• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solceller

F

F.d. 50621

Guest
Hur ser jag att solcellerna laddar batteriet, jag har en mc Louis 2011 och tyckte inte att jag fick ut något av cellerna i somras, finns det någon på och av behöver jag byta batteri eller....
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sv: Solceller

Hej Pappa ;)

Du borde kunna se detta på regulatorn.

Nedan ser du en bild på den regulator vi har. Där ser man på färgerna på dioderna om allt är som det ska.
 

Bilagor

  • 2016-08-11 20.16.20.jpg
    2016-08-11 20.16.20.jpg
    2,2 MB · Visningar: 302

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Solceller

Hejsan, ja det beror ju lite på om du famlar helt i blindo för ingen info syns alls, och hur/var de är inkopplade. Man kan ju se laddningen på flera sätt. Som ovan om det finns en display på solcellsregulatorn eller i alla fall dioder som talar om att det händer något, men inte hur mycket. Eller också om den är inkopplad genom elblocket. För då syns ju laddningen även på bilens panel och kommer då också med i beräkningen som talar om hur mycket det finns i bobatterierna.
Om du inte har någon variant av det så kan det vara läge att koppla om och koppla in en Amp.mätare på rätt ställe så du i alla fall kan se laddningen från solcellerna i siffror på en separat display, även om det inte kommer med i elblockets beräkningar av Amp. vilket brukar vara bästa varianten, för då stämmer ju den originaldisplayen med verkligheten i batteribanken.

Om något ev. har gått sönder så det inte laddar längre så syns ju det då i displayerna.
Det du kan kolla på är att det brukar ev. sitta en hängsäkring nära bobatteriet på laddkabeln från solcellerna, om det är direktkopplat till batterierna.
Du kan även kolla på solcellsregulatorn, för även i den brukar det finnas en säkring som skydd.
Om du har ett mätinstrument och om du kan, så går det ju att mäta på regulatorn där sladdarna går in och ut. När solen skiner rejält och inget annat påverkar batterierna så skall du ha ca. 17V. på kablarna som kommer från solcellen. Du bör då också ha något under eller över 14V. på kablarna som går ner till batteriet, och du skall i så fall ha samma mätvärde om du mäter över batteripolerna.
På detta sätt så syns det att du har laddning om spänningen ligger på dessa nivåer, men det syn ju inte alls hur mycket det laddar, för det måste man ha en Amp.mätare till. eller koppla in mätinstrumentet i serie på rätt sätt.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Solceller

För min del så kopplade jag in ett marininstrument en Nasa BM-1, när man koppar den via en schunt så ser man hela tiden om det går ström in eller ut i batteriet samt laddstatusen i batterit ( plus en hel del till ).

Detta var inget svar på din direkta fråga, det finns i föregående inlägg men när problemet är åtgärdat kan jag rekommendera att du tittar på någon lösning för kontroll av laddning och batterier.
Sen beror det som alltid på hur husbilen används men för vår del som sällan eller aldrig står vid elanslutning så har ladd och batterikontroll mycket hög prioritet.
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Solceller

Inställningsmöjligheter och exaktheten samt möjligheten att ställa in olika typer av batterier var mycket bättre på victron. I jämförelse så kändes victron som en iphone och nasa som en nokia.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Solceller, batteriövervakning

Inställningsmöjligheter och exaktheten samt möjligheten att ställa in olika typer av batterier var mycket bättre på victron. I jämförelse så kändes victron som en iphone och nasa som en nokia.

Tänk så olika man kan uppleva två produkter. Även jag har använt Victron resp NASA BM1 sedan de kom ut.

Victron kostar något mer och ger därför funktioner som kanske inte alla behöver, ex historik. Displayen är mindre och det är mycket tryckande för att se önskad info.

NASAs instrument har lägre pris och är enklare att använda. Displayen är mycket större och ger samtidig info om batteribankens Spänning, Laddning och Tillstånd. När jag vaknar till på morgonen så räcker det med en enda blick (utan glasögonen på!) för att få en uppfattning om hur batterierna mår.

Jämförelsen med Nokia kanske haltar lite om man kollar på
NASA BM-1BT (BlueTooth) ... man kan ju få all info i sin iPhone, hälsar Björn
 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Solceller

Bluetooth har jag installerat i vår husbil. Kan kolla batteriets status innefrån när husbilen står under Julatäcket. Sjunker spänningen är det bara att gå ut och stoppa i kabel för laddaren. Har inte hunnit testa den under färd, då vi lånade ut husbilen till dottern medan min fru var på operation och därefter ställdes husbilen av.
 

willow

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Norge
HBK-Nr
14407
Medlemskap
2024
Sv: Solceller

Eller kanske denna batteriövervakare från Votronic VOTRONIC - LCD Battery Computer. Någon som har erfarenhet av den?

Votronic har en del andra övervakningsinstrument också VOTRONIC - Measuring & Display Systems

Hadde installert Votronic LCD-Batterie-Computer 100 S i min forrige bil som nå er solgt. Den blir med over til den nye bobilen,uten tvil.
Enkel montering/innstilling av alle parametere.
Man blir aldri urolig for batterienes tilstand med en slik, anbefales sterkt.
En slik battericomputer burde vært standard i en bobil. De originale displayene/panelene som sitter i de fleste av dagens nye bobiler er altfor unøyaktig i visningen av batteriets ladetilstand, ofte bare gradert med en pil eller en grovt inndelt graf.
Displayet monterte jeg til venstre for girspaken på dashbordet (Fiat X250), slik at ladingen også kunne følges med under kjøring.
På den nye bobilen blir også Votronic LCD-Solar-Computer S montert i tillegg for å se status på ladingen fra solcellene.
 
Toppen