• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nödöppning bakdörr plåtis

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
På min LaStrada Avanti går det inte att inifrån öppna bakdörrarna. Skulle kännas bättre om det gick att göra vid nödläge.

Har tagit bort inredningen pga andra ändringar och på bilden nedan syns en vajerstump vid pilen som man kan dra i så öppnas dörren. Uppe till höger vill jag ha öppningshandtaget.

Är det någon som har en lösning på problemet eller förslag på lösning?
Har försökt lite med plastwire i elrör men det går för trögt.

IMG_6961.jpg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nödöppning bakdörr plåtis

Vi kommer inte åt bakdörren över huvudtaget och enda utgången är framåt eller fönstervägen. Ser till att spis-gasolen är stängd på nätterna (vi har elkyl, el eller dieselvärmare på nätterna, men inga gaslågor någonstans) och att det är framkommligt mot framdörrarna. Mycket mer än så kan vi inte göra!
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Nödöppning bakdörr plåtis

Det måste ju finnas ett originalreglage att sätta dit.
I vår Adria TwinSL finns handtaget upp på dörren kvar.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Nödöppning bakdörr plåtis

Det måste ju finnas ett originalreglage att sätta dit.
I vår Adria TwinSL finns handtaget upp på dörren kvar.

Originalreglaget ska vara där pilen är. Dels saknas det och sedan så är det under sänghöjd.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Nödöppning bakdörr plåtis

Behöver ju inte vara så avancerat en vajer ögla som man kan gömma undan tills den behövs.
Efter att ha sett elen brinna på en bil så är jag benägen att tycka att det är nödvändigt med en flyktväg, i en bil finns så många orsaker att man kan behöva den även vid en olycka.
Hade en sån monterad under gummilisten som jag kunde komma åt när låset gick i backlås och kunde pilla fram och dra i tills jag kom in i bilen, centrallåset var inte att lita på.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Nödöppning bakdörr plåtis

På våran är det en ut-sparring i madrassen,där man trycker
ner armen til öpningshandtaket.Hur lätt som hälst.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Nödöppning bakdörr plåtis

Eftersom det inte verkar finnas en fungerande standardlösning på problemet så tog jag tag i det själv idag. Gjorde en arm som växlar ner kraften till en tredjedel och drog en vajer med hölje därifrån upp till höger på dörren där ett handtag ska hängas. Vajern böjs 270 grader så det blir mycket friktion och det hade inte fungerat utan "nedväxlingen". Tack för alla tips!

IMG_6966.jpg

IMG_6968.JPG

Anledningen till jag rotar i bakdörrarna är att jag vill ha längre sängar. De är 195 resp. 185 cm långa och det är lite för kort. Gör därför helt ny inklädning med öppningar så man får 5,5cm längre bädd.

Så såg det ut före.
IMG_6962.jpg

Och när det är klart ska det bli en öppning i panelen för huvudet här.
IMG_6965.jpg
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Nödöppning bakdörr plåtis

Varför inte passa på att bättra på isoleringen samtidigt, täta dörren mot garaget och själva dörren samt isolera lite extra på sängarnas undersida.
Lätt gjort men ökar komforten och minskar risken för oförklarliga förkylningar genom kalldrag när man sover.
Jättebra att du får till en nödutgång bak det skulle alla ha man ligger ju ofta högre och röken letar sig dit.:)
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Nödöppning bakdörr plåtis

Varför inte passa på att bättra på isoleringen samtidigt, täta dörren mot garaget och själva dörren samt isolera lite extra på sängarnas undersida.
Lätt gjort men ökar komforten och minskar risken för oförklarliga förkylningar genom kalldrag när man sover.
Jättebra att du får till en nödutgång bak det skulle alla ha man ligger ju ofta högre och röken letar sig dit.:)

Om du tittar på bilderna så är det hela paneler som täcker dörrarna vilket jag tycker att det är ok isolering jämfört med andra plåtisar. Kommer att isolera panelerna med minst 10mm ytterligare. Helst vill jag ha armaflex eller liknande men vet inte var man får tag i det, några förslag? Annars blir det liggunderlag, det är lite hårt att klä direkt med tyg så det blir även 5mm skumplast i så fall.
 

Henrik & Ingela

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Vara
HBK-Nr
28757
Medlemskap
2024
20180629_165529.jpg 20180629_101122.jpg 20180629_165152.jpg Jag bidrar med min lösning på problemet med att öppna dörren från insidan på våran Pössl Roadcruiser 640,
Originalhandtaget tog i sängramen när man försökte öppna och man var tvungen att vara orm-människa för att
nå fram till spaken.
Jag köpte handtaget som sitter på insidan på den andra dörren på bildemonteringen, sedan monterade jag bort Originalhandtaget, tog bort den högra nitmuttern, sågade till en 2mm aluminiumplåt, skruvade fast låsmekanismen genom dörrplåt och alu plåt (se bilder så kanske det framgår bättre).
Wire passar direkt på mekanismen utan att modifiera det enda jag behövde göra sönder var nitmuttern.
Nu kan man sticka ner handen vid sängen och trycka spaken i sidled så öppnas dörren utan att man behöver bli förbannad.
Hoppas nån får nytta och glädje av mitt bidrag20180629_165529.jpg
 
Toppen