• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montering solceller

R

Rolfevert

Guest
Har läst en hel del inlägg om solceller men vill inte montera själv.
Var kan man lämpligen köpa solceller monterade på en Knaus Van i i södra delen av Sverige. Bra grejer och moderata priser.
Tänker mig 100-150W!
Någon som vill dela med sig av sina erfarenheter?
Rolf
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Montering solceller

Nej, man kan ju ha som utgångspunkt att 15:-/Watt är ett skapligt pris, och ca. 20:-/Watt borde vara max.pris på solceller i dagsläget, så har man något att utgå från när man får prisuppgift.
Det hänger fortfarande vanliga solceller med blank aluminiumram på runt 100W och en prislapp på uppåt 6500:- hos en del husbilshandlare har jag sett under sommarens färder.

M.v.h. JANKRO.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.870
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Montering solceller

Nej, man kan ju ha som utgångspunkt att 15:-/Watt är ett skapligt pris, och ca. 20:-/Watt borde vara max.pris på solceller i dagsläget, så har man något att utgå från när man får prisuppgift.
Det hänger fortfarande vanliga solceller med blank aluminiumram på runt 100W och en prislapp på uppåt 6500:- hos en del husbilshandlare har jag sett under sommarens färder.

M.v.h. JANKRO.

Nu är jag inte så värst påläst på solceller, men har börjat snegla efter dem då jag vill komplettera/byta ut mina bef.

Men, ska man inte sträva efter att montera monokristallina solceller av högsta kvalitet d.v.s A-klassade, de brukar väl bara förekomma inbyggda i alu-ram (?).

Mina nuvarande gamla solceller av märket Solara har 26 års garanti, det känns som det borde vara av hög kvalitet.

Dock tappar ju solceller effekt med stigande ålder, och mina 2x56W från 2005 ger aldrig mer än 4-5A en solig dag nuförtiden.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Montering solceller

Du kan använda både mono- och polykristallina solpaneler. Visserligen är mono lite mer effektiva, men man märker ingen skillnad.
Det är nog normalt att du bara får ut 5A, dvs ca 50% av märkeffekten med panelerna liggande på taket.
Montera så stora paneler som du fysiskt får plats på taket. Idag är det inte priset som är avgörande.
Dom nya i flexibel plast är inte så effektiva som glas med ram, men dom är behändiga och lätta.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Montering solceller

Det är inte orimligt för ett paket. Här har du en jämförelse hos Prevent

Observera att det bara är företag som kan köpa från preVent (om de inte ändrat sig från när jag köpte våren 2016). Dom jämförelser jag gjorde då var att det gick att köpa för ca halva priset mot att köpa motsvarande i Sverige.

Hälsar Kjell
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Montering solceller

Nu är jag inte så värst påläst på solceller, men har börjat snegla efter dem då jag vill komplettera/byta ut mina bef.

Men, ska man inte sträva efter att montera monokristallina solceller av högsta kvalitet d.v.s A-klassade, de brukar väl bara förekomma inbyggda i alu-ram (?).

Mina nuvarande gamla solceller av märket Solara har 26 års garanti, det känns som det borde vara av hög kvalitet.

Dock tappar ju solceller effekt med stigande ålder, och mina 2x56W från 2005 ger aldrig mer än 4-5A en solig dag nuförtiden.
-------------------------------------------------------------------------

Hejsan, det kanske blev lite diffust med hur jag menade med blank aluminiumram.
Det jag menade var att de "vanliga" med blank aluminiumram och glas som kan kosta neråt 1000:- för en 100W solcell i billiga affären, kan plötsligt kosta 6500:- när de hänger på väggen hos husbilshandlare.
Sedan finns det ju de som är monterade i lite finare ramar som även ibland har någon fin blinkande lysdiod inbyggd, och som då kan få kosta hur mycket som helst med någon motivering att allt annat är ski. .
Frågan är väl då, de kanske ger några procent mer även om det inte är bevisat...... Men en dyr hundrawattare, eller i stället fem billiga hundrawattare till samma pris, jag gissar på att de billigaste då vinner med hästlängder. Det räcker nog gott med två billiga för att överglänsa den dyra med jättegod marginal, eller bara en lite större.

Mono eller Poly har du redan fått svar på, troligen ingen skillnad som man behöver ta med i beräkningen vid köp och montering på ett husbilstak. Eventuellt några Amp. mer eller mindre under en hel dag gör nog detsamma.

Två 56W solceller och 5Amp. från dem här uppe i Sverige tycker jag också liksom Esbjörn inte verkar allt för onormalt här uppe i norr med tanke på att de ligger plant på taket. Det blir ju mer än 50% i alla fall. De kan ju ha blivit lite sämre, men det kan ju även bero på regulatorn kontra batteriernas inre motstånd så laddningen blir lite mer nerdragen.

"Att jag som alltid är lite gnällig angående prissättningen är att även solceller som så mycket annat inte bara är lite dyrare på fina firman än på andra ställen, utan tre, fyra och kanske fem gånger så dyra."

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Montering solceller

Jag kan visa en länk till en lokal firma som både jag och andra har handlat av men som även säljer på nätet.
Jag vill varken säja bu eller bä :p:, men de är billiga och utan att ha mätt eller jämfört mot dyrare paneler så verkar det att komma så mycket ström från dem som man kan begära i alla fall :D.

Search - IMPORTÖREN

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen