• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lite svårt att få i ettan och treans växel

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Jag är ägare till den här husbilen Citroen c25 1990 som har gått jättebra i två år. Nu upplever jag att jag har svårt att få i ettans växel även treans växel är lite svår. Det går ju att köra bilen Inga problem Bara det att det skrapar konstigt när man petar i växlarna.

Har någon erfarenhet av detta Ska man smörja nånting eller byta någonting någonstans. kopplingspedalen är det inga problem med den tar på mitten ungefär när man släpper upp foten.

När jag kör bilen och ger full gas så rusar motorn lite precis som att någon trycker ner kopplingspedalen. Jag har tolkat detta som att motorn är svag och jag har den lilla bensinmotorn synpunkt på detta om någon vet
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.568
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Lite svårt att få i ettan och treans växel

Jag är ägare till den här husbilen Citroen c25 1990 som har gått jättebra i två år. Nu upplever jag att jag har svårt att få i ettans växel även treans växel är lite svår. Det går ju att köra bilen Inga problem Bara det att det skrapar konstigt när man petar i växlarna.

Har någon erfarenhet av detta Ska man smörja nånting eller byta någonting någonstans. kopplingspedalen är det inga problem med den tar på mitten ungefär när man släpper upp foten.

När jag kör bilen och ger full gas så rusar motorn lite precis som att någon trycker ner kopplingspedalen. Jag har tolkat detta som att motorn är svag och jag har den lilla bensinmotorn synpunkt på detta om någon vet
-----------------------------------------------

Hejsan HansErik.
Det första är lite svårt att tyda. Den första generationens lådor kan vara lite motspänstiga när de är kalla och växeln skall i, men om det skrapar särskilt när du lägger i ettan vid stillastående så borde det betyda att något kärvar när du frikopplar så lådan ändå snurrar lite på ingående axeln och då skrapning som följd. Det skulle kunna vara tappen på växellådsaxeln som "bara" är glidlagrad på bensinarna i centrum på svänghjulet. Det kan också vara lamellcentrumet som kärvar på sina splines och inte flyttar sig från anliggningsytorna på svänghjulet eller tryckplattan.

Men eftersom du skriver att motorn rusar ibland när du trycker ner gasen under färd så är med 98% säkerhet kopplingen/lamellen utsliten.
Det finns nog tyvärr ingen annan utväg än att byta kopplingen på bilen helt enkelt. Om du fortsätter att åka med den kan du bränna ytan på svänghjulet om det småslirar länge, och troligen ger kopplingen upp helt och hållet snart i alla fall. Problemet med skrapandet kan troligen också försvinna vid kopplingsbytet även om det kan ha andra orsaker.
Åk inga längre turer för kopplingen kan nog snart börja slira så bilen inte orkar framåt längre.

Jag kan ha fel men troligen inte tyvärr.

Lycka till, och fråga gärna mer om du behöver info om kopplingsdelar.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Här har du en länk till en VALEO koppling med bra pris och som brukar funka bra, samt det fabrikat som brukade vara original många gånger. Men det finns två storlekar på kopplingen. Det borde vara den här om du har svagaste bensinmotorn på 75hk i bilen. Det finns även en som har 230mm lamell.

Fiat Ducato 290 280 Citroen C25 Valeo 3 Piece Clutch Kit Inc Bearing 215mm | eBay
 
Senast ändrad:

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Lite svårt att få i ettan och treans växel

Tack jättebra information finns det inte något titthål som man kanske kan se om kopplingen är utsliten. Kan det lukta lite bränt som vedkrut när kopplingen är utsliten? Kände en konstig lukt imorse när jag körde 2 mil kanske vara utifrån
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.568
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Lite svårt att få i ettan och treans växel

Hej igen, ja det luktar bränt om en slirande koppling med en väldigt speciell lukt. För övrigt samma lukt som det kommer från bromsar som gått varma, för det är liknande material i lamellen som i bromsbeläggen.
Tyvärr så finns det inte något bra ställe att titta in i kopplingen. Dessutom så syns inte lamellen i alla fall för den är gömd innanför tryckplattan till största delen, men släpper kopplingen så motorn varvar upp vid gaspådrag så finns det nog inget alternativ annat än operation tyvärr.

