• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Placering av vattenpump

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Hej
Skall nu börja med vattenanslutningar i bilen. Har köpt en Shurflo tryckpump och dito expansionskärl. Funderar lite över pumpens placering i förhållande till tanken. Under eller i samma nivå som vattentanken. Funderar på var jag skall borra hål i tanken för matningen till pumpen. I underkant eller överkant ? Vill helst inte borra hålet underkant om det skull gå läck från anslutningen till pumpen. Om skulle jag få hela allt vatten i bilen. Pumpen är ju självsugande men ?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Placering av vattenpump

Samma här, högre än tanken och 2,5 m ifrån. Men den väsnas lite så sätt den där det inte stör så mycket.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Placering av vattenpump

Samma här, i höjd med vatteytan när tanken är full. Ca 40 cm slang ligger inne i tanken på botten. Pumpen ligger under min säng i närheten av vattentanken och väsnas inte när jag sover eftersom jag stänger den varje kväll...
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Placering av vattenpump

Precis så hade jag tänkt det i min bil. Var lite osäker innan men nu efter alla svar är jag säker. Borrar hålet imorgon :)
 

JanB

HBK Medlem
Inlägg
406
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2024
Sv: Placering av vattenpump

Behövs expansionskärl ? Jag har inget.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Placering av vattenpump

Mina erfarenheter säger att tryckvattenpumpar skall monteras med tex gummibuffertar. Ju mjukare ju bättre. Och kan man dessutom fästa dem i nån skapligt stabil del av bilen slipper man en hel del ljud.

Jag planerar att montera den i skåpet under vasken. Tror att jag kan skruva den i karossen som är stabilare än poppelplyfan. Men inte helt bestämt placering ännu.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Placering av vattenpump

Jag har inte mycket att tillföra utom att jag vid flera tillfällen kopplat en lampa i serie med spänningsmatningen till pumpen.
Lampan ändrar sin resistans enormt mycket och reglerar flödet på ett bra sätt om man avstämt wattalet rätt.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Placering av vattenpump

Har en sådan pump på golvet i garderoben. För ett hemskt liv, trots mjuka gummifötter och en isolerade kåpa över och ändå stör den. Hörs även utifrån.
Borde försöka hitta en annan typ av pump. Kollar runt efter en sådan.
 

Solkullen

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
162
Medlemskap
2024
Sv: Placering av vattenpump

Har en sådan pump på golvet i garderoben. För ett hemskt liv, trots mjuka gummifötter och en isolerade kåpa över och ändå stör den. Hörs även utifrån.
Borde försöka hitta en annan typ av pump. Kollar runt efter en sådan.

Jag föreslår som vanligt installation av en dränkbar pump, tyst, säker, billig och enkel att installera resp ersätta vid ev haveri. Som vanligt förväntar jag mig mördande kritik från alla experter som vet allt om hur man enklast krånglar till det som inte behöver krånglas till.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Placering av vattenpump

Ingen kritik....tvärt om. Mycket bra ide egentligen.
Tveksam till lätt utbytbar i tanken men förstår det hela. Min sitter på golvet i garderoben lika med bytestid 2-3 min. Det är oväsendet jag vill komma från.
Kommer att byta till dränkbar pump under våren
//Bror
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Placering av vattenpump

Min toalett kräver tyvärr tryckvatten

Men har egen tryckventil men det borde gå att koppla om så att den startar pumpen

Affe,
jag har haft liknande funderingar som dej.
Jag har en extern tryckpump enbart till vår fasta toastol, den är monterad nära vattentanken på yttervägg i garaget, på gummitassar men väsnas rejält ändå.
Pumpen startar på tryckfall när man trampar på spolpedalen på toan.
Allt övrigt vatten går på en intern dränkpump i tanken, den har dock ett expansionskärl anslutet i systemet som aktiverar pumpen när jag startar diskmaskinen. Båda pumparna kan alltså starta via tryckgivare.
Jag skulle vilja ha allt vatten från den kraftiga tryckpumpen till toastolen, men vet inte hur.
 

Bilagor

  • 2014-09-28 16.16.40.jpg
    2014-09-28 16.16.40.jpg
    2 MB · Visningar: 8
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Placering av vattenpump

Min reflektion är behöver man så mycket tryck i en husbil, slår ofta på min pump och väntar att den sluta pumpa sen stänger jag av och använder det vatten trycket byggt upp frö att tvätta mej.
Svårt att reglera vatten från en vakt som bryter vid högt tryck som vi inte behöver i husbil, därför mina förslag att minska späningen med en h4 lampa för att lugna ner det hela. När jag duschar så svider strålarna nästan så det behövs varken vattenmängden eller trycket, man kan ducha med 5 liter vatten om det är avpassat.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Placering av vattenpump

I min förra campingbil hade jag först dränkbar pump.
Denna styrdes av en strömbrytare i utkastaren.
Problemet då var att det inte gick att få en svag stråle. Det kom helt enkelt för mkt vatten direkt när jag drog på kranen. Inte så bra då jag bara hade en 15 liters dunk o måste vara extremt sparsam med vattnet.
Men kanske funkar dränkbart bättre med en tryckvakt?

I mitt nya bygge kommer jag ha två 20 liters dunkar som jag kan koppla om emellan. Kan även ha med en, eller flera, extra dunkar med snabbkopplingar att byta med. Och då blir det nog krångel med dränkbar pump som måste flyttas mellan de olika dunkarna.
Men får jobba på extra "super" mjuka upphängningar. Kanske just att pumpen får hänga i nån slags gummistroppar. Får dock inte vara så mjukt att den gungar o far när man är ute o kör.
Och kanske bygga en ljudisolerad låda som pumpen sitter i och sen montera hela lådan väldigt mjukt?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Placering av vattenpump

Det var olika argument om pumpens placering. Sen kom diskussionen om ljudet från den upp. Låter den så irriterande högt eftersom jag aldrig haft en bil med tryckpump. Den låter väl bara när man tar vatten ?
I så fall får jag väl sälja mina inhandlade delar. Tror jag har en twin dränkbar pump liggande ?
Giversvis tacksam för alla svar från er i denna suveräna klubb :)
 
Toppen