• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjärtstartare

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Äntligen har vi på vårt jobb fått utbildningen på D-HLR, känns bra att fått den och att platserna där en Hjärtstartare finns är tillgänglig här på HBK.
Hoppas bara jag slipper använda den.
 

Bilagor

  • 20170112_130208.jpg
    20170112_130208.jpg
    1,1 MB · Visningar: 12

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Hjärtstartare

Utbildning är alltid bra OCH kan vara avgörande, naturligtvis.

Men man skall inte känna osäkerhet kring användandet av hjärtstartarna för allihop är självinstruerande. Många varianter till och med så att de så fort vi öppnar locket och de börjar prata och tala om vad man skall göra. Övriga behöver man trycka på den tydligt utmarkerade knappen START.

Därtill väldigt enkla instruerande bilder (typ sådana vi hade i läroböckerna när vi gick i 1-3 I grundskolan.

Kort och got ALLA kan använda dem. Man MÅSTE INTE ha utbildning på dem för att våga.

Och detta skriver jag bara för att försöka få minst en människa som idag känner att de är för osäkra för att ens våga skall göra ett försök.

Mvh!
// Niklas
 

WIRADO

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
Sv: Hjärtstartare

hjärtstartare, (Defibrilator) du hittar runt om butiker etc.är "idiotsäkra".D.v.s. de kan inte skjuta om de avläser någon som helst aktivitet i hjärtat.Du kan inte göra fel
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Hjärtstartare

hjärtstartare, (Defibrilator) du hittar runt om butiker etc.är "idiotsäkra".D.v.s. de kan inte skjuta om de avläser någon som helst aktivitet i hjärtat.Du kan inte göra fel

Är det så? Jag har för mig att hjärtstartaren bara kan användas för att ge impuls till ett hjärta som flimrar. Det är därför viktigt att kunna ge hjärt- och lungräddning även om man har tillgång till En hjärtstartare. Om hjärtstartaren känner att den inte kan starta upp hjärtat, så meddelar den att man ska fortsätta med hjärt- och lungräddningen.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Hjärtstartare

Är det så? Jag har för mig att hjärtstartaren bara kan användas för att ge impuls till ett hjärta som flimrar. Det är därför viktigt att kunna ge hjärt- och lungräddning även om man har tillgång till En hjärtstartare. Om hjärtstartaren känner att den inte kan starta upp hjärtat, så meddelar den att man ska fortsätta med hjärt- och lungräddningen.

Och man börjar alltid med hjärt och lungräddning, startaren behöver 2 min kontroll av patient innan man kan skjuta.
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Hjärtstartare

Vi pratade hjärtstartare igår och tillgängligheten av dessa.
Verkar lite si sådär i Sverige, ja det finns på många ställen och kanske i flertalet butiker mm. Men vad händer när dessa stänger för dagen då är ju hjärtstartarna inom lås och bom.
Hjärtstartare skall finnas mer allmänt ute i samhället men vi är väl för ärliga och kan inte låta bli att plocka med oss av dessa, de betingar ju ett visst värde i pengar också.
I samtalet igår kom det fram att i b.la. Frankrike så är dessa mer ute i det fria om man får säga vilket vore bra även för oss att ta efter.
 

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: Hjärtstartare

I Blekinge är Landstingets hjärtstartare inget för allmänheten, de hänvisar till brandkåren och privata apparater, således sällan tillgängliga nattetid. Orsaken enligt uttalande från Landstinget "vi vill inte att hjärtstartaren ska vara otillgänglig om landstingets personal skulle behöva den". Till detta ska läggas att inte ens alla brandstationer har hjärtstartare för allmänt bruk. Kort uttryckt, befinner ni i en sits att eventuellt behöva en hjärtstartare nattetid undvik Blekinge om ni inte bor på ett av de tre sjukhosens parkeringar.
Blekingebon Gert
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Hjärtstartare

En god vän som hjälpte oss med att klippa buskar fick en stroke mitt framför ögonen på oss, vi (min fru och jag) satte igång med HLR direkt. Det tog 25 min innan akutbilen kom men trots att han hade en svag puls på väg till sjukhuset med deras tekniska hjälpmedel både i akutbilen och på sjukhuset så dog han. Jag har en känsla av att det finns en övertro för att allting löser sig bara man har en hjärtstartare. Inte har man någon nytta av att det finns en hjärtstartare 15 min bort då är det troligtvis för sent. Det vorei intressant att få läsa en kommentar från någon som haft nytta av en hjärtstartare utanför sjukvården?

/Åke
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Hjärtstartare

Är det så? Jag har för mig att hjärtstartaren bara kan användas för att ge impuls till ett hjärta som flimrar. Det är därför viktigt att kunna ge hjärt- och lungräddning även om man har tillgång till En hjärtstartare. Om hjärtstartaren känner att den inte kan starta upp hjärtat, så meddelar den att man ska fortsätta med hjärt- och lungräddningen.

Jo det stämmer, namnet "hjärtstartare" är något missvisande, den kan inte fixa igång ett hjärta som stoppat, inte heller ambulansens defibrillator,
det måste finnas hjärtverksamhet för att dessa ska funka.
HLR är det som gäller.



Peter, som har en hjärtstartare på kontoret.
 

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Sv: Hjärtstartare

Hej Peter,

jag skulle vilja att du utvecklar ditt resonemang lite så att vi får rätt fakta.
Vad gör att du inte tror att en hjärtstartare startar upp ett hjärta efter ett hjärtstopp?

HLR startar vad jag vet inte ett hjärta, det säkerställer bara cirkulationen hjälpligt.

Räddningstjänst och ambulans startar vad jag känner till hjärta med hjärtsstartare idag.

Jag har ingen djupare kompetens inom området förutom 3 veckors röda kors utb i akut omhändertagande. Vi får lära oss det jag beskrivet.

Säger inte att jag har rätt men det är viktigt att det sprids rätt fakta på forumet.

Rulla nätt där ute // Per

HLR - Hjärtgruppen
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Hjärtstartare

Om man får hjärtflimmer slår hjärtats förmak och kamrar i otakt och det blir ingen vettig blod transport. Signalerna från sinusknutan, hjärtats interna pacemaker, leder inte fram eller fel ordning (?). Vid defibrillering ger man en kraftig strömstöt genom bröstkorgen/hjärtat som så att säga nollställer signalvägarna och förhoppningsvis går signalerna fram till musklerna i förmak och kammare i rätt ordning och hjärtat pumpar blod igen.
Automatiska hjärtstartare (defibrillatorer) kopplas till kroppen via två stora elektroder som fördelar strömmen över en större yta för att hindra brännskador. Men innan det är klart för skott har ett EKG tagits och analyserats. Visar EKG:t ingen elektrisk aktivitet eller normalt EKG får du inget klartecken till skott!
// Göte J
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Hjärtstartare

Fungerar även på personer med peacemaker, koppla inte plattan direkt över den. Om någon funderade på det.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Hjärtstartare

Vid en kanotolycka i Åresjön låg en 14 årig kille under vattnet i 2 timmar ändå lyckades räddningspersonalen återuppliva honom. Det kan ju knappast ha funnits någon hjärnaktivitet men ändå lyckades dom, bevisar inte det att det att det går att återstarta ett hjärta/hjärna utan aktivitet?
/Åke
 
Toppen