• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Brännhett

Kabyl

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20350
Medlemskap
2021
Kan man på något sätt justera ned temperaturen på varmvattnet i husbilen.
Är stor risk att små barn händer bränner sig.
Även vi vuxna kan om vredet till blandaren står fel göra oss illa på det allt för varma vattnet.
Vi får hela tiden hålla uppsikt över detta då barnbarn är med så att inte olyckan är framme.
Alternativt stänga av berädaren.
Har en Kabe crossover- 16 där vattnet är mer eller mindre kokhett i kranarna.
Tacksam för svar
Ha de
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Brännhett

Kabe har aldevärme. Den värmer tappvattnet med en mantel vatten runt beredaren, det är samma vatten som cirkulerar i konvektorerna. På vintern blir varmvattentemperaturen i stort samma som temperaturen på värmevattnet. I vår bil ca 65 C vid -20 ute. Det finns ingen blandningsventil vad jag vet så man får leva med den temperaturen. Du kan alltså inte stänga av beredaren. Vi sätter inte på varmvattnet på vintern, det blir varmt ändå.

Ps om du har Alde 3020 kan man gå in och se temperaturerna i servicemenyn.
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Sv: Brännhett

Detta problem löste jag redan 1992 då jag "byggde" min andra husbil (en Mersa O309) med Primuspanna och separat varmvattenberedare. Lösningen bestod i att jag införskaffade en FM-Mattsson-blandare för dusch (kostade då som nu ca 1 000 kr) som var tryckkompenserande, alltså att den kompenserar för olika tryck i varm respektive kalledningarna. Den ger mycket jämn och valbar temperatur (från kall till som högst ca 40 grader Celcius) som om du står hemma i villa/lägenhetsduschen.

Denna blandare har följt med i alla våra husbilar sedan dess och återfinns nu i vår Frankia. Där den är kopplad så att det är max 40 grader på varmvattnet i toalettens handfat samt i duschen och uteduschen. Däremot har jag valt att inte låta kökets varmvatten begränsas av blandaren.

Alltså, vi har många års erfarenhet av att inte någon vare sig vi vuxna våra barn eller barnbarn sedan 1992 har skållat sig. Jag vill verkligen rekommendera denna extravagans.:D

Det är faktiskt ett problem att husbilar inte omfattas av de restriktioner som finns för varmvatten i våra lägenheter och villor, det vore både enkelt och hyfsat billigt att från fabrik ordna detta.:mad:
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Brännhett

Säkert bra att installera en sådan men spara vatten gör den inte. Vattnet blandas antingen i den ventilen eller i blandaren till ca 37 grader. Det blir ingen skillnad i varmvattenförbrukning om du inte använder 65 gradigt vatten till t ex disk.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Brännhett

Nu menade naturligtvis inte jag att vi sparar varmvatten jämfört med en termostatblandare utan jämförande utifrån rent standardutförande.
Nu tror jag ändå att vi sparar för vi har shuntat ner varmvattnet på ALLT, men med termostatblandare så är det bara i duschen man sparar.
Det tar ju trots allt en stund att spola varmvatten till köket (hetvatten) och här är stora förluster.:)
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Sv: Brännhett

Denna har jag monterat vid pannan, fungerar helt perfekt och sparar varmvatten. Vi har provat att duscha 3st i tät följd helt utan problem.
Alde - Sverige
Blandningsventil för väggmontering | Alde tillbehör - Vatten -

Hej, Tommy!
Det fungerar säkert utmärkt med ALDE:s blandningsventil. Anledningen till mitt val var att då 1992 fanns inte ALDE:s nuvarande variant, utan då hade de en blandningsventil som inte var termostatreglerad. Idag hade jag säkert valt ALDE:s nuvarande version, eller kanske kollat in en enklare (billigare)termostatreglerad blandare på exempelvis BAUHAUS.

