• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Latrintömning

Rolf och Monica

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5639
Medlemskap
2025
Besökte den nya rastplatsen mellan Borås och Ulricehamn förra veckan och upptäckte att där inte finns någon latrintömning och mejlade Trafikverket. Fick följande svar:

Hej jag blev jätteförvånad över att det inte finns latrintömning vid den nya rastplatsen mellan Borås och Ulricehamn. Kommer ni att installera det när ni bygger framöver? Hälsningar Monica

Hej Monica!
Tack för ditt mail.
*
Det ingår inte i vårt tjänsteutbud utan kan göras på privatägda rastplatser, typ bensinstationer



Men vad konstigt det finns ju på jättemånga av era rastplatser!* Så på dem ni bygger framöver kommer det inte att finnas latrintömning då? Risken är stor att de vanliga toaletterna kommer att användas till latrintömning då men det kanske är Ok? Det är ju sådant man samlat på sig under resans gång

Hälsningar Monica


Hej igen Monica!
*
Latrintömning är ingen rastföreteelse dessutom så finns det så många system nuförtiden att det inte är ekonomiskt försvarbart att utrusta platserna så.

Med vänlig hälsning

Fredrik Bäckman
Kundtjänsthandläggare

Telefon: 0771-921*921

Trafikverket
781 89 Borlänge



Kanske detta är något för husbilskubben.se att reagera på
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Latrintömning

Vilken turismbefrämjande åtgärd , starta drev , kontakta tidningar , politiker.....
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Latrintömning

Problemet kommer fra en EU forordning som plasserer ansvaret for slike tjenester hos lokale myndigheter og ikke hos veiutbyggere. Vegverket må i prinsip få godkjenning fra den enkelte kommun for bygnad på rasteplass og det er kommunen som eventuellt må kreve tømmeutrustning.

Grunnet denne endringen i ansvar ble flere eldre tømmesteder i Norge stengt for omlag 10 år siden da kommunene ikke ville overta vedlikeholdet av tømmestedene. At en i Norge fortsatt bygger nye rasteplasser med bobil og buss service kommer av at dette er tatt med i planene for plassen og kommunene aksepterer sitt vedlikeholdsansvar - om ikke veien er bygget med 20 års vedlikehold som en del av anleggsprisen. For disse veiene er det utbygger som vedlikeholder allt i denne perioden.
 
F

Frudden

Guest
Sv: Latrintömning

Jag har också funderat på det. Varför man inte kan använda toan att tömma tanken i på rastplatser? Ser inga problem med det?
(Har inte börjat använda min toa ännu. Tog ut bilen i November och tänkte vänta med att fylla tankarna till vårsäsongen.)

// Fredrik W
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Latrintömning

Redan befintliga lantrintömningar på rastplatser stängs eftersom så det är nog inte att räkna med att finna några på nybyggda.
Har man inte giftiga kemikalier i toatanken så ser jag inga problem med att tömma den i den vanliga toalettstolen annars får det väl bli spade och nergrävning på lämplig plats.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Latrintömning

Prova hemma först. Det både stänker och stinker. :p:

Jag tömmer den hemma på det viset, stänkningen kan man i stort sett undvika med lite träning, en viss odör får man dock stå ut med men den försvinner snabbt.
När man är ute på resa finns dock inte möjligheten att tömma hemma.

Det blir mer och mer tydligt att pengarna från de ständigt ökande fordonsskatterna används till helt andra områden.
 

lpalmborg

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2024
Sv: Latrintömning

Självklart skall det finnas toalett på en rastplats, andra trafikanter nyttjar ju toalett dagligen då de så behöver på resa. Med husbil behöver man kanske tömma en gång per vecka, det är vårt behov av att kunna "gå på toaletten".Det är tydligt att man vill ha avfallet i naturen.
Jan
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Latrintömning

Självklart skall det finnas toalett på en rastplats, andra trafikanter nyttjar ju toalett dagligen då de så behöver på resa. Med husbil behöver man kanske tömma en gång per vecka, det är vårt behov av att kunna "gå på toaletten".Det är tydligt att man vill ha avfallet i naturen.
Jan

Om man inte använder giftiga kemikalier i toatanken så är det här inget avfall utan det är i princip ren växtnäring och även den som tömmer sin tank på tömningsställen som till slut hamnar i kommunens reningsverk så hamnar det ändå till slut på åkrarna i form av rötslam.
Problemet med många som tömmer sin tank i naturen är dels att det används kemikalier och dels att det töms på helt fel ställen. Gräver man ner det på rätt ställen (och kemikaliefritt) så är ingen skada skedd, snarare tvärtom.
Nu propager jag inte för naturtömning men i takt som tömningsställena försvinner så lär det här nog bli en realitet.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Latrintömning

Gör som manga redan skrivit, tömmer hemma på toan. I början när husbilen var ny (för mig) blev det några droppar som skvätte på ringen (inte den man sitter på, den var uppfälld) och på golvet. Men med lite träning skrävver det inte en droppe utanför holken.

Problemet blir väl bara om vi inte lämnar toan som vi själva skulle vilja ha den. Eller åtminstånde I samma skick, som sämst, som den var när vi öppnade dörren. Följer man/vi bara detta (dvs. sunt förnuft) ser jag Inga problem med att tömma på en offentlig toalett utmed en rastplats.

Visst, övriga som ser vad som sker, eller värre TROR sig se, och har en förutfattad uppfattning om att vi öppnar dörren och tömmer tanken över den icke uppfällda toasitsen och lämnar taletten redo för totalsanering kan ju tycka att det är ett problem. Men vi får väl I så fall bara be dem gå in på toan och kolla hur det ser ut.

Vad anbelangar lukten är det I mina ögon inte ett värre problem än när var och en av oss på vanligt sätt men med dålig mage nyttjat toan. Med den vesäntliga skillnaden att "vår doft" försvinner inom 30-60 sekunder (åtminstånde hemma hos oss.)

Då ser jag det som ett store problem med tömningsplatser där kassetten skall tömmas I ett hål I marken och där man skvätter upp bakterier mm på skor/smalben pga. en dåligt utformad tömningsplats och därmed med förhöjd spridningsrisk.


// Niklas
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Latrintömning

Har gjort som ovanstående i alla år med husvagn utan problem och tänker göra likadant nu när vi har husbil.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Latrintömning

Ni som tömmer i rastplatsernas WC är välkomna som medarbetare i ställplatsgruppen. Jag tror det skulle underlätta Husbilsklubbens arbete och höga anseende framöver.
 
Toppen