• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Färdskrivare i Husbilen ?

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare

Detta med färdskrivare har diskuterats tidigare på detta forum. Se tråden:

http://www.husbilsklubben.se/forums/t85965/

om ni är intresserade, men läs hela och inte bara sådan inlägg som stöder er egen uppfattning. Här avhandlas om husbilar i privat bruk omfattas av reglerna för kör- och vilotiden och skyldigheten att inneha färdskrivare. Tråden innehåller en del länkar till juridiska dokument så som lagtext, tolkningar från Transportstyrelsen och rättsfall, som kan vara besvärliga att tränga igenom. Men jag rekommenderar alla som vill framföra en tolkning av regelverket, verkligen läser allt innan ni skriver ett inlägg innehållande tvärsäkra uttalanden.

Det som tråden då kom fram till var att det krävs krävs färdskrivare för husbilar med en totalvikt över 7,5 ton. Det som är nytt i denna tråd är att veteranfordon kan undantas.
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Färdskrivare

Regler om kör- och vilotider: "Syftet med regelverket är att harmonisera konkurrensvillkoren, förbättra arbetsförhållandena och trafiksäkerheten inom EU."

Regelverket är enbart riktat till företag och enskilda näringsidkare som sysslar med transporter i kommersiella syften.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Färdskrivare

Tyskland har en 12 tonn grense før ferdskriverer nødvendig på privatbiler, 7500 kg for biler eid av bolag. Men for yrkestransport er grensen 3500 kg.
 

lentor

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Nora
HBK-Nr
13821
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare

Googla:
Transportstyrelsen färdskrivare över 7 5 ton.
Där hittas en PDF-fil som heter Promemoria rörande kör och vilotider samt
färdskrivare. Sidan 8 gäller husbilar.
Med vänlig hälsning Torgny
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Sv: Färdskrivare

Är det mig du menar. Jag följer praxis har gjort det i 45 år och inte åkt dit en enda gång. När det gäller färdskrivare är det helt klart att det har med yrkestrafik och beställningstrafik att göra och inte med vikt. Jag har under sommaren varit inne i två husbilar -Volkner och Blissmobil - båda över 18 ton. Ingen hade färdskrivare bilarna var tyskregistrerade. Volkner var byggd på Volvo buss-chassi och Blissmobilen på Mercedes Zetros 2733 och jag fick den stora äran att titta in när de besökte ställplatsen utanför vår tomt. Visst är det märkligt att både Concorde, Volkner, Morelo, Cartago, Vario och alla andra som bygger bilar över 7500 kilo inte bygger in färdskrivare?
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare

Är det mig du menar. Jag följer praxis har gjort det i 45 år och inte åkt dit en enda gång. När det gäller färdskrivare är det helt klart att det har med yrkestrafik och beställningstrafik att göra och inte med vikt. Jag har under sommaren varit inne i två husbilar -Volkner och Blissmobil - båda över 18 ton. Ingen hade färdskrivare bilarna var tyskregistrerade. Volkner var byggd på Volvo buss-chassi och Blissmobilen på Mercedes Zetros 2733 och jag fick den stora äran att titta in när de besökte ställplatsen utanför vår tomt. Visst är det märkligt att både Concorde, Volkner, Morelo, Cartago, Vario och alla andra som bygger bilar över 7500 kilo inte bygger in färdskrivare?

Jag vet inte vem du vänder dig till när du inleder ditt inlägg. Men vad jag förstår av det har du inte läst den tråd som jag rekommenderade. Jag har full respekt för din erfarenhet när det gäller husbilar och yrkestrafik. Men det har hänt en del angående detta de senast åren. Vad jag vet är det senaste ett PM från Transportstyrelsen och som gäller från 21 mars 2014. Det mesta om detta finns att läsa i den omnämnda tråden. Om det är för mycket att läsa, så läs i alla fall inlägg nr 60 från JOE50.

Att husbilar över 7,5 ton som säljs idag inte är utrustad med färdskrivare kan ju ha att göra med att den nu gällande tolkningen inte är så känd och att regelverket är komplicerat. Dock ska man kanske inte låta branschen ha tolkningsföreträde i denna fråga, det är ju trots allt ägar- och föraransvar.

Sedan att inte du eller så många andra heller har åkt dit ska man nog inte ta som intäkt för vad som egentligen gäller. Antalet polismän i trafikövervakningen har minskat katastrofalt de senast åren och de poliser som är utbildade att handlägga ärende om kör- och vilotider är lätträknade.
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Färdskrivare

Lite tydligare än mitt förra inlägg.

