• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Någon med erfarnhet av LMC Grand Breezer A 834 G? (ev. tysk import)

anjohn

FD HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2023
Sv: Någon med erfarnhet av LMC Grand Breezer A 834 G? (ev. tysk import)

Ser iofs fin ut. Dock farligt låg lastvikt. Undersök med säljaren om den går att höja.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Någon med erfarnhet av LMC Grand Breezer A 834 G? (ev. tysk import)

Ser iofs fin ut. Dock farligt låg lastvikt. Undersök med säljaren om den går att höja.

Eller undersök vad den har för tjänstevikt genom att väga. Ibland blir det fel där med.

Råkade själv klanta till det när jag importerade min första bil 2011 och åkte till registreringsbesiktningen mer eller mindre lasted för en veckas resa. Så angiven lastvikt på min bil är också (på pappret) ovanligt låg). Men när man lastar bilen och åke roch väger inser man att det finns marginal kvar till totalvikten 3400kg. Trots det undersöker jag nu om den går att väga upp till 3500kg. Om inte annat för att lugna ev. köpare när det är dax att sälja.

Dessutom har jag förstått att tillvägagångssättet vid registreringsbesiktning skiljer sig väldigt. Vissa väger bilen (vilket måste vara rätt) medan andra går på ursprungsuppgifterna där det kan vara felaktiga uppgifter. Såg I helgen att Hymer tex. väger sina bilar med 20 liter vatten i färskvattentanken, vilket ger bra mycket mer än 100kg extra till lastvikt då färskvattentankarna är 150 liter eller store. Och korrekt vägning skall ske med full färskvattentank. Om jag sedan väljer att åka med full tank eller lägga den vikten på något annat är ju upp till mig.

Åk och väg bilen så ser du vad som finns kvar att lasta i verkligheten.

Mvh!
// Niklas
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Någon med erfarnhet av LMC Grand Breezer A 834 G? (ev. tysk import)

ALLE LMC blir veiet etter produksjon på fabrikk, og dette er ett verdi dokument. Be de om å maile deg en kopi av dette.
"Gewichtzertifikat" er ordet du skal bruke.
:)

Min LMC integrerte veier 2768 inkludert allt fabrikk montert utstyr ihht sertifikat.
 
F

F.d. 26942

Guest
Sv: Någon med erfarnhet av LMC Grand Breezer A 834 G? (ev. tysk import)

Eller undersök vad den har för tjänstevikt genom att väga. Ibland blir det fel där med.

Råkade själv klanta till det när jag importerade min första bil 2011 och åkte till registreringsbesiktningen mer eller mindre lasted för en veckas resa. Så angiven lastvikt på min bil är också (på pappret) ovanligt låg). Men när man lastar bilen och åke roch väger inser man att det finns marginal kvar till totalvikten 3400kg. Trots det undersöker jag nu om den går att väga upp till 3500kg. Om inte annat för att lugna ev. köpare när det är dax att sälja.

Dessutom har jag förstått att tillvägagångssättet vid registreringsbesiktning skiljer sig väldigt. Vissa väger bilen (vilket måste vara rätt) medan andra går på ursprungsuppgifterna där det kan vara felaktiga uppgifter. Såg I helgen att Hymer tex. väger sina bilar med 20 liter vatten i färskvattentanken, vilket ger bra mycket mer än 100kg extra till lastvikt då färskvattentankarna är 150 liter eller store. Och korrekt vägning skall ske med full färskvattentank. Om jag sedan väljer att åka med full tank eller lägga den vikten på något annat är ju upp till mig.

Åk och väg bilen så ser du vad som finns kvar att lasta i verkligheten.

Mvh!
// Niklas

Frågade vad han hade för lastvikt han svarade 839kg, skickade iväg ett mail till för och se om det var helt tomt i tankarna.

Hur lång tid tar en sån här process, om att beställa en husbil från Tyskland till att få den godkänd och körklar i Sverige med svenska reg. nummer.

Tack!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Någon med erfarnhet av LMC Grand Breezer A 834 G? (ev. tysk import)

Om det är just den bilen du skall köpa så går det väldigt fort att få hem den & godkänd med svensak skyltar. Flyga ner & köra hem den bör gå på 3 dagar. Väl i Sverige tar det ca 1- 2 veckor att göra ursprungskontroll, registreringsbesiktning & skyltarna hem på posten. Resan ner & hem kostar gissningsvis ca. 10000:-. Ursprungskontroll pris 600:-, registreringsbesiktning pris ca. 2000:- (beroende på bes.företag) & skyltarna kostar ca. 160:-.
Be firman hjälpa dej med den tyska registreringen med nya exportskyltar & exporthandlingar samt försäkring (för hemresan)som kan vara krångligt att göra om man inte gjort det tidigare.
Jag talar a egen erfarenhet eftersom jag gjort samma bravad i februari förra året.

Försök få firman att betala exportavgiften, försäkringen & nya friktionsdäck/åretruntdäck (dubbdäck får inte användas på tyska vägar). Naturligtvis skall HB'n vara nyservad när du hämtar den.

Lycka till

Bennie
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Någon med erfarnhet av LMC Grand Breezer A 834 G? (ev. tysk import)

Glöm inte en helförsäkring hos ett svenskt försäkringsbolag för importen.
 

Stellplatz

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
6758
Medlemskap
2024
Sv: Någon med erfarnhet av LMC Grand Breezer A 834 G? (ev. tysk import)

Om det är just den bilen du skall köpa så går det väldigt fort att få hem den & godkänd med svensak skyltar. Flyga ner & köra hem den bör gå på 3 dagar. Väl i Sverige tar det ca 1- 2 veckor att göra ursprungskontroll, registreringsbesiktning & skyltarna hem på posten. Resan ner & hem kostar gissningsvis ca. 10000:-. Ursprungskontroll pris 600:-, registreringsbesiktning pris ca. 2000:- (beroende på bes.företag) & skyltarna kostar ca. 160:-.
Be firman hjälpa dej med den tyska registreringen med nya exportskyltar & exporthandlingar samt försäkring (för hemresan)som kan vara krångligt att göra om man inte gjort det tidigare.
Jag talar a egen erfarenhet eftersom jag gjort samma bravad i februari förra året.

Försök få firman att betala exportavgiften, försäkringen & nya friktionsdäck/åretruntdäck (dubbdäck får inte användas på tyska vägar). Naturligtvis skall HB'n vara nyservad när du hämtar den.

Lycka till

Bennie

Hej
Instämmer helt av egen erfarenhet.

Stellplatz:)
 
F

F.d. 26942

Guest
Sv: Någon med erfarnhet av LMC Grand Breezer A 834 G? (ev. tysk import)

Japp, har pratat med försäljaren och han säger att han kan höja den till 5400kg för 2.290€

Nu är det så att det saknas lite saker av vad jag vill ha i husbilen är det billigare att göra det på plats i Tyskland eller göra det i Sverige? Och vad ska jag tänka på?

Det jag vill ha är:
Ugn
köksfläkt
Aircondition bodel (Ska det vara tak placerad eller golv?)
Sol cell 200 watt ink. batteri
och möjligtvis någon typ av MC/Moped hållare baktill
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Någon med erfarnhet av LMC Grand Breezer A 834 G? (ev. tysk import)

21900:- för att höja lastvikten tycker jag är i saftigaste laget.

Bennie
 

anjohn

FD HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2023
Sv: Någon med erfarnhet av LMC Grand Breezer A 834 G? (ev. tysk import)

Tycker också att det låter dyrt med höjningen av vikten. Man undrar nästan om fjädringen skall bytas ut (till delvis luft?) för det priset. Kanske ändå värt det, inte minst om du ska få med mc/moped.

Annars är min uppfattning att priser på tillbehör och verkstadsarbete generellt sett är lägre i Tyskland än i Sverige.

Köksfläkt tycker jag är sisådär nödvändigt. Skulle hellre satsa på en takfläkt av typen Fiamma Turbovent eller Fantastic vent, monterad i köket. De kan dra ut stekos men även ställas om och skicka in luft vilket ger en behaglig cirkulation då det är varmt. De funkar ju även när man står utan 230 v och inte kan köra ac:n. Beträffande ac så har jag haft både tak och golvmonterad. Skulle jag kosta på det idag skulle jag tycka att det duger bra med takmonterad.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Någon med erfarnhet av LMC Grand Breezer A 834 G? (ev. tysk import)

Frågade vad han hade för lastvikt han svarade 839kg, skickade iväg ett mail till för och se om det var helt tomt i tankarna.

Hur lång tid tar en sån här process, om att beställa en husbil från Tyskland till att få den godkänd och körklar i Sverige med svenska reg. nummer.

