• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ah/voltmätare?

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Läste för en tid sedan om en här på hbk som hade ah/volt mätare som man lindade runt kabeln som man skulle mäta på fanns på biltema sa han va dit idag dom har alldrig haft någon sån ,ja ha no missat något förslag tack
 

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Sv: Ah/voltmärare?

Du tänker inte på en TÃ¥ngamperemeter DCM 6003 AC/DC - IR-termometer Mätinstrument Testinstrument - Biltema? Där ser du aktuell A genom att hålla tången runt kabeln. Fast du måste separera plus och minus, annars tar de ut varandra

Tack den såg ja idag,de ja läste va nog samma princip bara runt kabeln men han kunde läsa av vid förarplatsen,alltså inkopplad hela tiden,antagligen en kabel från avläsaren till ett enkelt instrument vid förarplatsen,var enkel å billig å de va en kille här på hbk
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Ah/voltmärare?

Tack den såg ja idag,de ja läste va nog samma princip bara runt kabeln men han kunde läsa av vid förarplatsen,alltså inkopplad hela tiden,antagligen en kabel från avläsaren till ett enkelt instrument vid förarplatsen,var enkel å billig å de va en kille här på hbk

Kan vara en sån här du menar

IMG_1024.PNG

IMG_1023.PNG

Hälsar Kjell
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Ah/voltmärare?

Ja, men nasa har mycket färre funktioner. Känns ungefär som att jämföra en proffsmaskin med en konsumentdito. Men jag är kanske lite mer intresserad av funktioner än de flesta. Tycker att victron var mycket mer proffsig med färdiga Rj snäppkontakter i stället för de som nasa kom med. På victron kan man styra reläer uppdatera programvara ställa in för olika batterityper, nollställa laddningsstatus, kompensera för temperaturer mm mm..

Men vill man inte kunna göra mycket så köp en nasa...
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ah/voltmärare?

Frågan är ju om bättre kontakter uppväger att man samtidigt får en som jag uppfattar det, ganska ålderdomlig och mindre informativ display där man nästan alltid måste knappa för att få all information. Det känns inte särskilt tidsenligt.
 
Senast ändrad:

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Ah/voltmärare?

Må vara så. Men jag gillar high-tech!
Det jag riktigt saknar är en standard så att alla pryttlar kan styras på ett vettigt sätt via internet. Tänk en app där du kan kolla och ställa in allt rörande batteri, värme, temperturlarm, kylskåp, gasolnivå, tankar mm och larmer på allt. Varför är det så segt med detta?


En alde smart contril (ganska osmart grej) kostar flera tusen! Borde inte kosta så mycket.
 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Ah/voltmärare?

Vi kan väl nöja oss med att den som vill ha lite enklare funktionalitet väljer NASA och den som vill ha lite mer funktioner på bekostnad av lite mer knappande väljer victron.

Vi vet ju ännu inte om det var detta bennyolle menade. Vi kan väl avvakta hans svar och låta diskussionen fortsätta efter det.

Hälsar Kjell
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Ah/voltmärare?

Att mäta ström A är inte så lätt då det krävs antingen att man om man ska få nogrannhet mäter över en shunt eller runt kabeln närmst batteriet. Du kan ju oftast se den momentana strömförbrukningen på husbilens panel, men om du har t ex större omformare så är den ofta kopplad direkt på batteriet och då visar displaten fel.

Att mäta Ah d v s hur mycket som gått in eller ur batteriet måste göras med en tankmätare liknande den som diskuteras ovan.
 

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2024
Sv: Ah/voltmärare?

Det är väsentlig skillnad mellan Masas BM och Victron. Victron är helt överlägsen. Nasa BM bygger sin uppskattning, obs beräkning ej mätning, av ett bly-syra batteris laddningstillstånd baserat på kända och sedan länge verifierade mätningar avseende sambandet mellan spänning och laddningsnivå vid olika belastningar. Kan i och för sig vara bra men är inte helt korrekt. Kan bl a inte utan kalibrering ta hänsyn till batteriets åldrande. Victron samplar in- och utgående strömmar över tiden och integrerar. Det är en helt annan teknik och blir helt korrekt. Den är också oberoende av batterityp. Om man installerar t ex Lithiumbatterier eller något annat ej bly-syra baserat fungerar överhuvudtaget inte Nasa BM som laddningsberäknare.
 

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Sv: Ah/voltmärare?

Att mäta ström A är inte så lätt då det krävs antingen att man om man ska få nogrannhet mäter över en shunt eller runt kabeln närmst batteriet. Du kan ju oftast se den momentana strömförbrukningen på husbilens panel, men om du har t ex större omformare så är den ofta kopplad direkt på batteriet och då visar displaten fel.

Att mäta Ah d v s hur mycket som gått in eller ur batteriet måste göras med en tankmätare liknande den som diskuteras ovan.

Ja vill bara vet laddningen in i batt,den runt kabeln med en mätare å dra fram i bilen hittar ja int,ja vill se när ja kör laddningen
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ah/voltmärare?

Med denna blåtand kopplad till Viktron displayen har man alla värden och historik i sin platta eller mobil.

VE.Direct Victron Bluetooth Smart Dongle – Hjertmans.se

Finns ju till Nasa också, men jag tycker det är bättre med en riktig display.
Till Viktron blir det ju nästan nödvändigt för att kringgå den dåliga displayen, men jag ser ingen fördel med det. Jag har inga behov av att kolla mina batterier på distans. :)
 
Toppen