Färdskrivare gäller enbart yrkestrafik. Kör och vilotider gäller även fordon under 3,5 ton. Sådan yrkestrafik behöver ingen färdskrivare utan det räcker med "dagbok".

Vettiga vilotider gäller även privattrafik oavsett under eller över 3,5 ton. Privattrafik behöver inga färdskrivare eller "dagböcker".
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Re: Färdskrivare

I den förra tråden i ämnet som här hänvisas till finns en bra sammanfattning av vad som gäller. Jag var då skeptisk men tyvärr är det så att Jokin här har helt rätt. Här kommer skrivningen från den tråden



"Det här svaret har jag fått från Transportstyrelsen idag.

JOE

Så här ligger det till efter 11 april 2007.

I artikel 3.1 i rådets förordning (EEG) nr 3821/85, (färdskrivarförordningen) står att;

”Färdskrivare skall vara installerade och användas i fordon som är registrerade i en medlemsstat och som används för transporter på väg av passagerare eller gods, med undantag för sådana fordon som avses i artikel 3 i förordning (EG) nr 561/2006.”

Tittar vi då i artikel 3 i förordning (EG) nr 561/2006 (kör- och vilotidsförordningen) så hittar vi de undantag från bestämmelserna om färdskrivare som gäller i samtliga EU och EES-länder. Undantagen är:

a) fordon som används för persontransporter i linjetrafik, om linjens längd inte överstiger 50 kilometer,
aa) Fordon eller en kombination av fordon med en högsta tillåten vikt som inte överstiger 7,5 ton, och som används för transport av material, utrustning eller maskiner som föraren använder i sitt arbete och som endast används inom en radie av 100 km från den plats där företaget är beläget, på villkor att körningen av fordonen inte utgör förarens huvudsakliga uppgift. (Senaste lydelse EU nr 165/2014)
b) fordon vars högsta tillåtna hastighet inte överstiger 40 kilometer i timmen,
c) fordon som ägs eller hyrs, utan förare, av försvarsmakten, räddningstjänsten, brandförsvaret och styrkor som är ansvariga för upprätthållande av allmän ordning, om transporten utförs till följd av de uppgifter som ålagts dessa yrkeskårer och genomförs under deras kontroll,
d) fordon som används i nödsituationer eller för räddningsarbete, inbegripet fordon som används för icke-kommersiella transporter av humanitärt bistånd,
e) specialfordon som används för sjukvårdsändamål,
f) specialfordon för bärgning som används inom en radie av 100 km från den ort där fordonet är stationerat,
g) fordon som provas på väg i samband med tekniskt utvecklingsarbete, reparation eller underhåll och nya eller ombyggda fordon som ännu inte tagits i drift,
h) fordon eller en kombination av fordon med en högsta tillåtna vikt som inte överstiger 7,5 ton, vilka används för icke-kommersiell transport av gods,
i) kommersiella fordon som betraktas som veteranfordon enligt lagstiftningen i den medlemsstat där de körs och som används för icke-kommersiell transport av personer eller gods.
Utöver ovanstående undantag finnas också några undantag på nationell nivå enligt artikel 13 i kör- och vilotidsförordningen, men alla som där räknas upp är inte antagna i Sverige, och ingen av dessa undantag berör ”husbilar”.

Det är alltså med stöd av undantag h) här ovan som fordon med en totalvikt som understiger 7,5 ton inte omfattas av färdskrivarkravet, såvida inte transporten är kommersiell och fordonet eller fordonskombinationen har en sammanlagd totalvikt över 3,5 ton, då gäller kravet på färdskrivare även för det viktsegmentet. Med andra ord finns inte något undantag för fordon över 7,5 tons totalvikt detta oavsett om transporten är kommersiell eller inte.

I artikel 2 i kör- och vilotidsförordningen framgår att även den förordningen ska tillämpas på vägtransporter om fordonens högsta vikt överstiger 3,5 ton.

Fram till 11 april 2007 fanns det däremot ett undantag även för de fordon som hade en totalvikt över 7,5 ton under förutsättning att transporten inte var kommersiell.

I färdskrivarförordningens artikel 2 framgår att de definitioner som anges i artikel 4 i kör- och vilotidsförordningen även ska gälla i färdskrivarförordningen.

Jag väljer att här nämna några definitioner av vikt i sammanhanget;
a) vägtransport: all körning helt eller delvis på en för allmän trafik upplåten väg med ett lastat eller olastat fordon som används för transport av personer eller gods.
b) fordon: motorfordon, dragfordon, släpvagn och påhängsvagn eller en kombination av dessa fordon."



