• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

220V bluetooth högtalare eller bilstereo?

F

F.d. 53676

Guest
Då jag är musikintresserad och gillar att spela både högt och mycket vill jag så klart ha bra ljud även i min husbil. Funderade först på att uppgradera bilstereon som sitter i med nya koaxialhögtalare plus någon aktiv baslåda. Kom sedan på att man kanske skulle köpa en semi-bärbar bluetooth högtalare. Dessa drivs däremot av 220V och har läst att en inverter inte alltid är så effektiv samt att 220V tömmer batteriet snabbare än 12V, vilket säger sig självt.
Frågan till er är vad ni anser är det bästa alternativet sett ur ett skonsammast-för-batteriet perspektiv? Misstänker att en aktiv baslåda kopplad till en bilstereo också tar en del batterikraft för att driva.

Niklas
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: 220V bluetooth högtalare eller bilstereo?

Köp ett elverk på 6 kwh. då är det bara att ösa på. :)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: 220V bluetooth högtalare eller bilstereo?

Mest och bäst ljud för batterierna får du garanterat om du hottar upp bilstereon.
Att gå via 230V ger både förluster och blir dyrt. Vanliga batteridrivna laddbara högtalare ger förmodligen inte det tryck du är ute efter samtidigt som de också skall laddas vilket innebär både pyssel, tid och energiförluster.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: 220V bluetooth högtalare eller bilstereo?

Jag anser att en aktiv subwoofer är ett måste ifall du vill lyfta ljudet ordentligt.
Jag själv monterade in en förra våren under ena soffan, en 10tums Infinity med slavbas.
Jösses vilket lyft det blev.
Har sen 2st högtalare i cockpit
2st i salongen
2st i sovrummet
en ny Sony-stereo https://www.sony.se/electronics/receivrar-och-spelare-for-bilen/mex-xb100bt införskaffades samtidigt som lirar mycket bra mot androidmobiler/plattor, även Iphone såg jag nu.
 

Bilagor

  • 2015-05-21 20.53.41.jpg
    2015-05-21 20.53.41.jpg
    2 MB · Visningar: 37
Senast ändrad:
F

F.d. 53676

Guest
Sv: 220V bluetooth högtalare eller bilstereo?

Blir till att åka förbi den lokala ljudbutiken och se vad de anser kan behövas för att få drägligt ljud. Sedan får jag ta det därifrån. Är helt klart enklare att bara ställa in en extern ljudkälla, men tror nog också att ljudet blir bättre med en uppgradering av det befintliga.
 
F

F.d. 53676

Guest
Sv: 220V bluetooth högtalare eller bilstereo?

Var förbi ljudbutiken igår och vi diskuterade lite om hur man ska koppla eventuell baslåda för att den ska fungera med bägge huvudenheterna. Enligt han i butiken kopplar man på bodelsbatteriet som i sin tur får laddning när bilen körs och fungerar därför även med huvudenheten i förardelen. Hur har ni som har baslåda i era husbilar kopplat?
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: 220V bluetooth högtalare eller bilstereo?

Hej PeterK ! Har Du dragit kablage till högtalarna bak i slafavdelningen ?
Tack på förhand för svar hälsar

Hasse & Ingegerd
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: 220V bluetooth högtalare eller bilstereo?

Var förbi ljudbutiken igår och vi diskuterade lite om hur man ska koppla eventuell baslåda för att den ska fungera med bägge huvudenheterna. Enligt han i butiken kopplar man på bodelsbatteriet som i sin tur får laddning när bilen körs och fungerar därför även med huvudenheten i förardelen. Hur har ni som har baslåda i era husbilar kopplat?

Jag har tagit matning till stereo, slutsteg och baslåda från bodelsbatteriet.
Man slipper då risken att spela slut på startbatteriet när man står utan elstolpe samtidigt som solpanelen som bara kan ladda bodelsbatteriet kan bidra.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: 220V bluetooth högtalare eller bilstereo?

Var förbi ljudbutiken igår och vi diskuterade lite om hur man ska koppla eventuell baslåda för att den ska fungera med bägge huvudenheterna. Enligt han i butiken kopplar man på bodelsbatteriet som i sin tur får laddning när bilen körs och fungerar därför även med huvudenheten i förardelen. Hur har ni som har baslåda i era husbilar kopplat?

Jag har kopplat om så att Stereo, Navigator, Subwoofer matas direkt från Bobatteribanken med säkring i batteriboxen samt en strömbrytare vid förarplatsen, som musikkälla kör jag Spotify från mobil eller surfplatta via blåtand till Stereon (originalstereon på bilden är utbytt)



Hej PeterK ! Har Du dragit kablage till högtalarna bak i slafavdelningen ?
Tack på förhand för svar hälsar

Hasse & Ingegerd

Hasse, jag hade sån tur att kablar/högtalare bak i sängen monterades från fabrik när bilen var ny :cool:
 

Bilagor

  • 2016-05-09 12.28.48.jpg
    2016-05-09 12.28.48.jpg
    3,2 MB · Visningar: 24
  • 2015-05-21 19.00.29.jpg
    2015-05-21 19.00.29.jpg
    1,6 MB · Visningar: 18
  • 2015-05-21 20.53.29.jpg
    2015-05-21 20.53.29.jpg
    1,9 MB · Visningar: 20
  • 2014-06-11 15.19.01.jpg
    2014-06-11 15.19.01.jpg
    1 MB · Visningar: 24

PelleJ

HBK Intresserad
Inlägg
81
Kommun
Umeå
Sv: 220V bluetooth högtalare eller bilstereo?

Jag har en smidig subwoofer bakom passagerarstolen mot skåpet som finns där.
Den subben hade blivit över från en gammal hemmabio anläggning.
Till den så är slutsteget bakom förarstolen vid bodelsbatteriet.
Brukar mest den då jag kör.
Alla andra fabriksmonterade högtalare är uppdatera med bättre varianter.
Som komplement så har jag en harman kardon go play och den använder jag mest ute.


För att du ska få ut så mycket som möjligt av batteriet så ska du skaffa en lättdriven (hög DB) bas med ett digitalt slutsteg.
Placeringen av basen samt eventuell lådkonstruktion är det svåra.
 
Toppen