• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parabol

KM

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2024
Jag är intresserad av en husbil som har parabol, men är inte säker på namnet, men tror det var Alden??, finns det någon som heter så. Någon som vet?//Kenneth
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55665

Guest
Sv: Parabol

Det finns en tillverkare av utrustning (paraboler) med namnet Alden. Det viktigaste är ju dock att du har en mottagare som kan göra det du vill. Om du bara vill ta emot några hundra tyska och italienska kanaler så funkar nästan vad som helst som mottagare. Vill du kunna se svensk TV måste du ha utrustning som är kompatibel med Canldigital (troligen vanligast) eller Viasat. Detta kan vara din hemma-mottagare, men det är inte troligt (dock inte omöjligt) att det som sitter i en importerad bil klarar det. Så läs på innan köp!
 
  • Gilla
Reaktioner: KM

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Parabol

Helt rätt ovan. Men är anläggningen från denna sida av 2010 så kan det funka om du har *HDTV* CI+ mottagaren. Du måste alltså ha en mottagare med CA-modul. Annars blir det separat mottagare eller TV med inbyggd CA o DVB-S2 mottagare.
receiver_HD_neu.jpg
 
  • Gilla
Reaktioner: KM

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Parabol

Man är väl lite låst om man har parabol, alltså svenska kanalerna, man måste ha ett program kort för att se fria kanalerna, medan man med vanlig antenn kan se fria kanalerna gratis!
 
  • Gilla
Reaktioner: KM

KM

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2024
Sv: Parabol

ok, jag som då har fiber hemma kan jag då ta med mig den boxen till husbilen?
Jag har Telia! måste man ha en rauter också då? "Just nu ganska novis" //Kenneth
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: Parabol

Nej en mottagare för fiberburen TV kan troligen inte ta emot satelitsignaler. Antingen ett nytt abonnemang (med anpassad mottagare) ELLER nöja dig med fria kanaler. Men då kanske man lika gärna kan ha en vanlig antenn och en enkel mottagare för öppna landkanaler. Billigare och enklare. Men inga svenska kanaler utom lands (Helsingör undantaget...)
 
  • Gilla
Reaktioner: KM

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Bilagor

  • Snipe pro max.jpg
    Snipe pro max.jpg
    15 KB · Visningar: 277
  • Gilla
Reaktioner: KM

KM

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2024
Sv: Parabol

vad jag förstår så är alternativet att skaffa kort till den parabol som sitter på den husbilen som jag är intresserad av, eller är jag fel ute?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Parabol

Jag har läst någonstans att mottagaren måste vara godkänd av Viasat eller Canal Digital för att kortet skall fungera i denna.

Bennie
 
  • Gilla
Reaktioner: KM

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Parabol

vad jag förstår så är alternativet att skaffa kort till den parabol som sitter på den husbilen som jag är intresserad av, eller är jag fel ute?

Du är rätt ute. Om Alden har rätt moltagare så behövs kort från t.ex. Canal Digital och en CA-modul. CD har ett depositionskort så du kan se SVT, det kostar nog 700:- i pant.

Kolla hur mottagaren ser ut så ska du få klara besked.
 
  • Gilla
Reaktioner: KM

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Parabol

På mina 2 senaste husbilar sitter det parabol på . Båda har haft mottagare inbyggda i tv-apparaterna så har bara satt i Canal Digital kortet i tvn. Man behöver komplettera med en CA-Modul. Kostade 200kr/månad för baspaketet, men jag vilar kortet vintertid.

Nu har jag bytt till Viasat då vi har viasat i huset = kan ta med mig kortet från huset till bilen. Köpte CA-modul från Viasat. Enligt Viasat så ska den bara funka till modellerna på deras hemsida, men den funkar i vår Alden tv.

Fördelen med parabol är att man inte behöver göra kanalsökning när man förflyttar sig. Så länge man har fri sikt söderut och inte är för långt ner i Europa har man bild.
 
Toppen