• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fricampare?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Re: Sv: Fricampare?

Helt rätt noterat. En dyr husbil parkerar man vid marinan eller en strandtomt.
Inte katten flyttar man in i ett campinghetto och betalar för sig. Nej för tusan:D
Man betalar ju så mycket för allt man konsumerar runt parkeringen så att det blir pengar över till allt och alla:twitcy:
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Fricampare?

Husbilslivet och husbilsåkare är väl i huvudsak människor som åker runt i Europa (inkl Sverige) och ser sig omkring. Det är sightseeing- inte camping.

Eftersom vi åker i ett motorfordon måste vi ju stanna ibland. Det är parkering - inte camping.

Ibland kan man se en husbil långt ut i naturen. Det är brott mot terrängkörningslagen - inte camping.

Camping med husbil är när man kör in på en campingplats och försöker likna en husvagn så mycket som möjligt.

:twitcy:

Många kloka ord från en Skåning. Varför heter det fricamping. Vi campar på en campingplats för övrigt parkerar vi. Bara en filosofisk fundering.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.674
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fricampare?

Det är nog bara några av oss här som möjligen uppfattar övernattning på en parkering som något annat än camping, därav beteckningen fricamping. Camping utanför campingplats, oftast gratis.
 

MatsR

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
19101
Medlemskap
2024
Sv: Fricampare?

Man måste väl kunna se på fricamping med husbil på samma sätt som på fricamping med tält.
Så länge man inte campar på annans tomt, inte stör, inte skräpar ner och dessutom respekterar terrängkörningslagen så är det fritt fram att stanna ett dygn.
Allemansrätten har funnits i evigheter och så länge folk sköter sig fungerar det, även om tältet ser lite konstigt ut och har motor.
Kanske bör tilläggas att jag har Sverige i tankarna, i andra länder får man väl anpassa sig efter deras regler.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Fricampare?

Många kloka ord från en Skåning. Varför heter det fricamping. Vi campar på en campingplats för övrigt parkerar vi. Bara en filosofisk fundering.

Varför kan man inte campa utanför campingplats? En av anledningarna varför vi
bytte från husvagn till husbil var att komma längre ut i vår vackra natur, 100 tals
Fria naturplatser har vi i vår närhet där vi lever ett camping liv. När man en fin
sommarmorgon drar upp gardinen vill man se vacker natur inte titta in i en husvagn
el.husbil.
Tommy R
 

portugalien

HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Tanum
HBK-Nr
12765
Medlemskap
2024
Sv: Fricampare?

God fortsättning på det nya husbilsåret!
Det finns mängder av ställplatser nere på kontinenten där du kan stå utan avgift en eller flera nätter. Jag rekommenderar den tyska Bordatlasen, där finns detaljerade beskrivningar på platser i de flesta av Europas länder.
Camper NL är en holländsk site som t.o.m. har med platser i Sverige, som kan vara svåra att hitta för oss.
Det kan väl låta bra att man skall betala för sig, men om man som vi är borta fem månader över vintern och skall betala 200:- natt så blir det många pengar, de svenska pensionerna är ju inte jättehöga, så kan vi få några gratisnätter ibland så tackar vi inte nej.

Gärna husbil men inte campingplatser!
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Fricampare?

Varför kan man inte campa utanför campingplats? En av anledningarna varför vi
bytte från husvagn till husbil var att komma längre ut i vår vackra natur, 100 tals
Fria naturplatser har vi i vår närhet där vi lever ett camping liv. När man en fin
sommarmorgon drar upp gardinen vill man se vacker natur inte titta in i en husvagn
el.husbil.
Tommy R

Jag bara ställde en filosofisk fråga, då vissa hävdar man parkerar om man inte är på en campingplats. Vi tolkar vad camping är olika, jag som är en äldre generation tolkar camping så här. Campa gör man när man sover över i ex tält, husvagn, husbil, var man sen är spelar ingen roll, min personliga tolkning av camping.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen