• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ah/voltmätare?

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Läste för en tid sedan om en här på hbk som hade ah/volt mätare som man lindade runt kabeln som man skulle mäta på fanns på biltema sa han va dit idag dom har alldrig haft någon sån ,ja ha no missat något förslag tack
 

Hobby Toskana

FD HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Kramfors
HBK-Nr
25129
Medlemskap
2022
Sv: Ah/voltmärare?

Ja vill bara vet laddningen in i batt,den runt kabeln med en mätare å dra fram i bilen hittar ja int,ja vill se när ja kör laddningen

Med Viktron och blåtandenhet kan du ha koll på batteriet i solstolen, sängen eller varthelst du befinner dig i en radie på gissningsvis hundra meter runt husbilen.
Köp en hållare till din platta eller mobil så kan du även ha koll under färd.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Ah/voltmärare?

Hejsan, det verkar som en sådan här kan vara något kanske om det skall vara enkelt men ge info framme vid förarplatsen.
Lös shunt som man placerar vid batteriet sedan bara några tunna kablar till displayen som då kan monteras var som helst.

Den visar spännigen i Volt och den visar Amp både in i batteriet eller ut ur batteriet.
Denna mäter 0V till 20V och +100A till -100A som kan vara lagom, men finns även i många andra varianter. Även med minnen och beräkningar samt styrutgångar för reläer m.m. men då blir det krångligare.

Klicka här.
DC 0-20V 0-100A Dual Voltage Current Battery Monitor Meter Charge Discharge DS

ladd2.jpg

ladd3.jpg

ladd1.jpg

M.v.h. JANKRO.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Ah/voltmärare?

Hejsan, det verkar som en sådan här kan vara något kanske om det skall vara enkelt men ge info framme vid förarplatsen.
Lös shunt som man placerar vid batteriet sedan bara några tunna kablar till displayen som då kan monteras var som helst.

Den visar spännigen i Volt och den visar Amp både in i batteriet eller ut ur batteriet.
Denna mäter 0V till 20V och +100A till -100A som kan vara lagom, men finns även i många andra varianter. Även med minnen och beräkningar samt styrutgångar för reläer m.m. men då blir det krångligare.

Klicka här.
DC 0-20V 0-100A Dual Voltage Current Battery Monitor Meter Charge Discharge DS

Visa bilaga 120798

Visa bilaga 120799

Visa bilaga 120800

M.v.h. JANKRO.
Sådana är både billiga och fyller sin funktion ypperligt tycker jag, en sak man kan tänka på är att som i alla fall när man mäter saker så minskar ofta noggrannheten med området.

Dvs en som mäter 0-100A är bra på att mäta 1A 5 A 10 A osv men mindre bra på 0,1 0,2 0,5A.

Så det kan vara en fördel speciellt om man tänker på att mäta bodelsförbrukningen att välja en som matchar den förbrukning man har som mest, shunten klarar nog oftast mer än det som sägs iallafall momentant.

Och shunten, man ska välja en som använder extern shunt, det finns de som har en inbyggd shunt dvs all ström passerar mätaren, inte bra!

För den som inte vet hur det fungerar så är shunten ett mycket lågohmigt motstånd som man mäter spänningsfallet över men presenterar det som A.

Man delar alltså spänningsfallet över shunten med shuntens resistans, se nedan.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ohms_lag
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Ah/voltmärare?

Dessa är framförallt bra när man ska mäta stora strömmar och inte kan eller vill påverka kabeln(shunten påverkar trots allt, dock bara lite men den sätter begränsingar i max A), tex sätta på bilens batterikabel.

Det spelar ingen roll om man drar tex 1000 A trots att mätaren säger max 300A, det betyder bara att den inte kan mäta mer än 300A.

Ibland använder man två eller fler sladdar istället för att använda en grov, tex vanligt när man kopplar bilbatteriet till bodelsbatteriet mm, är lite osäker på hur denna sensor fungerar om man har flera kablar, det har gått lite för lång tid sedan plugget tror jag...:(
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Ah/voltmärare?

