• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montering solceller

R

Rolfevert

Guest
Har läst en hel del inlägg om solceller men vill inte montera själv.
Var kan man lämpligen köpa solceller monterade på en Knaus Van i i södra delen av Sverige. Bra grejer och moderata priser.
Tänker mig 100-150W!
Någon som vill dela med sig av sina erfarenheter?
Rolf
 
F

F.d. 55128

Guest
Sv: Montering solceller

Stort tack till alla,
Tur man inte lyssnat på säljare o köpt, utan att först kolla med HBK-forumet :):):)

EDIT: Läste nog lite slarvigt, det står ju i klartext elblock f.o.m april-2008.
då har jag kanske fått rätt uppgift ändå, mitt EBL99 är ju från 2005 :(

Notera texten "The following electroblocks (as of April 2008) can be used with the adapter" - dvs, detta gällde under 2008. Man har inte uppdaterat texten..

Det enda riktiga är att kolla med en firma som har direktkontakt med Schaudt (Schaudt säljer inte längre, i normala fall, produkter direkt till privatpersoner utan man tar det via återförsäljare).
Hittade ett tidigare svar från Schaudt just kring EBL 99 (oavsett årtal):

"yes no problem to use LRM 1218 with the EBL 99.
Best Regards"
 

steveJ

HBK Intresserad
Inlägg
51
Kommun
Falun
Sv: Montering solceller

Vad är det som är kass med LR 1218 om ja får fråga .


LR1218 är en regulator med relativt gammal regulator (10 år på nacken) och inte alls samma smarta laddcyklar som nyare regulatorer. Skall man ändå betala nästan 1000 kr så finns det mycket bättre regulatorer att tillgå. Vill man ha plug and play inkopplingen som Schaudt's regulatorer ger så är den klara rekomendationen den nyare LRM 1218 med MPPT-teknik.
 
F

F.d. 55128

Guest
Sv: Montering solceller

Hej PeterK ! Garantin gäller 2 år och gäller allt material samt funktion
Ha det bra hälsar
Hasse

Visst blir det billigare jämfört med en svensk leverantör när man skriver ner garantin till 2 år jämfört mot 3-5år som vi har hos många i Sverige.
Kanske värt att väga in när man handlar (samt att det blir en dyr affär om man sedan behöver skicka tillbaka panelen utomlands för att hantera eventuella reklamationer) :)
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Montering solceller

Tack, men bara 1års garanti lutar väl mot "Kina-skräp" (?)
Jag söker efter erkänt högsta kvalitet, men vill självklart inte betala överpris.
Tanken är ju att de nya solcellerna ska överleva husbilen :oops:
Edit: Jag söker paneler med minst 15 års effektgaranti

Själv har jag ingen kunskap om solceller (än) då vi inte haft det på vår gamla bil eller på huset.

Men dessa sitter monterade på den bil vi är på väg att köpa (se länk).

Om de är bra återstår att se. Däremot kan man konstatera att de är dyra, med ett pris för det paket (MT 380 - 2) som sitter monterat på 1999 euro. Därtill har, för de som köpte bilen ny, tillkommit installationskostnad samt manöverpanel (ca. 100-150 euro).

https://www.buettner-elektronik.de/produkte/solar-komplettanlagen/produkt/show/power-line-2.html

Väldigt mycket pengar kan jag tycka för ett par solceller. :wideeyed:

Mvh!
// Niklas
 
Toppen