ett grått täcke över allt så det inte går att se var solen befinner sig, har jag ungefär 19 V ner från mina två parallellkopplade paneler.
Ctek Dual -laddaren jobbar å håller de två solbatterierna och bodelsbatteriet toppladdade. Om jag skulle seriekoppla panelerna tror jag att Ctek`en skulle protestera å kanske lägga av.
Om panelerna är seriekopplade och en av dom blir skuggade på olämpligt ställe kan det bli rejält varmt o kanske till råga på allt avbrott å då...då får inte regulatorn nånting alls.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Flera solpaneler

Om du seriekopplar 12V-paneler får du ner bortåt 40 Volt till regulatorn, vid full instrålning, som förmodligen förväntas ladda 12V-batterier.........
Det blir en hel del volt över som regulatorn ska hantera....är du säker på att den vill det?

Idag, när det ligger ett grått täcke över allt så det inte går att se var solen befinner sig, har jag ungefär 19 V ner från mina två parallellkopplade paneler.
Ctek Dual -laddaren jobbar å håller de två solbatterierna och bodelsbatteriet toppladdade. Om jag skulle seriekoppla panelerna tror jag att Ctek`en skulle protestera å kanske lägga av.
Om panelerna är seriekopplade och en av dom blir skuggade på olämpligt ställe kan det bli rejält varmt o kanske till råga på allt avbrott å då...då får inte regulatorn nånting alls.
-----------------------------------------------

Hejsan, Ctek dual är inte byggd för att hantera mer än 22V in och klarar alltså inte seriekopplade 12V solceller som ger över 40V obelastade vid maxsol, det står med i manualerna till den så man inte skall missa det.
Så till Ctek'en skall man bara ha 12V parallellkopplade celler som max kan ge ca. 21V.

Men en kraftig MPPT regulator som är byggd för att ta hand om två eller ännu fler seriekopplade solcellspaneler "växlar ju om" ström och spänning så man har ungefär samma laddkraft in i batterierna antingen solcellerna är parallell eller seriekopplade. Fördelen med seriekopplade är att man kan använda klenare kablar, annars vet i sjutton om det är någon fördel när det i alla fall inte handlar om så många celler uppe på ett husbilstak.

M.v.h. JANKRO.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Flera solpaneler

-----------------------------------------------

Hejsan, Ctek dual är inte byggd för att hantera mer än 22V in och klarar alltså inte seriekopplade 12V solceller som ger över 40V obelastade vid maxsol, det står med i manualerna till den så man inte skall missa det.
Så till Ctek'en skall man bara ha 12V parallellkopplade celler som max kan ge ca. 21V.

Men en kraftig MPPT regulator som är byggd för att ta hand om två eller ännu fler seriekopplade solcellspaneler "växlar ju om" ström och spänning så man har ungefär samma laddkraft in i batterierna antingen solcellerna är parallell eller seriekopplade. Fördelen med seriekopplade är att man kan använda klenare kablar, annars vet i sjutton om det är någon fördel när det i alla fall inte handlar om så många celler uppe på ett husbilstak.

M.v.h. JANKRO.
En annan fördel med serie är att du har större chans att alltid ha en inspänning till regulator som den kan använda.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Flera solpaneler

Funderar på att köpa och komplettera med en solpanel till men funderar på om jag kan sätta dit vilket märke som helst? Går det att koppla in på samma regulator eller ska man montera en till? Eller byter man ut den befintliga solpanelen till 2 likadana? Någon som vet?

P-O

Jag har en solara panel på 130 watt och en 40 och en 50 av okänd kvalité på taket, plus en lös panel på 47 watt som jag kan rikta mot solen vid behov. Dessa är paralellkopplade till en mppt-regulator som klarar lite över 20 volt.
Varje panel är inkopplad med 2,5 kvadrats kabel på taket till en 6 kvadrats kabel (som är 4 meter) från taket till regulatorn.

Så här ser det ut på taket.
DSC_1355.JPG
Och detta är extra panelen.
DSC_0406.JPG
Och den nya mppt-regulatorn
DSC_0177.JPG
som har inställning för agm också.
DSC_0405.JPG
Och detta var resultatet igår med den lösa panelen och en lågt stående sol på övriga paneler. 11 amp. Skall bli intressant hur resultatet blir till sommaren.

Krister.
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Flera solpaneler

Jag har en solara panel på 130 watt och en 40 och en 50 av okänd kvalité på taket, plus en lös panel på 47 watt som jag kan rikta mot solen vid behov. Dessa är paralellkopplade till en mppt-regulator som klarar lite över 20 volt.
Varje panel är inkopplad med 2,5 kvadrats kabel på taket till en 6 kvadrats kabel (som är 4 meter) från taket till regulatorn.

Så här ser det ut på taket.
Visa bilaga 121114
Och detta är extra panelen.
Visa bilaga 121115
Och den nya mppt-regulatorn
Visa bilaga 121116
som har inställning för agm också.
Visa bilaga 121117
Och detta var resultatet igår med den lösa panelen och en lågt stående sol på övriga paneler. 11 amp. Skall bli intressant hur resultatet blir till sommaren.

Krister.
När du parallellkopplar så tänk på att den med högst spänningen är den som jobbar, dvs om en ger 18,5 v en annan 18,0 volt så tillför den på 18,0 v inget.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Flera solpaneler

När du parallellkopplar så tänk på att den med högst spänningen är den som jobbar, dvs om en ger 18,5 v en annan 18,0 volt så tillför den på 18,0 v inget.

Det är inget som jag har märkt. Eftersom jag byggt på med fler paneler efterhand så har laddningen ökat för varje ny panel.
Men det är lätt att kontrollera. När jag har tillgång till en stege skall jag täcka över en panel åt gången och se om laddningen går ner.

Krister.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Flera solpaneler

När du parallellkopplar så tänk på att den med högst spänningen är den som jobbar, dvs om en ger 18,5 v en annan 18,0 volt så tillför den på 18,0 v inget.

Teretiskt sett kanske, men är det inte så att under belastning så lastar man ner spänningen så att alla bidrar något sånär lika?

Det är inget som jag har märkt. Eftersom jag byggt på med fler paneler efterhand så har laddningen ökat för varje ny panel.
Men det är lätt att kontrollera. När jag har tillgång till en stege skall jag täcka över en panel åt gången och se om laddningen går ner.

Krister.

Det pratas ju ibland om att man ska montera extra dioder för att om en panel skuggas så ska den inte bromsa ner de andra, är det något du har tittat på?

Jag har en lite äldre 50-60w panel på nya bilen och jag ska montera på en ny 120W panel och tänker nog koppla in bägge på nya regulatorn för att i alla fall få lite tillskott från den gamla.

//Peter
 
Toppen