I vilket fall som helst vill jag rekommendera installation av någon form av skyddande termostatreglering.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Brännhett

Vill bara meddela att även med Trumavärmaren blir det varmvatten på ca 60 grader. Det är dock sällan som vi har på något varmvatten, till disken värmer vi vattnet på spisen och i övrigt är det sällan som vi behöver något varmvatten direkt.
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Brännhett

Varför skulle en termostatblandare spara varmvatten jämfört med en vanlig? De blandar ju båda varmt och kallt till ca 38 grader. Enda skillnaden blir att vattnet mellan pannan och till blandaren blir lite kallare och där sparar man lite, men det är inte särskilt långa och stora slangar i en husbil.

Med hänsyn till legionella är det inte lämpligt att hela tiden ha 38 gradigt vatten i slangarna. Temperaturen bör åt minstone då och då vara minst 55-60 grader. Men det kan man iochförsig fixa med duchblandaren och aldevarianten genom att ställa upp dem då och då.

Jag tycker det är ok att temperaturen hamnar runt 60 grader. Det är ju ungefär den temperatur som rekommenderas i tappvarmvattensystem generellt. Temperaturen är en avvägning av skållningsrisk och att bakterier typ legionella inte ska kunna leva.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Brännhett

Den frågan du ställer om termostatblandare skulle du ställt för 30 år sedan, nu är det lite sent. Har du inte förstått vitsen innan finns det inte fog för en beskrivning.
När det gäller bostäder finns det lag på att det vid tappstället ska det utformas så att en vattentempratur på lägst 50 grader och högst 60 grader ska det vara efter tappstället.
En termostatblandare ställs ju in med en spärr på 37 grader för att det inte ska vara för varmt när du tappar vatten (går att få varmare genom att spärren trycks in) men fram till tappstället kommer varmare vatten (min 50grader max 60 grader) för att legionella inte ska kunna växa.
Varmvattnet som kommer från en varmvattenberedare av typ Alde eller Truma har en tempratur av 85-95 grader.
Jag tror detta är lätt att förstå att så här skulle det inte få vara, men det finns ingen lagstiftning som reglerar detta.
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Brännhett

I min blir det aldrig 85 C. Det är bara att gå in i servicemenyn, där ser man en temperatur i min bil på max ca 65 grader vid -20 ute. Det kan säkert bli varmare om man maxkör värmen under lång tid men det är undantagsfall.

Får du ut 85 90 grader så måste det vara fel på alden eller truman. Min förra truma combi kunde ställas på 40 eller 60 grader. Alden ger om jag minns rätt 60 grader.
 
Senast ändrad:

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Brännhett

I den nya Alde 3020E har man begränsat utgående tempratur till 85 grader men den gamla som sitter i de flesta bilar äldre än 2015, Alde 3010 så är maxtempratur ut 93 grader.
Om du känner för att förkovra dig ännu mer så gå in på Aldes hemsida.
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Brännhett

Det är ju bra att det finns blandningsventiler för husbilar men vad jag saknar är en termostatblandare för duschen, likt sådana som brukar finnas hemma. Att montera in en vanlig Mora eller vad de nu heter skulle bli en stor onödig klump. Men kanske finns sådan armatur för husbil?
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Brännhett

Tack för tipset. Är nu beställd.:)

Funderar även jag på att beställa en. Jag har ju en termostatventil Alde vid pannan men kan ju då höja ut tempen något för att få extra varmt varmvatten i tvättstället och kanske få fram varmvatten snabbare till duschen. Någon timmes fundering till kanske.:)
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Brännhett

Funderar även jag på att beställa en. Jag har ju en termostatventil Alde vid pannan men kan ju då höja ut tempen något för att få extra varmt varmvatten i tvättstället och kanske få fram varmvatten snabbare till duschen. Någon timmes fundering till kanske.:)

Suveränt till duschen eftersom vattentemperaturen är ganska ostabil. Kan vara positivt på morgonen med vem resp kall avrivare.:twitcy:
Ändå skönare med jämn temp på vattnet.
 
Toppen