• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bilförsäljare

KM

HBK Medlem
Inlägg
317
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2024
Hej!
Står i begrepp att sälja husbilen på blocket, pga ett annat köp.
Jag lade ut annons på blocket för några dagar sedan och har fått två svar, men till saken hör att jag inte litar på någon av dessa. En hette Alex, den andra var något som heter Bilomarin AB, båda var ifrån Sthlm.
Är det någon som vet något om dessa bilförsäljare.
Dessa ville ha husbilen levererad till Sthlm.
Känns osäkert!!
Vad tror ni som vet.//Kenneth
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Bilförsäljare

Du kommer få många oseriösa svar. Bara att tala om att om de är intresserade så får de komma till dig och att bilen inte lämnar dig utan att då fått full betalning. Då är de flesta oseriösa inte intresserade.
 

KM

HBK Medlem
Inlägg
317
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2024
Sv: Bilförsäljare

Tack för svaret. Ja så är det nog, jag har inte svarat någon alls ännu, så får väl se om det dyker upp något mer seriöst. Annars få det väl bli byte som vanligt.
 

lydde

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6666
Medlemskap
2024
Sv: Bilförsäljare

Hej Kenneth!
Jag var själv i samma situation för några år sedan. Fick många svar, dom flesta ville ha bilen direkt och att jag skulle få full betalning senare, eller halva likviden vid lev och resten senare.

Varning, varning, för sådana, lämna inte ifrån Dej bilen utan full betalning, ej heller om någon vill sätta över pengar via nätet utan att Du har koll att pengarna verkligen finns på Ditt konto.

Om Du sedan lyckas att få en seriös kund, så se till att få reg bevis undertecknat och att Du själv skickar in ägarbyte.

Lycka till Hälsningar
Lydde
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Bilförsäljare

Det fanns en Alex från Stockholm,Haninge närmare bestämt som sålde solpaneler, problemet var bara att han aldrig levererade. Det kanske är samma gubbe som har bytt nisch.

Bennie
 
  • Gilla
Reaktioner: KM

KM

HBK Medlem
Inlägg
317
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2024
Sv: Bilförsäljare

Och nu har jag då tänkt att inte höra av mig till dessa personer/firmor. Gör jag rätt eller fel?
 

bussen

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
4680
Medlemskap
2024
Sv: Bilförsäljare

bilomarin kan du skita i tror det är bluff hade annons på en maskin i firman som ska säljas fick svar på morgonen i ett sms där han skrev att han hade en kund som va intresserad , han ville jag skulle kontakta honom så vi kunde diskutera ringde upp han svarade till slut lät som han varit på fest sitta året när jag inte va intresserad att köra maskinen till honom o bli av med procent mm. så slängde han på luren i örat på mej .
han hade inte någon kund ännu med facit i handen han ville bara att jag skulle ställa den till försäljning hos honom
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Bilförsäljare

Kunden hämtar bilen på en plats du bestämmer.

Då jag köpte HB privat i våras hade jag med mig en postväxel på överenskommen summa. Vi skrev ägarbytet gemensamt och lade det i postlåda gemensamt och vi gick till säljarens bank gemensamt med postväxeln så han kunde se att pengarna kom in på hans konto.
Sedan fick jag alla papper och kunde glad i hågen köra hemåt.
:)

Tryggt och ingendera parten behövde vara orolig.
 

KM

HBK Medlem
Inlägg
317
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2024
Sv: Bilförsäljare

bilomarin kan du skita i tror det är bluff hade annons på en maskin i firman som ska säljas fick svar på morgonen i ett sms där han skrev att han hade en kund som va intresserad , han ville jag skulle kontakta honom så vi kunde diskutera ringde upp han svarade till slut lät som han varit på fest sitta året när jag inte va intresserad att köra maskinen till honom o bli av med procent mm. så slängde han på luren i örat på mej .
han hade inte någon kund ännu med facit i handen han ville bara att jag skulle ställa den till försäljning hos honom

Det är precis så, jag fick ett SMS å då ville han ha två veckor på sig för han fick inte tag i kunden som var intresserade av HB, så stog det i sms,et. Kontakt med vederbörande har jag inte haft och kommer inte att ha heller.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Bilförsäljare

Hej Kenneth ! Har en kompis som höll på att bli av med HB:n genom att släppa i från sig den innan betalning, men tack vare ett "rivjärn" till hustru fick dom tillbaks den och gjorde sedan affär mer seriöst och allt slutade lyckligt
Jag sålde förra året själv en Elnagh 2012 helintegrerad via KVD och fick 40.000:- mer dom 575` som vi betalade, det kanske spelade in att vi sålde i april, men jag kan varmt rekommendera KVD eftersom dom sköter hela biten med förs. ägarbyte och pengar på kontot efter förs.

Lycka till önskar
Hasse & Ingegerd
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Bilförsäljare

Kunden hämtar bilen på en plats du bestämmer.

Då jag köpte HB privat i våras hade jag med mig en postväxel på överenskommen summa. Vi skrev ägarbytet gemensamt och lade det i postlåda gemensamt och vi gick till säljarens bank gemensamt med postväxeln så han kunde se att pengarna kom in på hans konto.
Sedan fick jag alla papper och kunde glad i hågen köra hemåt.
:)

Tryggt och ingendera parten behövde vara orolig.
-----------------------------------------------------

Ja om man skall köpa en bil på annan ort, eller sälja sin bil på hemorten.
Kolla upp om ni har tur att ha samma bank ex. Swedbank.
Då är det enkelt, den ena skriver en uttagsblankett och den andra en insättningsblanket. Ge dem till kassörskan och det är klart.

Har ni olika bank så funkar håkansson2's Postväxel utmärkt. Det jag vill föreslå som komplement till den är att (beroende på totalpris) ligg lite lågt på postväxeln ex. fem eller tio tusen och ta med det i kontanter.
Om du vill ha bilen som du kanske då inte tittat på innan köpet så är det enklare att klaga och pruta lite beroende av fel. Om du prutar två tusen för en skada så ge honom postväxeln och penningbunten utom de två tusen du prutade, och allt känns bra.
Om du har hela summan på Postväxeln så blir det både svårt och kanske lite känsligt att ge honom Postväxeln och få två tusen i kontanter tillbaka från säljaren.

M.v.h. JANKRO.

Ps. kolla upp så man kan lita på att banken är öppen och inte stängd eller nerlagd sedan senast, du eller den andra såg den :D.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Bilförsäljare

Ja naturligtvis, de har ju försvårat all hantering på kontoren för att slippa få kunder inne på de få kontor som finns kvar :p:.
Men det finns ändå fortfarande många som inte är helt tillfreds med annat än synliga papper eller pengar även vid större transaktioner. Så då är nog hantering av synliga medel som inte innebär rena kontanta sedlar ett bra alternativ tills allt sådant kanske helt försvinner.
Av personlig erfarenhet så skulle jag för något år sedan betala en summa och ville ha säljarens bank och nummer för överföring.
Det fanns inte en möjlighet att få ur honom dessa uppgifter så det blev en Postväxel i stället, och gemensamt besök på banken för överföringen och kontroll, för han kunde inte ens kolla sitt saldo utan att gå till banken.

M.v.h. JANKRO.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Bilförsäljare

Köpte bil till frugan häromdagen. Betalade med Swish. I vanliga fall har jag ett maxtak på 2000kr/ dag, men bara till att gå in i internetbanken och öka tillfälligt till 150.000kr. Säljaren har pengarna lika snabbt som ett sms.
 
Toppen