Tack!

Först fixa ursprungskontroll från Transportstyrelsen tog ca. 2 veckor. Därefter beställa tid på Bilprovningen för registreringsbesiktning. Jag var ivrig så jag valde att åka en liten bit då de här hemma (Goteborg) inte hade tid för än efter några veckor. Jag fick en tid efter ca. 1 vecka. Därefter vänta på skyltarna som kom efter 3-4 dagar (om jag minns rätt). Så räkna med 3-4 veckor som längst.

Men att höja totalvikten från 4250 till 5400kg är en rejäl höjning och borde, rent logiskt, innebära konstruktionsförändring av bilen. Är sådan ens möjlig?

Jag hade nog kontaktat LMC och frågat dem om just denna bilen ens går att höja till totalvikt om 5400kg. 4500kg känns mer rimligt som maxgräns.

Jag kan inte riktigt släppa tanken på att du riskerar få falska papper som sager 5400kg. Fast jag hoppas jag har fel.

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Någon med erfarnhet av LMC Grand Breezer A 834 G? (ev. tysk import)

Försök få firman att betala exportavgiften, försäkringen & nya friktionsdäck/åretruntdäck (dubbdäck får inte användas på tyska vägar). Naturligtvis skall HB'n vara nyservad när du hämtar den.

Vad är det för exportavgift du skriver om? Någon sådan åkte aldrig jag eller säljande firma på att betala (så vitt jag vet) när jag importerade vår bil 2011.

Eller gäller detta bara nya bilar (vår var begagnad)?

Mvh!
// Niklas
 
Senast ändrad:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Någon med erfarnhet av LMC Grand Breezer A 834 G? (ev. tysk import)

ALKO chassiet med boggie kan lastas upp till 5400kg och jag vill minnas att det är Goldschmitt som gör detta. Ingen papperupplastning utan det görs förändringar i chassiet så 2.290€ är nog inte dyrt.
Tex. Dethleffs erbjuder detta från fabrik:
https://www.dethleffs.de/reisemobile/globetrotter-xl/model/i-7850-2-eb/
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Någon med erfarnhet av LMC Grand Breezer A 834 G? (ev. tysk import)

ALKO chassiet med boggie kan lastas upp till 5400kg och jag vill minnas att det är Goldschmitt som gör detta. Ingen papperupplastning utan det görs förändringar i chassiet så 2.290€ är nog inte dyrt.
Tex. Dethleffs erbjuder detta från fabrik:
https://www.dethleffs.de/reisemobile/globetrotter-xl/model/i-7850-2-eb/

Sorry, missade att det är boogie på bilen.
Vad mer än fjädring/dämpning görs för dessa pengar?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Någon med erfarnhet av LMC Grand Breezer A 834 G? (ev. tysk import)

Vad är det för exportavgift du skriver om? Någon sådan åkte aldrig jag eller säljande firma på att betala (så vitt jag vet) när jag importerade vår bil 2011.

Eller gäller detta bara nya bilar (vår var begagnad)?

Mvh!
// Niklas

Exportavgiften är skyltavgiften. Nya skyltar fick du väl? Firman som sålde bilen fick lite problem eftersom man ändrat något i registreringsproceduren vid årsskiftet 2015-2016 men vad det handlade om vet jag inte.

Bennie
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Någon med erfarnhet av LMC Grand Breezer A 834 G? (ev. tysk import)

Exportavgiften är skyltavgiften. Nya skyltar fick du väl? Firman som sålde bilen fick lite problem eftersom man ändrat något i registreringsproceduren vid årsskiftet 2015-2016 men vad det handlade om vet jag inte.

Bennie

Jo, skyltar fick jag ju naturligtvis, exportskyltar, men firman lade aldrig på någon avgift för detta så vitt jag minns. Kan ju hända att de tog kostnaden utan att jag fick reda på det.
 
F

F.d. 26942

Guest
Sv: Någon med erfarnhet av LMC Grand Breezer A 834 G? (ev. tysk import)

Tex. Vad tar de flesta för att installera något? Exempelvis fläkt, vad skulle själva installationen kosta per timme?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Någon med erfarnhet av LMC Grand Breezer A 834 G? (ev. tysk import)

Det är möjligt att dom bjöd på detta. Skyltarna betalades separat vid registreringen.

Bennie
 
Toppen