• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Flera solpaneler

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Funderar på att köpa och komplettera med en solpanel till men funderar på om jag kan sätta dit vilket märke som helst? Går det att koppla in på samma regulator eller ska man montera en till? Eller byter man ut den befintliga solpanelen till 2 likadana? Någon som vet?

P-O
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Flera solpaneler

När du parallellkopplar så tänk på att den med högst spänningen är den som jobbar, dvs om en ger 18,5 v en annan 18,0 volt så tillför den på 18,0 v inget.
---------------------------------------------------------
Hejsan. om man kan räkna fram ett sådant resultat på pappret så stämmer det nog absolut inte i praktiken.
Det innebär att alla campingfordon med fler solceller än en på taket som är parallellkopplade bara skulle få ström från den som för tillfället ger lite mer spänning än de andra. Vilket i sin tur innebär att alla med en hel drös stora solceller på taket bara skulle få laddström från en av dem utan att märka att detta sker och tro att allt är ok.
Som Krister skriver om att lägga över.... så brukar jag testa både mina och andras solceller genom att täcka över en i taget för att se att alla är i funktion och att laddningen sjunker procentuellt med storleken på just den cellen.
Ex. två femtiwattare och en hundrawattare på taket som för tillfället med ljuset från himlen ger 10Amp.
Täcker man över en av femtiwattarna så försvinner ca. 2,5Amp. från displayen och täcker man över hundrawattaren så försvinner ca. 5Amp. från displayen.
För övrigt ett enkelt sätt att ibland kolla så att alla solceller på taket lever och ungefär bidrar den procentuella mängd laddning som de borde göra med just sin storlek i förhållande till de andra.

Obs. det kan finnas fördröjning i solcellsladdaren innan displayen visar rätt igen. Särskilt när man täcker av en solcell så kan det dröja en stund innan laddaren pytsar resultatet av mera inkommande ström, ut till batterierna och displayen.
Men när man täcker över så borde det alltid synas direkt oavsett laddare.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Flera solpaneler

Ni har såklart rätt i att det är rent teoretiskt det som jag nämnde, för precis som redan nämnts så sjunker spänningen vid last av solcellen MEN... för att köra lite Tony Erving.

MPPT bygger på att hitta exakt den last av solcellen som ger mest effekt, ström gånger spänning, den är olika för olika ljus och paneler.

I princip kan man säga att MPPT är att likna med en smart laddare som laddar i olika steg allt eftersom batteriet svarar.

Laddaren får problem att ladda optimalt om batterierna beter sig olika, samma sak med MPPT regulkatorn.

Men absolut, det ska vara stora skillnader om inte en solcell skulle bidra alls vilket också nämnts att man alltid sett en ökning av effekten för varje cell.

Dock, varför jag nämner detta är att ibland så vill man optimera maximalt och då kan det vara bra att ha förståelse för detta, vi har även sett diskussioner om seriekoppling av olika stora celler samma sak där men lite omvänt, den svagaste är den som bestämmer effekten.

En optimal konstruktion skulle vara en solcellsladdare som kan ansluta flera solceller, dvs flera MPPT i en låda som sedan kopplas till en laddare ala CTEK Dual då skulle varje panel kunna ge max effekt.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Flera solpaneler

Någon som vet något om detta?

-------------------------------------------
Sorry, hejsan jag såg inte din fråga första gången.

Det är väl svårt att säga något om, men de ser likadana ut som de som båtmarknaden säljer för ibland uppåt det tredubbla priset och även de som fortfarande hänger på en del campingfirmor för femdubbla priset.
Samma ramar, kopplingsbox och ofta samma klistermärken.
De som jag monterat och även de som bekanta har monterat verkar att funka utan några synbara svagheter, och ger väl ungefär motsvarande som den för sex tusen som sitter först monterad på mitt tak.
Det beror troligen mest på hur många mellanhänder som skall ha inkomst av panelen innan du köper den, på samma sätt som däck och bildelar nu för tiden.
Jag ser det nog lite som så att om de ger några procent mer eller mindre och inte har fina lysdioder som visar när de ger ström, men som man ändå aldrig ser uppe på taket så kan man i stället köpa en större, eller två stycken och ändå ligga prismässigt jättebra till. Dessutom så ger nog säkert två billiga paneler mer än en svindyr och ändå ligger priset på de två mer än en bra bit under en dyr.

Den första solcellen jag köpte var en på 55W som kostade 4600:- för snart tjugo år sedan hos Clas Ohlson tror jag. En bekant har den nu och den funkar fortfarande och är med 90% säkerhet tillverkad på samma sätt som de här nya billiga, men ändå kanske med sämre utgångspunkt på själva plattorna.

Valet måste man ju göra själv. Jag kallar mig ekonomisk fast en del hävdar att jag är snål :p:. Men jag kan aldrig förlika mig med att kanske betala 7000:- för något som man i enklare utförande och som bevisligen funkar riktigt bra kan inhandla för 1200:-

M.v.h. JANKRO.

Ps. Firman är en rätt stor importfirma som funnits länge och som troligen även säljer mycket vidare till andra firmor och som i sin tur troligen säljer till oss. De råkar bara höra hemma i Norrköping och där finns en rätt stor butik med väldigt brett importutbud och så internetfösäljningen också.
För övrigt så har jag inget annat intresse i eller av firman mer än att det är bekvämt att bara ha 6 km. dit :D.

Länk.
IMPORTÖREN
 
Senast ändrad:

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Flera solpaneler

Har köpt utav dessa från Norrköping och tycker de motsvarar vad de är märkta. Har tre större på vår båt 3x180W för att ladda batterierna till den elektriska inombordaren. Och en 100w på vår plåtis. Kollat på andra ramförsedda paneler och de verkar likvärdiga i konstruktionen. Visst kan billiga paneler vara ojämnare i kvalitet men tror att det är ok för fritidsbruk. Däremot skiljer regulatorerna sig åt, det är inte alls säkert att MPPT regulatorer från billiga källor är så bra reglering på eller att de stör på radio/tv mottagning. Tillverkarna är otroligt duktiga på att göra fuskkopior som ser identiska ut...
Med vänlig hälsning, Conny J
 
Senast ändrad:

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Sv: Flera solpaneler

Jag har en solara panel på 130 watt och en 40 och en 50 av okänd kvalité på taket, plus en lös panel på 47 watt som jag kan rikta mot solen vid behov. Dessa är paralellkopplade till en mppt-regulator som klarar lite över 20 volt.
Varje panel är inkopplad med 2,5 kvadrats kabel på taket till en 6 kvadrats kabel (som är 4 meter) från taket till regulatorn.

Så här ser det ut på taket.
Visa bilaga 121114
Och detta är extra panelen.
Visa bilaga 121115
Och den nya mppt-regulatorn
Visa bilaga 121116
som har inställning för agm också.
Visa bilaga 121117
Och detta var resultatet igår med den lösa panelen och en lågt stående sol på övriga paneler. 11 amp. Skall bli intressant hur resultatet blir till sommaren.

Krister.

Undrar hur du kopplar in din extra panel och var?
Har du något bra pris på den?
Mvh
Po
 
Toppen