M.v.h. JANKRO.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Lite svårt att få i ettan och treans växel

Hej igen, ja det luktar bränt om en slirande koppling med en väldigt speciell lukt. För övrigt samma lukt som det kommer från bromsar som gått varma, för det är liknande material i lamellen som i bromsbeläggen.
Tyvärr så finns det inte något bra ställe att titta in i kopplingen. Dessutom så syns inte lamellen i alla fall för den är gömd innanför tryckplattan till största delen, men släpper kopplingen så motorn varvar upp vid gaspådrag så finns det nog inget alternativ annat än operation tyvärr.

M.v.h. JANKRO.

Jap då får man byta den tack för svaret.
Ska fråga efter offert på kopplingsbyte på hedinbil.se Malmö . Vad ska man betala för ett sådant byte typ ca?
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Lite svårt att få i ettan och treans växel

fick pris av Champion Auto Malmö kopplingsbyte 12 857,00, kan tillkomma 1-2 tusen om det kärvar med rost typ. Verkat proffsiga
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.568
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Lite svårt att få i ettan och treans växel

Ja, att byta koppling även på en husbil går bra hos vilken firma som helst. Billigast borde det bli om det finns någon mindre duktig firma som lever på sitt goda rykte bland sina trogna kunder, och som jag nog skulle föredra, och inte de större som enbart tittar i listor med fantasifulla priser.

Jag är tyvärr inte rätt person att fråga om vettiga priser, jag köper alltid delarna på bra billiga ställen, monterar själv, slår sönder knogarna och svär en lämplig dag. Så jag skulle säga 1.400:- vore ett vettigt pris :oops:.
Men det är både " a blessing and a curse" att alltid mecka själv. Det blir billigt i kronor men samtidigt så är påtvingade reparationer för det mesta inget roligt och skulle vara skönt att slippa emellanåt.
Jag kallar det för att vara ekonomisk :p:, fast en del tycker jag är snål :oops:.

Även om jag vet att det är dyrt på firmor, så deras pris på ev. uppåt 15.000:- totalt om det bråkar måste jag säga verkar rätt dyrt för kopplingsbyte på första generationens chassi med bensinmotorn som är rätt enkelt att "bara" lossa vänster drivaxel och tippa ner allt på växellådssidan. Men de är säkert duktiga så det är bara priset jag hakar upp mig på.

M.v.h. JANKRO.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Lite svårt att få i ettan och treans växel

Ja, att byta koppling även på en husbil går bra hos vilken firma som helst. Billigast borde det bli om det finns någon mindre duktig firma som lever på sitt goda rykte bland sina trogna kunder, och som jag nog skulle föredra, och inte de större som enbart tittar i listor med fantasifulla priser.

Jag är tyvärr inte rätt person att fråga om vettiga priser, jag köper alltid delarna på bra billiga ställen, monterar själv, slår sönder knogarna och svär en lämplig dag. Så jag skulle säga 1.400:- vore ett vettigt pris :oops:.
Men det är både " a blessing and a curse" att alltid mecka själv. Det blir billigt i kronor men samtidigt så är påtvingade reparationer för det mesta inget roligt och skulle vara skönt att slippa emellanåt.
Jag kallar det för att vara ekonomisk :p:, fast en del tycker jag är snål :oops:.

Även om jag vet att det är dyrt på firmor, så deras pris på ev. uppåt 15.000:- totalt om det bråkar måste jag säga verkar rätt dyrt för kopplingsbyte på första generationens chassi med bensinmotorn som är rätt enkelt att "bara" lossa vänster drivaxel och tippa ner allt på växellådssidan. Men de är säkert duktiga så det är bara priset jag hakar upp mig på.

M.v.h. JANKRO.

Ja du har rätt ska kolla runt efter någon youtube om hur man lossa vänster drivaxel och tippa ner allt på växellådssidan. :yes: Vet du om det behövs någon avdragare för att lossa något? Eller om något ska kalibreras eller moment-dras?
Sparar ju en Thailand semester på att slår sönder knogarna och svär en lämplig dag HAAA
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Lite svårt att få i ettan och treans växel


Tack för länkarna, tja detta kan man ju göra själv tillsammans med en mekaniker som man hyr på blocket.se för några tusen i lön också köpa domkraft+verktyg.
På youtube Wow på 20 min(kanske ett par timmar) tar han ut kopplingslamellen eller vad man kallar den, och detta ska Champion Auto Malmö ha 12 857,00kr för, kan tillkomma 1-2 tusen om det kärvar med rost typ.

:wideeyed:
 

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Sv: Lite svårt att få i ettan och treans växel

Ett sätt att kolla kopplingen är att lägga i högsta växeln, gasa rejält och släppa upp kopplingen. Dör motorn är kopplingen OK, rusar den är det verkstad som gäller, den håller inte länge till.

