• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Thule fotsteg

P-A och Carina

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
7159
Medlemskap
2024
Hej
När jag ska ta in fotsteget så stannar inte motorn när jag håller in strömbrytaren utan man hör hur det kuggar över om man inte släpper strömbrytaren i rätt ögonblick. Vad jag förstår så har det hänt något med ändstömbrytaren till fotsteget, men är det någon här som vet var den sitter?
Bilen är en Solifer från år 2012
 

Bilagor

  • Skärmklipp.PNG
    Skärmklipp.PNG
    20,8 KB · Visningar: 883

skiren

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
9409
Medlemskap
2024
Sv: Thule fotsteg

Hej
Vi hade samma fenomen med "rapplande" fotsteg på vår husbil här nere på Nya Zeeland (en Bürstner men märket har ju ingen betydelse). Fotsteget är ett Thule Single Step 460.
Jag demonterade motorn och såg då att det fattades en kugge på det stora kugghjulet, dvs. kugghjulet som har det fyrkantiga hålet och som överför vridningen till mekaniken. Det är ju så att detta kugghjul inte används "runt om" eftersom vridrörelsen är begränsad till under ett halvt varv. Man kan därför lyfta upp och återmontera det så att den trasiga kuggen kommer i ett läge där den aldrig används.
Nu kan det ju vara så att även det andra kugghjulet (närmast motorn) kan vara skadat eller defekt och eftersom detta kugghjul går flera varv så kan man i så fall inte göra någon operation. Men för oss så verkar det att fungera - hoppas att det håller!
På Youtube finns en video om ni vill ha hjälp med demonteringen eller bara vill studera och förstå vad jag menar. https://youtu.be/yZ46-J7TYk8
Soliga hälsningar från Nya Zeeland!
Uno
 

classe273

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2024
Hej, jag såg frågan om ändströmbrytaren på trappan som du skrev för ett år sedan.
Jag har samma problem och undrar hur du löste problemet?

Hälsn
Lars Erik
 

skiren

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
9409
Medlemskap
2024
Hej
Kanske ett sent svar men bättre sent som alltid!
Jag tror att motorn stoppar på moment och inte på läge och att själva momentstoppfunktionen sitter integrerat i själva motorn (kanske momentet resulterar i en mekanisk rörelse som slutligen påverkar en i motorn intern mikrobrytare).
Ett ”rappande” fotsteg beror alltså primärt på trasiga kuggar vilket resulterar i att motorn inte känner att det tar stopp, dvs. inget moment som påverkar momentstoppsfunktionen utan motorn fortsätter att snurra.
Sitter det en eller flera externa mikrobrytare för ändlägena så tror jag dessa endast är till för indikering samt för att eventuellt initiera en automatisk inkörning av fotsteget då bilen startas, dvs. det jag tror inte att det finns någon extern mikrobrytare vars funktion är att stoppa motorn.
Detta baseras på de erfarenheter jag har av de installationer jag har på mina husbilar - kan säkert finnas fler alternativ så se inte det jag skriver som hugget i sten.
Uno
 

Tommy.O

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
16963
Medlemskap
2024
Hej Såg er suveräna film på Youtube och jag har samma motor o problem med rapplande trappsteg. Kollade runt på nätet och hittade lite olika priser på motorn. Har en Burstner 2012 med en likadan trapp som er. Undrar vart ni köpte er motor till trappen. Vet ej nr eller om det är samma motor till olika årsmodeller. Vore hemskt tacksam för svar.

mvh Tommy Oscarsson
 

skiren

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
9409
Medlemskap
2024
Hej Tommy
Jag själv har reparerat genom att ”rotera kugghjul”, för detaljer se mitt inlägg ovan daterat 3 Mars 2017.
Funkade jättebra och därmed har jag inte behövt att köpa någon ny motor.
Lycka till!
Uno
 
Toppen