Sådana är både billiga och fyller sin ...............................Dvs en som mäter 0-100A är bra på att mäta 1A 5 A 10

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ohms_lag
.................................................................
Hejsan, ja den här var bara ett ex. av ett utbud som är jättestort. De finns även i mycket både lägre och högre maxspänning och maxström om man vill uppnå precision på lägre strömmar eller mäta ännu högre ström. 100A kan kanske vara lämpligt på en husbil vid tillfällig hög förbrukning på bodelen som man vill kunna se.
En sak som gör att precisionen går att få skaplig på "normal" förbrukningsnivå är att man kan kalibrera den vid den laddning/förbrukning där man normalt ligger så att man vet att den visar som mest rätt i det området.

De som har inbyggd shunt är oftast de som max mäter 30A och därunder. Men då får man ju problemet med att själva mätaren/displayen även måste sitta i närheten av batteriet. Dessutom så blir anslutningarna för små för normala batterikablar. Så separat shunt funkar för det mesta bäst.

Det finns ju också en hel hop med mer avancerade mätare som håller ordning på allt om batterierna m.m. eller som kan styra olika funktioner vid uppnådda villkor, typ de dyra mätarna som man kan köpa här hemma. Jag har använt mig rätt länge nu av det utbudet på flera sätt och de funkar fullt tillfredsställande för att hålla ordning på campingbatterier med laddning, förbrukning, batterikapacitet och inte minst en separat mätare som hela tiden håller koll på vad solcellerna presterar m.m.
Och som mlaajanen påpekar så är ju prissättningen jättebra på mätarna och precisionen duger gott till för att hålla bra koll på bobatterierna.

Den här varianten kan man styra utgångar på för ex. stänga av förbrukaren om batteriet kommer under inställd A/h nivå m.m.
ladd5.JPG

Den här mäter det mesta och med knapptryckningar så kan man välja Amp eller Watt. A/h eller procent och mycket mer.
ladd4.JPG

En annan display som visar mer än siffror.
ladd6.JPG

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Sv: Ah/voltmärare?

Dessa är framförallt bra när man ska mäta stora strömmar och inte kan eller vill påverka kabeln(shunten påverkar trots allt, dock bara lite men den sätter begränsingar i max A), tex sätta på bilens batterikabel.

Det spelar ingen roll om man drar tex 1000 A trots att mätaren säger max 300A, det betyder bara att den inte kan mäta mer än 300A.

Ibland använder man två eller fler sladdar istället för att använda en grov, tex vanligt när man kopplar bilbatteriet till bodelsbatteriet mm, är lite osäker på hur denna sensor fungerar om man har flera kablar, det har gått lite för lång tid sedan plugget tror jag...:(

Ja tövla lite såg när de va bet så va de 300ah ,går de bra eller visar de mera fel då,ni e så bra ja ha int fått mycket gjort me de här utan er hjälp
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Ah/voltmärare?

Ja tövla lite såg när de va bet så va de 300ah ,går de bra eller visar de mera fel då,ni e så bra ja ha int fått mycket gjort me de här utan er hjälp
Om vi ska generalisera så ju större mätområde desto onnoggrannare.

Om vi bortser från startströmmar tex dieselvärmare så har jag svårt att se att man behöver mer än 0-10A.

Min erfarenhet är att se strömförbrukning som utgifter, en kort stor utgift kan man ofta överleva, det är de återkommande(lån) som tar död på en:D

Så, nyttan med en A mätare är anser jag att kunna minimera strömförbrukningen under tiden i husbilen och då gäller det att kunna mäta relativt noggrant så att man kan se att minska på lampor, fläkt od ger effekt i A.
 

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Sv: Ah/voltmärare?

Dessa är framförallt bra när man ska mäta stora strömmar och inte kan eller vill påverka kabeln(shunten påverkar trots allt, dock bara lite men den sätter begränsingar i max A), tex sätta på bilens batterikabel.

