• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Färdskrivare i Husbilen ?

lentor

HBK Medlem
Inlägg
806
Kommun
Nora
HBK-Nr
13821
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare

Volvo och Scania-försäljare har säkert skrivarblad. Swedolbutikerna borde ha blad med.
//Torgny
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Färdskrivare

....

Det enda jag kan se som ett problem med KoV är om en är yrkeschaufför på vardagarna och därför inte kan köra sin husbil på helgerna.

Fortsätter denne yrkeschaufför med att köra en husbil över 7,5 ton, t.ex en dansbandsbuss, som yrkeschaufför en helg blir det säkert brott mot KoV.

(En dansbandsbuss väger ofta över 7,5 ton och har exakt samma inredning, utrustning och sängplatser som en större husbil. Denna buss kräver färdskrivare och chaufför med yrkeskunskap. Den fraktar inte kommersiellt gods utan utrustning, 6-8 personer och körsträckornna kan bli väldigt långa mellan spelplatserna.)
 

clabri

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
11084
Medlemskap
2024
Läste i en husbilstidning att det ska finnas färdskrivare i husbilar med totalvikt över 3,5 ton.
Är detta verkligen sant.......
Totalvikten på min husbil är 3,8 ton
Mvh. Gitte :msn_cry:
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i Husbilen ?

Då läste du nog inte allt riktigt rätt, kravet att ha färdskrivare för oss som inte åker yrkesmässigt börjar först vid 7,5ton.

//Peter
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Färdskrivare i Husbilen ?

Jag fattade det som följer: Husbil under 3,5 ton inget krav på färdskrivare. Husbil mellan 3,5 - 7,5 ton krav på färdskrivare OM bilen är registrerad på ett företag, ej krav om bilen är registrerad på enskild person. Husbil över 7,5 ton är det alltid krav på färdskrivare.
 

Krulle

HBK Intresserad
Inlägg
104
Kommun
Oskarshamn
Sv: Färdskrivare i Husbilen ?

Med all säkerhet är det inte förarens ålder som avgör, fordon i Sverige blir veteraner vid 30 år och då inträder vissa förändringar.

Men i grunden är det hur myndigheter definierar "yrkesmässig trafik", vilket även kan utföras med veteranfordon.
 
F

F.d. 29056

Guest
Sv: Färdskrivare i Husbilen ?

yrkesmässig trafik är när man utför transporter mot betalning
 

55kjelle

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11711
Medlemskap
2022
Sv: Färdskrivare i Husbilen ?

Jag undrar vad skall man använda Färdskrivaren till. Då det inte finns några kör o vilotider för privat körning. Och då känns det helt onödigt med denna kostnad,
Som inte har någon funktion. Vet heller inte vad denna skall användas till eller i vilket syfte. Frågan man ställer sig kan man få böter då om man kört för länge??
Har kört nu i över 40 år i yrkesmässig trafik och man blir ALLDRIG förvånad över Transportstyrelsens konstiga påhitt.:twitcy:
För min del skulle detta innebära om Jag har en bil med färdskrivare och kommer hem Ex. Fredag EM har kört mina timmar i Lastbilen då kan jag inte åka ut med Husbilen efter som man bara får ha ett förarkort och dett kan jag inte anväda då jag skall ha veckovila enligt kör o vilolagen som vi Yrkesförare måste följa.?! Fattar inte detta!
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i Husbilen ?

Detta med färdskrivare eller inte verkar inte som mågon har koll på detta och det finns ett antal domar på detta.
Kravet på färdskrivare har med att göra vad man transporterar personer eller gods. I fallet med en husbil gäller det en transport av människor och dennes bagage alltså ingen godstransport och därför ingen färdskrivare. Färdskrivare kan det bli tal om vid persontransport om antalet är mer än 11 personer. Sån är lagen med en massa undantag hit och dit. Så persontransport = ingen skrivare.
Ett exempel på detta är en orkesterbuss där man ville sätta dit föraren för han inte hade någon färdskrivare men rätten fastslog att det rörde sig om persontransport där instrumenten klassades som personligt bagage. Så hur skall man kunna begära detta i en husbil oavsett vilken den är registrerad på.
 

