• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trög Samsung-platta

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Min Samsung Tab2 har blivit irriterande långsam speciellt vid uppstart och start av appar.
Plattan kör Android 4,2,2 och har 6GB ledigt internminne och 16 GB ledigt på SD-kortet som är ett class 10 kort.
Allt som går att flytta till SD-kortet är flyttat.
Har någon en idé hur jag kan speeda upp den?
Eller om någon har provat någon app som fungerar.
 

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Sv: Trög Samsung-platta

Hej,
frugan har en Tab 2:a, försökt med allt, kollat med support osv. Tyvärr :) fick jag köpa en ny den blev inte bättre.
Vad trögheten kom sig av vet jag inte men det var som den var doppad i bromsolja till sist.

Hon har sparat den så kommer du på något räddningsknep så hör av dig.

Rulla nätt där ute // Per
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Trög Samsung-platta

Hur stort är det interna lagringsutrymmet och hur mycket är ledigt?
Minnet på SD-kortet har mycket långsammare accesstid än internminnet.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Trög Samsung-platta

I min Samsung Galaxy tab2 har jag installerat en app som heter Clean Master Lite. Med den kan man rensa gamla skräpfiler, städa i arbetsminnet och scanna efter virus. Ni hittar den på Google Play, gratis. Prova den.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Trög Samsung-platta

Jag har en Samsung modell T211 med 8GB som jag lade på hyllan för ett par år sen. För trög helt enkelt p.g.a. för litet internminne i förhållande till installerade appar. 6 GB är ännu mindre att jobba med. Dessutom är processorn för vek för uppdaterade versioner av ursprungliga appar.

Ett sätt att få en gammal Android att fungera skapligt är att ta bort onödiga appar och frigöra internminne. Det hjälper inte mycket att flytta appar till installerat minneskort då ungefär hälften av apparna stannar kvar i internminnet och segar ner ändå.
 

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Sv: Trög Samsung-platta

Hej på er,

Knarrevik, 16gb internminne. Taben har jag till och med fabriksåterställt, tömt, raderat, mm. Gav inte mindre bromsolja i maskineriet, den var nog bara dålig från början :(

Skall dock prova städappen så får vi se. Men det verkar precis som du skriver Leif att den trögar ner direkt när appar uppdateras. Den var pigg i någon minut efter återställningen men så fort den fick tagi I-net blev den tradig igen.

Rulla nätt där ute // Per
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Trög Samsung-platta

Knarrevik, 16gb internminne.

Rulla nätt där ute // Per

Frågan är hur mycket minne som finns kvar efter att Android har belamrat med sina egna appar som man aldrig använder?
Jag misstänker att mindre än hälften återstår som gör vilken platta/mobil som helst i trögaste laget. Mindre än 32 GB blir problem för vilket operativsystem som helst även om man sparar sina bilder och videoklipp i "molnet".
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Trög Samsung-platta

Jag vill nämna att min platta, galaxy tab2, inte är trög. Den har ett ram-minne, det arbetsminne som processorn använder, på 1 Gb och ett lagringsminne på 16 Gb. Till detta har jag ett minneskort på 32 Gb där jag lägger foton och en del appar.

Om plattan efter en fabriksåterställning fortfarande är trög så kan det bero på att den är skadad på något sätt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Trög Samsung-platta

Något som brukar kunna hjälpa upp ifall Android-enheten är hopplöst trög är
en fabriksåterställning, då rensas gamla trasiga filer m.m. bort.

Var sen försiktig med installation av nya appar utanför själva fabriksinstallationen, håll ner antalet appar till de nödvändigaste.

Sen får man nog anse att eftersom Android är ett öppet system så
funkar tyvärr inte alla appar bra på Android, till skillnad mot Apple som endast själva godkänner andras(ej Apple) appar.

Man får alltså efter en fabriksåterställning prova sig fram vilka appar som lirar bra på just den enheten man har.

Alternativet är nog annars att inhandla en erkänt bra, ny Androidenhet.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Trög Samsung-platta

Jag har 6 GB ledigt internminne av 16 GB. Det är inte många appar som ligger i internminnet och som inte går att flytta.
6 GB ledigt i internminne tycker jag borde räcka för att inte plattan skall vara seg. Det är ju inte så mycket mindre än när den var ny och inga appar nedladdade.
16 GB ledigt av 32 GB på SD-kortet som är ett snabbt class 10 kort.
Jag använder plattan mest för navigation, Sygic och Here samt my LPG tillsammans med ett par ställplatsappar, Promobil och Campercontact.

Samma appar plus ett par till har jag i min Huawei P8 telefon och den är blixtsnabb i jämförelse. Den är i och för sig nyare och kör Android 6 men har samma minne, 16 internt och 32 externt.

Det blir att prova något rensningsprogram som WillyPee föreslog.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Trög Samsung-platta

Jag kom att tänka på en sak. Efter att man gjort en fabriksåterställning kommer plattan att vilja uppdatera alla apparna när man går ut på nätet. Det tar tid. Återställningen lägger in Samsungs medlevererade appar som ju är från tiden vid inköpet. Uppdatera plattan och se om den inte blir av med trögheten efteråt.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Trög Samsung-platta

Bra,
jag glömde säga att man bör verkligen göra alla systemuppdateringar, tog det väl lite för givet. :cool:

Minnet som det skrivs om brukar inte vara något större problem, om man nu inte fyllt upp det till nästan fullt.

T.ex på min gamla Sony Xperia Z3 compact har jag bara 424mb ledigt,
den är ändå blixtsnabb, trots många tunga appar igång.

Kom ihåg att inte blanda ihop de olika minnen när ni kollar/skriver.
Arbetsminne (ram) är det som är viktigt att frigöra.
Lagringsminne internt eller externt (minneskort) har ingen större inverkan på trögt system.
 

Bilagor

  • Screenshot_20170118-134041.png
    Screenshot_20170118-134041.png
    72,7 KB · Visningar: 3
  • Screenshot_20170118-135617.png
    Screenshot_20170118-135617.png
    68 KB · Visningar: 3
Senast ändrad:

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Sv: Trög Samsung-platta

Hej,

har provat med allt som nämts här (utom appen), har rensat och uppdaterat, ominstallerat mm. Sånt som normalt fungerar på allt annat.

Knarrevik: skulle kolla hur mycket minne som används men jag får inte röra den för frugan, jag raderar hennes bubbles varje gång så hon är lite ilsk :)

Äh, nu får den vara, mina padda o tabs funkar som dom skall.

tack alla för idér och engagemang.

Rulla nätt där ute // Per
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: Trög Samsung-platta

Min Samsung Tab2 har blivit irriterande långsam speciellt vid uppstart och start av appar.
Plattan kör Android 4,2,2 och har 6GB ledigt internminne och 16 GB ledigt på SD-kortet som är ett class 10 kort.
Allt som går att flytta till SD-kortet är flyttat.
Har någon en idé hur jag kan speeda upp den?
Eller om någon har provat någon app som fungerar.

Nåt som kan göra gott är att aktivera utvecklarläget för att sedan ställa om grafikhanteringen....

//Janne
 
Toppen