Per-Åke
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
ok nu har jag varit på verkstad och fått en ny koppling i bilen.
Det är som att köra en helt ny bil nu verkligen kul.
Problemet med växelspaken har dock inte löst sig. det är jättesvårt att sätta i ettans vägen och måste ta i hårt så det smäller och kross ljud hörs i hela styrpulpeten.
Vad kan man göra? Jag har tagit bort ratt och allt runt växelspaken för att försöka se vart problemet är men allt ser normalt ut. Verkstaden säger att dom smörjt upp allt och det är allt de kan göra just nu.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Hmmm, er det ikke litt justering på overføringen fra spak til låda på disse bilene? Mener det var det på en 1985 Hymer jeg hadde en gang I tiden. Om det er blitt slakk I det siste steget inn på lådan så må en justere slik at bevegelsen blir lang nok uten at en må bryte med spaken. Det jeg ikke husker er om det er stag eller wire som brukes (snart 20 år siden jeg hadde den bilen).
 
F

F.d. 50456

Guest
Om du har svårt att lägga i växlarna på den där, så kan det nog vara dags att byta motorfästena. Det är ett känt problem. När dom blir utslitna flyttar sej motorn och växel-länkaget en aning, och då blir det o-precist och trögt. Kan också vara att själva länkaget är slitet, då behövs det handpåläggning där. Finns ett engelskt forum som heter talbotoc.com - där finns en massa info om just detta (också). (C25, Peugeot m fl från dessa årgångar är ju samma chassi och såldes i England under namnet Talbot). Kika här, t ex:

Gearbox, Transmission & Clutch - Talbot EXPRESS Owners Club & Forum
 
F

F.d. 50456

Guest
En grej till att kolla direkt är ju att plattan som håller växel-länkaget mot golvet vid genomföringen (i kupen) verkligen sitter fast. Skruvarna där kan ha lossnat, och då tappar du all precision i länkaget.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.568
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, det finns ju tyvärr en hel del saker inne i lådan som också kan sträva mot när man skall lägga i vissa växlar.
Om du lossar skruven vid lådan nere vid axeln som går in i lådan och trycker upp hardyskivan (gummi) m.m. så enbart axeltappen med sitt hål sticker ut ur lådan... Sedan trär du in en mejsel eller något i hålet. Du kan då växla genom att trycka ner eller dra upp axeln och vrida på den med mejseln. Då får du den så du kan lägga i ettan eller tvåan åt ena hållet och åt andra hållet femman eller backen. När axeln är i mellanläget så kan du vrida i trean eller fyran.
Då känner du om det spjärnar mot inne i lådan eller om felet beror på spänningar av dåliga motorkuddar och själva växellinkagens läge.
Det finns tyvärr flera grejer inne i lådan som kan ställa sig lite snett om det är slitet och håller mot. Bl.a. några spärrstift som skall säkra upp och förhindra att mer än en växel absolut inte skall kunna komma i ingrepp samtidigt.
Själva växellinkaget är rätt stadigt om man fixar till det lite och brukar funka ok.

I England har de problem för att bilarna är ju högerstyrda och då sitter det en golvväxelspak i bilen med en hel drös av glappa leder och stag för att kunna växla.

En del har fått lite bättre resultat med växlingen genom att byta ut växellådsoljan till Red Line ShockProof gear oil/lightweight. Ev. resultatet visar sig full ut efter uppåt hundra mil. Dock ingen garanti för full belåtenhet.
ladda ned (3).jpg
Det är två pluggar för att få ut all gammal olja, och fyller gör man genom hålet till backljuskontakten.
Ca. 1,7 Liter brukar vara lite lagom överfyll.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
På min bil och förmodligen alla med samma växellåda kan man svårligen få i ettans växel oavsett hur preparerad den är om man inte står still.
Sånt är jag van vid eftersom det var så på de flesta bilar förr i tiden, om man dubbeltrampar går det.
Har du problem att lägga i växeln vid stillastående och allt är rätt inställt så att kopplingen verkligen frikopplar och motorn går ner på tomgång så låter det som växellådsbyte vilket med facit i hand inte hade varit mycket dyrare om man haft en låda.
Jag rekommenderar redlines olja som jag fyllt på efter JANKROS råd men den reparera ju inga mekaniska fel, men mej har den hjälpt.
 
Toppen