Då kan man konstatera att man inte skall ha husbil över 7,5 ton eller bil med släp som överstiger samma vikt om man inte vill bli helt styrd av körtidsreglerna. Vi får hoppas att någon har tid, lust och pengar att driva frågan till eudomstolen så vi får bort denna absurda tolkning. Fram till dess blir det inte kul att köra tung bil. Har kollat med några som har dito bilar och ingen har färdskrivare. Man tror inte på att detta gäller. Det kostar tydligen 4000 att ertappas utan skrivare.
 
Senast ändrad:

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Sv: Färdskrivare

Tack Bästliner för att du försöker reda ut begreppen. Ändå är det inte så klart som du söker göra gällande. Det som gör att de av mig tidigare nämna husbilstillverkarna av stora bilar inte monterar färdskrivare i husbilen har med tolkningen av punkten h i art 3 att göra. Den punkten avser transport av gods - visserligen ickekommersiell - men dock transport. Husbilar räknas inte dit. Har inte gjorts hittills i alla fall. Tiden får utvisa vad som gäller, kanske behövs en dom som du säger, men till dess trivs vi på vägarna, med stora och små husbilar. Med vänlig hälsning TTM
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Re: Sv: Färdskrivare

Det är punkten h som gör att vi som kör bilar mellan 3,5 och 7,5 ton klarar oss om vi kör privat. För bilar över 7,5 ton finns ingen nåd.
Det hävdas också att inga tunga bilar har färdskrivare. Jag har sett ex Concorde med och utan skrivare så här är det nog upp till föraren att följa lagen. Skönt att min bil bara väger 6,5 ton för körtidsreglerna är inget kul.
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Sv: Färdskrivare

Bestiliner, så sant arbetstidsreglerna får många att förtvivla när man förnya sitt yrkesförarbevis. Nu är det svårare än någonsin, med digitala kort. På min tid då jag körde mycket i Europa var det färdskrivarblad, och i trängda situationer fans det de som fuskade. Nu är det strängt taget omöjligt. Har många roliga episoder från den tiden vi var både två och tre förare på en Italienresa. Med det tar vi om vi någon gång träffas på vägarna. För min del finns inget mer att säga om färdskrivare. Min bil är alldeles för lett för att utgöra något problem.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Färdskrivare

Det skall bli intressant att se hur myndigheterna agerar i ärendet. Budskapet har tydligen inte nått alla instanser. Det finns ju massor av husbilar som rullar utan färdskrivare. Jag skulle inte heller tro att alla ombyggda bussar med färdskrivare över 7,5 ton som används som husbil har dessa aktiverade.

Bennie
 
F

F.d. 24921

Guest
Sv: Färdskrivare

Jag blir lite fundersam över inställningen till Kör Och Vilotider hos forumet.

När en har semester ska väll en njuta och ta det lugnt.
Är det då ett så stort problem att "bara" få köra 9 timmar / dag
Max 6 dagar / Vecka?

Vad är det som gör att ni tror ni är bättre förare än yrkeschaufförerna?
Även när en är ledig behöver en vila.
Jag vill inte möte en ledig husbilsförare som kört 12 timmar i sträck OAVSETT hur lätt husbil en har.

Det enda jag kan se som ett problem med KoV är om en är yrkeschaufför på vardagarna och därför inte kan köra sin husbil på helgerna.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Re: Färdskrivare

Det är en fråga om frihet att göra som man känner för just där och då. Normalt körs det nog mindre än vad yrkesförare gör men att behöva kolla och stanna efter klockan i stället för när man vill och när utsikten lockar tar bort glädjen. Frihet är det bästa ting.....
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Färdskrivare

Det är väl så att färdskrivaren måste vara monterad och i funktion men man måste inte sätta i förarkortet eller om den är gammal ett färdskrivarblad.
Tex bilar som är undantagna brandbilar ,Liftar ,bärgare har färdskrivare men inga kort eller blad i.
Gamla bussar som är ombyggda till husbil ska den vara kvar men behöver inte användas.
Det var så innan så vitt jag vet.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare

Skall försöka få tag i diagram papper till min färdskrivare för skojs skull. Men vet inte var såna finns att köpa idag.
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Färdskrivare

Kolla för vilken hastighet du vill ha färdskrivarblad,
så får vi titta vad som finns i gömmorna.
 
Toppen