• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilka modeller (6 sängplatser, 3500kg & stort garage)

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hej!

Har en nära vän som behöver lite hjälp/tips på modeller. Själva vet vi, jag & min sambo, redan vad vi skall ha så nu gäller att rätt bil dyker upp så slår vi till (då vår nuvarand ehusbil blev såld i helgen ;-))

De söker följande:
- Ny eller begagnad (dvs. nya eller äldre modeller spelar ingen roll)
- 4 fasta sovplatser + ytterligare 2st. nedbäddbar
- 6st bältade platser
- 3500kg
- Stort garage

Jag ser framför mig en alkovbil bil med nedsänkbar säng, fast då går väl vikten upp antar jag?

Någon som har lite tips på modeller vi skall kolla på?

Mvh!
// Niklas
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.464
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Vilka modeller (6 sängplatser, 3500kg & stort garage)

Vikten måste upp minst runt 4000 kg för att kunna åka lagligt.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Vilka modeller (6 sängplatser, 3500kg & stort garage)

Han menar nog att det är omöjligt att åka lagligt 3,5 ton för sex personer med packning!

Jo, jag förstod det. Men frågan var ju om det finns modeler som möter min kompis önskemål och i så fall vilka.

Vad anbelangar lagligheten se rjag också problem med full packning, fylld vattentank, bränsletank och väl utnyttjat garage. Men som sagt var det är en helt annan fråga.

Mvh!
// Niklas
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Vilka modeller (6 sängplatser, 3500kg & stort garage)

Absolut helt omöjlig bil för en familj....
Den får bara lasta runt 500kg...dra sen bort ALLT extrautrustning så blir det inte så mycket kvar.
Den duger absolut inte till en familj att ha som semesterfoton.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Vilka modeller (6 sängplatser, 3500kg & stort garage)

Så kan det kanske bli, att hon i deras förhållande tvingas ta utökat B-kort och i stället leta efter en bil med totalvikt 4250kg/4500kg. Men just nu söker de efter ovanstående spec.

Har jag fått rätt uppgifter av dem så är tanken inte att semestra med 6 pers. Utan familjen består av 2 föräldrar och just nu 2 småbarn (2,5år + 9 mån) men där man någon enstaka gång vill kunna ta med svärföräldrarna på en kortare tur.

Visar det sig som sagt var inte möjligt pga. att man överstiger maximal totalvikt så kommer de välja annat alternativ. Men min vän har mångårig erfarenhet av att köra lastbil och är väl införstådd med viktproblematiken och vad risken är om man överstiger den. Så jag överlåter åt dem båda att avgöra vad/hur de själva vill hantera situationen. MEN där jag självklart avser att förmedla begränsningarna på de förslag som kommer upp.

Tack för synpunkterna.

Mvh!
// Niklas
 

Lars N

HBK Intresserad
Inlägg
127
Kommun
Skurup
Sv: Vilka modeller (6 sängplatser, 3500kg & stort garage)

Kolla på begagnade Rimor Superbrig, finns flera modeller med 3500kg totalvikt
4-6 bäddplatser

Lars
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Vilka modeller (6 sängplatser, 3500kg & stort garage)

Så kan det kanske bli, att hon i deras förhållande tvingas ta utökat B-kort och i stället leta efter en bil med totalvikt 4250kg/4500kg. Men just nu söker de efter ovanstående spec.


Mvh!
// Niklas[/QUOTE

Utökat Bkort gäller bara personbil med släp, det är C1 som gäller.
Arne]

Rätt, fel av mig! Tack!
// Niklas
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Senast ändrad:

Zorrosson

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
17858
Medlemskap
2024
Sv: Vilka modeller (6 sängplatser, 3500kg & stort garage)

Vi har en Rimor Katamarano, 3500 kg, 6 bältade platser, alkov. Riktigt bra lastvikt (över 700 kg, räcker fint till oss - vi har inte varit i närheten av att lasta fullt). Dock inget stort garage, vi har barnkammarmodellen.
 
Toppen