Det spelar ingen roll om man drar tex 1000 A trots att mätaren säger max 300A, det betyder bara att den inte kan mäta mer än 300A.

Ibland använder man två eller fler sladdar istället för att använda en grov, tex vanligt när man kopplar bilbatteriet till bodelsbatteriet mm, är lite osäker på hur denna sensor fungerar om man har flera kablar, det har gått lite för lång tid sedan plugget tror jag...:(

Skulle va bra å veta hur de funkar om man har tex två kablar igenom ögglan å mäter
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Ah/voltmärare?

Shunt ?skall ja ha de å eller
Jag tycker det, du såg hur jag resonerade kring det hela.

Det är de små löpande utgifterna som leder till problem, kokar man vatten i en vattenkokare på 1000W via en inverter vet man nog om att det inte är bra men en iPhone som ligger kopplad och har en app som käkar 1A är det svårare att ha koll på utan en exakt A mätare tex :)
 

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Sv: Ah/voltmärare?

Jag tycker det, du såg hur jag resonerade kring det hela.

Det är de små löpande utgifterna som leder till problem, kokar man vatten i en vattenkokare på 1000W via en inverter vet man nog om att det inte är bra men en iPhone som ligger kopplad och har en app som käkar 1A är det svårare att ha koll på utan en exakt A mätare tex :)

Ursäkta de va dc hall sensor måst ja ha shunt eller vad e bättre eller sämre,alltså med eller utan ja e lite förvirrad
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Ah/voltmärare?

Ursäkta de va dc hall sensor måst ja ha shunt eller vad e bättre eller sämre,alltså med eller utan ja e lite förvirrad

Den jag föreslog behöver ingen shunt. Det är samma princip som man använder i tång-amperemetrar. Skall du mäta mycket små strömmar är instrument med shunt bättre, men för användning i en husbil borde noggrannheten i ett Hallsensorinstrument räcka till.
Jag mäter själv laddning/urladdning med en tång-amperemeter.
 

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Sv: Ah/voltmärare?

Den jag föreslog behöver ingen shunt. Det är samma princip som man använder i tång-amperemetrar. Skall du mäta mycket små strömmar är instrument med shunt bättre, men för användning i en husbil borde noggrannheten i ett Hallsensorinstrument räcka till.
Jag mäter själv laddning/urladdning med en tång-amperemeter.

Tack igen jag beställde ju redan instrumentet men ingen shunt,de som va på gång om man kan ha två kablar igenom blev int riktigt klart skulle va kul å veta å en liten förklaring på de
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Ah/voltmätare?

Ursäkta om jag kapar tråden lite men jag tänkte höra om det är någon som har erfarenhet av votronics paneler.

Jag har en votronic mppt regulator som jag enkelt kan komplettera med en panel för att få ut laddström, total energi osv från solcellerna

Denna:

VOTRONIC - LCD Solar Computer

Sen hade det ju varit trevligt med ett batteriövervakningssystem med shunt, jag känner att min nuvarande Ctec battery sence har sina begränsningar ibland.

Votronic har ju detta systemet:

VOTRONIC - LCD Battery Computer

Jag håller nog victron energys system högre med möjlighet till bluetooth osv men estetiskt blir det ju katastrof med en fyrkantig och en rund panel jämfört med två identiska paneler brevid varann.

Det känns ju ändå som om man har lite koll på vad man sysslar med så borde man ju få vettig data ur ett system med shunt.

//Peter
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Ah/voltmärare?

Tack igen jag beställde ju redan instrumentet men ingen shunt,de som va på gång om man kan ha två kablar igenom blev int riktigt klart skulle va kul å veta å en liten förklaring på de

Jag beställde en också, fast 100 A.
Det borde inte vara något problem med fler kablar, den mäter ju magnetfältet som alstras, och de läggs ju till varandra (eftersom det är likström). Borde funka tycker jag.
 
Toppen