• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ampere?

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Hur många ampere drar en LED-ramp på 126 Watt? Om man räknar med Ohm's lag så skulle rampen dra 10,5 A & det tycker jag låter lite mycket. Innebär rampen's 126 W att det motsvarar en halogenstrålkastare på 126 W?

Bennie
 

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: Ampere?

Hur många ampere drar en LED-ramp på 126 Watt? Om man räknar med Ohm's lag så skulle rampen dra 10,5 A & det tycker jag låter lite mycket. Innebär rampen's 126 W att det motsvarar en halogenstrålkastare på 126 W?

Bennie

Strömmen blir densamma oberoende av om det är led eller halogen, men ska du jämföra ljusflödet får du plocka på ca fem 126W lampor eller en 126w ramp
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Ampere?

Köpte en 126W:s ledramp på Tradera ganska billigt och misstänkte när jag läste att den är nog lite skryt. Väl hemma visade sig att den drog bara 6A vilket ger 13 * 6 = 96W men den lyser rätt bra i alla fall. Det är nog bara de dyra som ger vad de lovar... körde den på ett nätaggregat innan jag kopplade in den i bilen. Men betalade inte mer än 500:- för den så får vara nöjd!

Med vänlig hälsning, Conny J
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ampere?

Ledlamper er ikke spenningsstyrte, men strømstyrte. Billige 12V har gjerne en seriemotstand som strømbegrensning og mister lys med en gang spenningen faller. Bedre har en elektronikk som gir konstant strøm over et stort spenningsområde, til bilbruk er det da oftest 10 ellet lavere som lavgrense og 30 eller mer som maks. Disse lampene lyser like bra i 12V som i 24V installasjoner, og utvikler mye mindre varme enn de billige motstandsregulerte.
 
Toppen