• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

OffTopic Hurtigruten

F

F.d. 52943

Guest
Jag funderar på en tur längs Norges kust med Hurtigruten till sommaren. Kanske 3-5 dagar mellan Tromsö och Trondheim, eller mellan Trondheim och Bergen. Vilken del av kusten är mest sevärd?

Hur funkar det med mat/restauranger ombord resp i hamnar längs vägen? Är det kanske bäst att välja en paketresa med helpension? Om jag fattar infon på deras site rätt är maten ombord relativt dyrbar. Hemsidan är lite otydlig när det gäller krogar ombord, tillgänglighet och prisnivåer.

Finns det någon här som har erfarenhet av sådana resor?
 

Elisyl

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Partille
HBK-Nr
5076
Medlemskap
2024
Sv: OffTopic Hurtigruten

Vi åkte Bergen-Kirkenes-Bergen 2006 (året innan vi skaffade husbil). Det var en fantastisk resa, trots att vi hade flera regniga dagar. Vi köpte helpensionspaket och tyckte maten, särskilt lunchen, var jättegod. Det fanns mycket att välja på, inte minst fisk och skaldjur.
Båten stannar så kort tid på de flesta platserna att jag tror det skulle vara svårt att hitta och hinna med att äta på restaurang iland. Jag vill minnas att det fanns någon alternativ, enklare servering ombord.
Mat på restaurang i Norge är inte billigt. I Röros 2008 ville de ha 250 norska kronor för en enkel hamburgerrätt. Då ingick varken måltidsdryck eller kaffe "på maten". I relation till det är nog inte måltiderna orimliga på Hurtigruten.
Dessvärre tror jag inte att man kan få med husbilen, inte ens vår lilla, på båtarna. Vid tillfälle skall jag förhöra mig angående möjligheten.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: OffTopic Hurtigruten

Inget av fartygen tar bilar över 2,5 m i höjd. Så här står det:
Du kan ta med bilen på Hurtigruten. Denne må forhåndsbestilles, da vi har begrenset kapasitet. Campingvogner/bobiler kan ikke medbringes på Hurtigruten. Her er spesifikasjonene per skip:​
Läs längst ned här.

//Jan
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Sv: OffTopic Hurtigruten

Biten mellan Bergen och Trondhem är bara transportsträcka - allt enligt norska släktingar
/Thomas
 

Elisyl

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Partille
HBK-Nr
5076
Medlemskap
2024
Sv: OffTopic Hurtigruten

Mellan Bergen och Trondheim finns bl a Molde, Ålesund och (sommartid nordgående) Geirangerfjorden. Alla väl värda ett besök.
Tycker Elisabet
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: OffTopic Hurtigruten

Mellan Bergen och Trondheim finns bl a Molde, Ålesund och (sommartid nordgående) Geirangerfjorden. Alla väl värda ett besök.
Tycker Elisabet

Just Geiranger har jag besök ett antal gånger som barn - mina föräldrars standardresmål med bil och husvagn. Rundan Gudbrandsdalen, Romsdal, Ålndalsnes, Trollstigen, Örnesvingen, Geiranger, Dalsnibba och sedan över fjället ner till Otta, ingick i nästan alla Norgeturer då.
Mycket vackert. Ser gärna Geirangerfjord från sjösidan.
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: OffTopic Hurtigruten

Var på en konferensresa för många år sedan, grundiden var Bergen-Trondheim och jag såg fram mot bl a fjordarna.
Jag vart rejält missnöjd när det sent ändrades till Tromsö-Kirkenes i stället!
Nu åkte vi på hösten med mycket mörker, men ändock fantastiskt landskap där kalfjället går rakt ner i havet.

Båtarna går samma sträcka upp o ner, men 1/2 dygns förskjutning så dett är olika vad man ser om det inte är sommar. Nuförtiden är väl de flesta båtarna av ganska hög standard, men det varierar en del mellan dom...
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: OffTopic Hurtigruten

Har också varit på konferensresa för många år sedan. Mycket vackra vyer och fina naturupplevelser. Det som förvånade mig mycket var det "hålligång" som var på båten. Det var att jämföra med en "sämre" kryssning till Åland eller Finland en lördagskväll. Jag säger inte att det var fel, bara att jag förväntat mig lite mer stillsamma och lugna kvällar.

Hälsar Kjell
 
Toppen