JanB

HBK Medlem
Inlägg
406
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i Husbilen ?

Jag tycker lika men det gör inte transportstyrelsen som kräver färdskrivare om vikten är över 7500 kg. Undantaget är fordon äldre än 30 år.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i Husbilen ?

Jag tycker lika men det gör inte transportstyrelsen som kräver färdskrivare om vikten är över 7500 kg. Undantaget är fordon äldre än 30 år.

Det är inte transportstyrelsen som kräver färdskrivare. Det är en förordning i Europaparlamentet som styr bestämmelserna om kör och vilotider samt färdskrivare.

Kenneth
 
L

LenaoLarsGöran

Guest
Sv: Färdskrivare i Husbilen ?

Det är väl upp till var och en att ta reda på fakta för vad som gäller för mig men rolig läsning
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i Husbilen ?

Angående färdskrivare, har en sådan i min bil. Vore kul att testa. Vet någon var man köper diagramblad till den (180 km) ?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i Husbilen ?

Beställt :)
Är det bara att stoppa i det i färdskrivaren och ör det någon som vet hur denna fungerar,tex knappar och sånt ?

IMG_2995.JPG
 
Senast ändrad:

Krulle

HBK Intresserad
Inlägg
104
Kommun
Oskarshamn
Sv: Färdskrivare i Husbilen ?

Just den modellen har jag inte varit i kontakt med. Men knapparna till vänster med vita markeringar är troligen för att välja aktivitet(annat arbete, rast/vila, tillgänglig, körtid registreras automatiskt) för förare 1 och förare 2. Förare 1 (troligen den vänstra knappen) är alltid den som sitter vid ratten och kör. Vid multibemanning byter förarna stol och då ska bladen även byta plats, det finns plats för två blad i färdskrivaren.

Här kan du se hur färdskrivarbladen ska vara ifyllda och vad som går att läsa ut av vad nålen registrerat, Färdskrivare - Arbetarskydd

Vore nostalgiskt om färdskrivaren fungerar, den har dock några år på nacken.

ps. Det är 24-månadersintervall på besiktning av färdskrivare.

mvh
 
F

F.d. 24921

Guest
Sv: Färdskrivare i Husbilen ?

Jag undrar vad skall man använda Färdskrivaren till. Då det inte finns några kör o vilotider för privat körning. Och då känns det helt onödigt med denna kostnad,
Som inte har någon funktion. Vet heller inte vad denna skall användas till eller i vilket syfte. Frågan man ställer sig kan man få böter då om man kört för länge??
Har kört nu i över 40 år i yrkesmässig trafik och man blir ALLDRIG förvånad över Transportstyrelsens konstiga påhitt.:twitcy:
För min del skulle detta innebära om Jag har en bil med färdskrivare och kommer hem Ex. Fredag EM har kört mina timmar i Lastbilen då kan jag inte åka ut med Husbilen efter som man bara får ha ett förarkort och dett kan jag inte anväda då jag skall ha veckovila enligt kör o vilolagen som vi Yrkesförare måste följa.?! Fattar inte detta!

Intressant att du som kört lastbil inte fått info om att privat körning inte slipper undan "kör och vilotider".
Kör jag fordon som kräver att jag följer "kör och vilotider" så spelar det idag ingen roll om jag kör "privat" eller på arbetstid.
Tidigare var det så, att chauffören kunde köra sin lastbil till och från arbetet som "privat" körning utan att påverka körtiden, men den tiden är förbi.

Varför skulle du vara en säkrare förare att köra en 12 ton husbil på helgen om du inte får köra en 12 ton lastbil på helgen om dina "timmar" är slut?
 
Toppen