• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Latrintömning

Knerten

HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Norge
HBK-Nr
180
Medlemskap
2024
Sv: Latrintömning

Esbjörn:
Nå er jeg nysgjerrig på hva som er problemet med å tømme kassetten i en rastplatstoa!

Så lenge det ser rent og pent ut når neste mann kommer inn er det vel OK?

Hva vet du om den forrige toalettbrukeren eksempelvis var en muslim som stod med føttene på toaskålen? Han gjorde sikkert rent og pent etter seg han også.
 

Johnny o Lisa

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
7809
Medlemskap
2024
Sv: Latrintömning

Tömmer alltid i toan hemma efter en helg. Förstår inte vad det är för problem med det. Spola när ni häller i så blir det garanterat stänkfritt.

Och om det skulle skvätta någon droppe så är det väl bara ta toaborsten och svabba lite och lukten försvinner också ganska snabbt

Puss o Kram
Johnny
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Latrintömning

Här en kopia av Trafikverkets svar på min tidigare fråga. Töm i toaletten och lämna den utan att det syns att du varit där!

Angående ärende #224835
20 oktober 2015 09:57:35 +02:00
Från:
kund@trafikverket.se
Till:
Bjorn@runmalm.se
Hej!

Nationell planerare svarar följande: ”Det är trevligt att höra att våra rastplatser uppskattas! Tjänsten latrintömning ingår inte som basutbud på våra
rastplatser utan är en tjänst som vi försöker att tillhanda på vissa platser där vi bedömer behovet som extra stort. Tjänsten är kostsam och får bedömas för varje rastplats för sig men skall konkurrera ekonomiskt med de objekt som Trafikverket i övrigt har krav på att tillhandahålla. Tömning i toaletterna kan givetvis bara göras om det kan ske utan olägenheter för andra besökare eller orsaka problem i anläggningen typ stopp o.s.v. Om det är en speciell anläggning som saknar ”slangstump” för avspolning kan det ju vara för att det av Trafikverket i övrigt inte bedömts som lämpligt med fekalietömning på just den platsen.”

Om du svarar på detta meddelande är det viktigt att du inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna rätt.

Med vänlig hälsning

Lisa Bergman
Kundärendehandläggare

Telefon: 0771-921 921

Trafikverket
781 89 Borlänge
Startsida - Trafikverket
 
Senast ändrad:

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Sv: Latrintömning

hej alla HB kompisar,

Tradigt att VV inte vill fixa separata stationer för kassettömning.

Men jag resonerar så att om jag personligen går in på muggen med eller utan min kassett så lämnar jag toan i det skick som jag vill se på en rastplats.

Efterkommande nödig kommer inte att kunna se om jag tömt en HB toa, samma regel som om jag precis tömt den hemma.

Kan dock tycka att det tar emot att tömma i en toa där det borde finnas en WC tömning m.a.p turister etc.

Bättre i VV dass än i naturen….

Rulla nätt därute // Per
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Latrintömning

Sen kommer vi andra med tanktömning (kemikaliefritt) som letar efter campingställen och tömmer mot betalning. Båtfolket har det mycket bättre ordnat!
 
F

F.d. 53054

Guest
Sv: Latrintömning

Halkade in på tråden och förstår vad saker kan ställa till med, vill bara omtala
att med hjälp av HBK har vi iordningställt en tömmningsplats för dom som kommer att besöka kullabygden i sommar. Alla HBK medlemmar tömmer gratis
på: Gunnestorps stoppställe (mellan Ängelholm och Höganäs under tiden 15/4 -
15/10). Övriga är givetvis också välkomna att tömma men då till en serviceavgift på 50:-/tömningstillfälle.
 

WalsanJ

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
3204
Medlemskap
2024
Sv: Latrintömning

Herregud! Denna Fredrik Bäckman verkar vara långt från verkligheten! Vad har han för tjänstegrad och utbildning?
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: Latrintömning

Man tillsätter kemikalier i avloppstanken för att hindra bakterietillväxt och därigenom minska den dåliga lukten. När man sedan spolar ned detta i toan eller garaget som är kopplat till ett reningsverk så förstör man den biologiska reningen där. Jag fick lära mig detta för många år sedan då jag besökte ett reningsverk. Är det någon som vet om detta har ändrats numera?
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Latrintömning

Nej,med kemikalier i tanken skall man inte hälla något i toastolen. Det jag inledningsvis skrev om att hälla i toastolen avser tömning utan kemikalier, inget annat.
 
Toppen