• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elfråga

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Vad kan hända om man startar motorn med 230 v inkopplat ?

Råkade göra det idag för att flytta fram en halv meter för att komma åt grejer bakom bilen.

Ser ut att allt funkar normalt nu , men vad kunde hända? eller Ebl reläer sköter det

Leffe
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Elfråga

Det händer ingenting. Har själv kört motorn med 230V inkopplat några gånger. Visserligen har jag ingen EBL utan en DM-500. Skulle tro att de flesta el-systemen är likvärdiga trots olika fabrikat.

Bennie
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Elfråga

Nu vet jag inte ifall 230V in i de olika husbilsmärkena skiljer sig åt i kopplingen,
men jag brukar köra det fasta elverket(=230V påkopplat i hela systemet) under färd heta sommardagar, för att få extra kyla från den takmonterade ac'n,
ser även att laddningen då kommer från 230V också, men inget "onyttigt/skadligt" händer.:)
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Elfråga

Min modifierade EBL kopplar inte ihop bil och bodelsbatterierna när 220 är anslutet, dvs man laddar vidare på 220V.
 
Senast ändrad:
Toppen