• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Placering av vattenpump

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Placering av vattenpump

Rett montert er det liten forskjell i lyden, men de fleste skrur til for hardt slik at lyden forplanter seg til det pumpen er montert på. Standard montering består av gummi over og under festet på selve pumpen og en skrue som går gjennom det hele. På begge mine Flair har jeg løsnet alle 4 skruer en til to omdreininger og lyden forsvant nesten helt. Best demping oppnås når nesten all sammentrykking av gummibøssingene er borte. For løst og lyden kommer tilbake!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.671
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Placering av vattenpump

I många fall är det slangarna ifrån pumpen som ligger emot något som hörs, mera än pumpen själv. Kolla och lägg emellan skumplast där slangarna ligger emot t.ex. skåpsidor eller liknande.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.857
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Placering av vattenpump

Den låter, men bara när du tar vatten. Jag har haft båda och gillade tryckpumpen bättre. Det är också ett läckagesäkrare system, du kommer ju höra att pumpen startar om du har läckage ngnstans.

MEN, är det en liten läcka, så gör kanske pumpen en millisek.start var timme.

Hade själv ett sådant läckage för ett par år sedan, den gängade vattenanslutningen till toastolen hade lossnat bara lite lite... och det droppade vatten då det var tryck, vi hörde aldrig någon pumpstart, men såg läckaget utifrån och lyckades hitta källan, efter det så tar vi för vana att alltid ha vår tryckpump (som går till toastolen) avslagen när vi inte sitter på toa.

Så jag tycker inte att att ett trycksystem är "läckagesäkrare" än de som normalt inte är trycksatta.
Så tycker jag :cool:
 

Bilagor

  • 2014-05-26 13.13.12.jpg
    2014-05-26 13.13.12.jpg
    933,6 KB · Visningar: 7

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Placering av vattenpump

I kombination med exapansionskärl är det definitivt läckagesäkrare. Det kommer läcka ut en mängd vatten, typ ngn deciliter eller två, därefter startar pumpen och går ett par sekunder. Så var det på min, som tur var var det smuts i backventilen så det läckte tillbaka i tanken. Den startade kanske en gång i halvtimmen. Min var dåligt ljudisolerad så det var omöjligt att missa pumpstarten...

Det var även lite luft i wxpansionskärlet. När jag fyllt luft startade den såklart mer sällan och gick längre. Hade det problemet ett par månader innan jag tog isär och rengjorde pumpen.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Placering av vattenpump

Hadde drenkpump på min første husbil, en slange sprakk når microbryteren i en kran hengte seg opp. Det sprutet ut en mengde vatn før jeg fikk stengt av.
 
Toppen