• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ah/voltmätare?

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Läste för en tid sedan om en här på hbk som hade ah/volt mätare som man lindade runt kabeln som man skulle mäta på fanns på biltema sa han va dit idag dom har alldrig haft någon sån ,ja ha no missat något förslag tack
 

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Sv: Ah/voltmärare?

.................................................................
Hejsan, ja den här var bara ett ex. av ett utbud som är jättestort. De finns även i mycket både lägre och högre maxspänning och maxström om man vill uppnå precision på lägre strömmar eller mäta ännu högre ström. 100A kan kanske vara lämpligt på en husbil vid tillfällig hög förbrukning på bodelen som man vill kunna se.
En sak som gör att precisionen går att få skaplig på "normal" förbrukningsnivå är att man kan kalibrera den vid den laddning/förbrukning där man normalt ligger så att man vet att den visar som mest rätt i det området.

De som har inbyggd shunt är oftast de som max mäter 30A och därunder. Men då får man ju problemet med att själva mätaren/displayen även måste sitta i närheten av batteriet. Dessutom så blir anslutningarna för små för normala batterikablar. Så separat shunt funkar för det mesta bäst.

Det finns ju också en hel hop med mer avancerade mätare som håller ordning på allt om batterierna m.m. eller som kan styra olika funktioner vid uppnådda villkor, typ de dyra mätarna som man kan köpa här hemma. Jag har använt mig rätt länge nu av det utbudet på flera sätt och de funkar fullt tillfredsställande för att hålla ordning på campingbatterier med laddning, förbrukning, batterikapacitet och inte minst en separat mätare som hela tiden håller koll på vad solcellerna presterar m.m.
Och som mlaajanen påpekar så är ju prissättningen jättebra på mätarna och precisionen duger gott till för att hålla bra koll på bobatterierna.

Den här varianten kan man styra utgångar på för ex. stänga av förbrukaren om batteriet kommer under inställd A/h nivå m.m.
Visa bilaga 120803

Den här mäter det mesta och med knapptryckningar så kan man välja Amp eller Watt. A/h eller procent och mycket mer.
Visa bilaga 120804

En annan display som visar mer än siffror.
Visa bilaga 120805

M.v.h. JANKRO.
Måste ja ha en specell ah mätare som visar %när ja har lifepo4 batteri,mellan vilka %ska man hålla sig för långvarig hållbarhet på sådana batt tacksam för svar ha aldrig haft såna batt i bilen
 

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2024
Sv: Ah/voltmätare?

Du Bennyolle bör tänka dig noga för och läsa vad som är skrivet i detta och andra forum ang LiFePO4 batterier. På din fråga betr Ah mätare så är mitt svar ja! Finns inga genvägar. Om du håller dig mellan 10 och 80 % är du helt säker. När du lärt dig mer kan du utöka spannet. Betr val av lämplig mätare se mitt inlägg nr 16 i denna tråd och inlägg 308 i tråden 'LiFeYPO4 eller annat'
. Många mätare är helt värdelösa när det gäller
LiFePO4 batterier inkl Nasa BM. Jag har haft LiFePO4 i tre år och är mycket nöjd.
Lycka till.
 
Toppen