• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägd av Polisen?

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Vägd av Polisen?

Varför bekymra sig om teoretiska teknikaliteter? Det enda som gäller vid kontroll är om bilen med all utrustning så som den körs vid tillfället väger mer eller mindre än max totalvikt. Mindre - OK, mer - överlast och risk för påföljd.
ERIKPER
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Vägd av Polisen?

Hej,
"Med en dåres envishet" som man brukar säga, har Pålle under ungefär fem (5) års tid hävdat att "vikt i körklart skick" ersatt "tjänstevikt", trots att det är helt fel.

[FONT=&quot]För att ytterligare förtydliga, har jag sammanställt nedanstående lilla vikthistorik.[/FONT]

[FONT=&quot]Från början fanns begreppet ”tjänstevikt”. Denna omfattade det tyngsta karosseri som hör till fordonet, verktyg och reservhjul som hör till fordonet, bränsle, smörjolja, vatten och förare. (Tillåten tolerans för husvagnar/husbilar: ± 5 ‑%.)[/FONT]

[FONT=&quot]Begreppet ersattes så småningom med ”vikt i körklart skick”, där de största förändringarna var att bränsletankarna (bensin/diesel/gasol) nu skulle vara fyllda endast till 90 %, samt att fylld färskvattentank skulle inräknas i vikten. (Tillåten tolerans för husvagnar/husbilar: ± 5 ‑%.) För att inte förvirra gemene man valde Transportstyrelsen att behålla det gamla ordet ”tjänstevikt” för det som i CoC-dokumentet benämndes ”vikt i körklart skick”. Begreppet ”vikt i körklart skick” används fortfarande av de allra flesta fordonstillverkare för att ange vad ett standardutrustat fordon väger.[/FONT]

[FONT=&quot]Genom EU-kommissionens förordning 1230/2012 tillkom en ny viktuppgift för fordon – ”faktisk vikt” – som beteckning för vikten hos fordonet när det lämnar fabriken. ”Faktisk vikt” består av ”vikt i körklart skick” plus fabriksmonterad tillvals- och extrautrustning. ”Faktisk vikt” kan fastställas genom att man väger varje enskilt fordon när det är färdigbyggt, eller genom att man adderar ”vikt i körklart skick” med vikten (enligt uppgift i t.ex. tillvalslistan) för varje monterat tillbehör. Både ”vikt i körklart skick” och ”faktisk vikt” finns angivna i CoC-dokumentet.[/FONT]

[FONT=&quot]Ändringarna innebär att den registrerade tjänstvikten (alltså det som Transportstyrelsen anger under rubriken ”tjänstevikt” i registreringsbeviset) numera baseras på uppgiften om fordonets faktiska vikt. (Fram till ändringen har ju ”vikt i körklart skick” legat till grund för uppgiften om ”tjänstevikt”.)[/FONT]

[FONT=&quot]Kortfattat: ”Tjänstevikt” har ersatts av ”vikt i körklart skick”. Transportstyrelsen anger nytillkomna begreppet ”faktisk vikt” under rubriken ”tjänstevikt”, och förtydligar inom parentes att det är just ”faktisk vikt” som avses.[/FONT]

Pålle

(Informationen är huvudsakligen hämtad från Transportstyrelsen.)
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vägd av Polisen?

Så här ser det ut hos Transportstyrelsen idag, en tidsfråga innan tjänstevikt byts mot faktisk vikt. I min mening en förenkling!

96F6567E-8F13-4D49-829E-859F8588F54A.jpeg
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Vägd av Polisen?

Tyvärr låter det sig inte göras, enligt Transportstyrelsen.

Det som kalla "tjänstevikt" i registreringsbeviset kan betyda 3 saker:

1) Tjänstevikt enligt den gamla definitionen (gäller gamla fordon)
2) Vikt i körklart skick enligt den nu gällande definitionen
3) Faktisk vikt, vilket gäller fr.o.m. 2016

Tyvärr medger Transportstyrelsens system inte att man för de gamla fordonen fastställer vilken vikt (tjänstevikt eller vikt i körklart skick) som anges under rubriken "Tjänstevikt".
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Vägd av Polisen?

Tro inte på några siffror i reg beviset utan väg bilen.
Jag har en frankia 840-17 och när jag har kollat på transportstyrelsen på olika reg bevis för frankais 790 så skall de väga lika mycket vilket inte är troligt då 790 är en mindre bil
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Vägd av Polisen?

Pålle,
Tack för alla klarlägganden som bland annat går emot uttalande av min besiktningsingenjör.
Men å andra sidan brukar han även ha fel då han påpekat brister på mina bilar :).

Konklusion av vad du skriver är att en kund kan lita på att Faktisk vikt/Tjänstevikt och Maxlast/Nyttovikt, som står på registreringsbeviset vid leveransen av husbilen, verkligen gäller utan några förbehåll eller toleranser.
//Conny
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Vägd av Polisen?

Tydligen behövs ytterligare förtydligande:

”Faktisk vikt” kan (som jag skrev i inlägg 23) fastställas genom att man väger varje enskilt fordon när det är färdigbyggt, eller genom att man adderar ”vikt i körklart skick” med vikten (enligt uppgift i t.ex. tillvalslistan) för varje monterat tillbehör.

Om man väljer det sistnämnda alternativet måste man komma ihåg att tillåten tolerans för ”vikt i körklart skick” för husvagnar/husbilar är ± 5 ‑%.

Alltså är medger förordningen att "vikten på vågen" avviker från angiven "faktisk vikt".

Pålle
 
Senast ändrad:

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Vägd av Polisen?

Tydligen behövs ytterligare förtydligande:
”Faktisk vikt” kan (som jag skrev i inlägg 23) fastställas genom att man väger varje enskilt fordon när det är färdigbyggt, eller genom att man adderar ”vikt i körklart skick” med vikten (enligt uppgift i t.ex. tillvalslistan) för varje monterat tillbehör.
Om man väljer det sistnämnda alternativet måste man komma ihåg att tillåten tolerans för ”vikt i körklart skick” för husvagnar/husbilar är ± 5 ‑%.
Alltså är medger förordningen att "vikten på vågen" avviker från angiven "faktisk vikt".
Pålle

Hej,
Kan du berätta var jag kan läsa att man utan att väga kan addera enligt ovan och flytta med sig toleransen till faktisk vikt.
//Conny
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Vägd av Polisen?

Inte på rak arm, eftersom jag fått denna förklaring muntligt av sakkunnig på Transportstyrelsen.

Pålle
 

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
Sv: Vägd av Polisen?

Tänk på att tillverkaren är inte firman du köper husbilen av som satt tjänstevikten på fordonet., firman kanske eftermonterat antenn,radio ,markiser en tub till i gasolfacket, hydrualben, backkamera,tv, mm ,, mm ,mm ja allt lulllull som vi "behöver".
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Vägd av Polisen?

Tydligen behövs ytterligare förtydligande:
”Faktisk vikt” kan (som jag skrev i inlägg 23) fastställas genom att man väger varje enskilt fordon när det är färdigbyggt, eller genom att man adderar ”vikt i körklart skick” med vikten (enligt uppgift i t.ex. tillvalslistan) för varje monterat tillbehör.
Om man väljer det sistnämnda alternativet måste man komma ihåg att tillåten tolerans för ”vikt i körklart skick” för husvagnar/husbilar är ± 5 ‑%.
Alltså är medger förordningen att "vikten på vågen" avviker från angiven "faktisk vikt".
Pålle
Hej,
Finns det i någonstans angivet på vilket sätt värdet av Faktisk vikt har tagits fram?
//Conny
 
Toppen