• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köra gasol medans man kör..

Jonker

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Tierp
HBK-Nr
20617
Medlemskap
2025
Va å titta på bil idag å fick höra att man FÅR INTE
Ha gasol på,medans man kör.
Bara om du har krocksensor /gasol prylen...
Kopplad är de tillåtet. Upps tänkte jag.
Är de fler än jag som är tanksprid och kanske oaktsamhet.
Nu ska de bli ändring på det!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Köra gasol medans man kör..

Jodå, det finns ingen svensk restriktion mot detta. Det är bara vissa länder som har bestämmelser om detta bl.a Frankrike tror jag. Det du däremot INTE får göra är att köra på gas när du besöker en tapp eller åker färja. Har du ett AES-kylskåp så slår det över på 12 volt när motorn går. När du sedan stänger av motorn så lär det över på gas efter 15 minuter för att du skall kunna besöka en tapp för tankning.. Men det är klart att en regulator med krocksensor & slangar med slangbrottsventiler är inte fel. Det har jag installerat & man känner sig lite tryggare ifall olyckan är framme.

Bennie
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Köra gasol medans man kör..

Från 1/1 2007 måste alla nya motorfordon uppfylla kraven i direktiv 2001/56/EG ("värmardirektivet") som säger att det måste finnas någon form av automatisk avstängning ("krocksensor") om gasolen ska få vara påslagen under färd.

Kraven skärpts i direktiv 2004/78/EG.

Pålle
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Köra gasol medans man kör..

I vår Hymer, uttagen i maj 2007, finns ingen automatik installerad. I så fall skulle det betyda att bilen inte varit utrustad enligt direktivet.....
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Köra gasol medans man kör..

Det kan den väl vara,det står enligt pålle att den måste vara utrustad på det viset om gasolen är påslagen under färd.
Min dethleff var inte heller rätt utrustad.

lars
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Köra gasol medans man kör..

I vår Hymer, uttagen i maj 2007, finns ingen automatik installerad. I så fall skulle det betyda att bilen inte varit utrustad enligt direktivet.....

Direktivet föreskriver inte att utrustningen måste finnas monterad, utan direktivet föreskriver att utrustningen måste finnas för att man ska få använda gasolen under färd.

För att hålla "listpriset" lågt, är många husbilar från fabrik inte standardutrustade med "krocksensor" eller liknande, utan denna hittar man i prislistan för extrautrustning.

Många svenska importörer väljer att låta montera utrustningen i alla bilar man importerar.

Pålle
 

WIRADO

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
Sv: Köra gasol medans man kör..

ovanstående EU-direktiv ändrades 2006/119/EG för att gälla från 1/1 -07.Har inte lusläst, men att SE är undantaget kan jag inte se.Bilen behöver inte ha utrustningen om man inte använder gasol under färd tycks ju vara kontentan.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Köra gasol medans man kör..

ovanstående EU-direktiv ändrades 2006/119/EG för att gälla från 1/1 -07.Har inte lusläst, men att SE är undantaget kan jag inte se.Bilen behöver inte ha utrustningen om man inte använder gasol under färd tycks ju vara kontentan.

Det stämmer, det finns en hel del bilar som inte har denna utrustning och då skall gasolen vara avstängd under färd.
Med en SecuMotion anläggning behöver inte gasolen stängas av under färd. Enda gången den behöver stängas är under färjeöverfart.På mackar får inte gasoldriven utrustning vara igång men man behöver inte stänga anläggningen då.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Köra gasol medans man kör..

jag tycker att de grejorna är dyra och de skall bytas med jämna mellanrum de är inte livslånga ! sen kan man ju undra varför du måste ha gasolen på när du kör ? kylskåpet är en sak men resten ?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Köra gasol medans man kör..

En Duocontrol CS & 2 slangar med slangbrottsventiler kostar ca. 3000:-. Jämför man detta med vad HB'n kostar så är det småpengar. Sedan skall man inte glömma krocksäkerheten. Mitt kylskåp är av AES-modell. Det slår själv om till 12 volt när motorn startas & till gas när motorn stannas. Står jag vid stolpe så väljer det själv 230 volt. Hela iden med detta eminenta kylskåp försvinner ju om man ideligen skall springa ut & stänga av respektive sätta på gasen. Huruvida man skall & i så fall hur ofta byta ut dessa grejer vet jag inte men har kontaktat Truma om detta.

Bennie
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Köra gasol medans man kör..

jag tycker att de grejorna är dyra och de skall bytas med jämna mellanrum de är inte livslånga ! sen kan man ju undra varför du måste ha gasolen på när du kör ? kylskåpet är en sak men resten ?

Kör man i -20 grader så är det bra med hjälp av gasol motorn klarar inte hålla hela bilen varm. Har kört sen vintern 09 o ännu fungerar slangbrotts ventilen helt som den ska. Kylskåpet alltid på 12V sommar vinter även i +34 grader.

Leif
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Köra gasol medans man kör..

jag tycker att de grejorna är dyra och de skall bytas med jämna mellanrum de är inte livslånga ! sen kan man ju undra varför du måste ha gasolen på när du kör ? kylskåpet är en sak men resten ?

Hej
Livslängden på slangarna blir väl inte längre bara för att du inte använder gasolen hela tiden.
Mvh. Klas
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Toppen