• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

iGO P inaktiva kartor

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Sv: iGO P inaktiva kartor

Ska kolla koordinaterna 57 49 02N 13 20 35E för att se om nya delen av RV 40 finns med i uppdateringen.
Nya vägsträckningen är inte med.
Kan inte se någonstans att uppdatering skett det står fortfarande 2015Q3 men det är väl antagligen då kartorna tillverkades. Uppdateringen syns bara i texten
om uppdateringen.
 
Senast ändrad:

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: iGO P inaktiva kartor

Följde din instruktion för min Android-installation.
Fick in gamla kartor igen, version 2015 Q3 enligt kartspec:en.
Det datum som står i texten är ju det datum du lagt in dom på din enhet/platta, inte kartornas datum (i mitt fall 2017-04-09).

Alltså, inga nya kartor - i varje fall inte för Androidversionen.
Nu är kartorna snart två år gamla!
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: iGO P inaktiva kartor

Lite utanför ämnet kanske. Jag har letat febrilt efter något sätt att montera OSM-kartor i iGO, tyvärr utan framgång än så länge.

mvh jocke
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Sv: iGO P inaktiva kartor

Följde din instruktion för min Android-installation.
Fick in gamla kartor igen, version 2015 Q3 enligt kartspec:en.
Det datum som står i texten är ju det datum du lagt in dom på din enhet/platta, inte kartornas datum (i mitt fall 2017-04-09).

Alltså, inga nya kartor - i varje fall inte för Androidversionen.
Nu är kartorna snart två år gamla!

Datumet 2017-04 09 fanns i medelandet innan jag avinstallerat/installerat eller ändrat något i IGO. Medelandet kom i går alltså 2017-04-08. Texten i medelande ändrar sig inte beroende på vilken dag man installerar de uppdaterade kartorna. Det var ju faktiskt uppdatering 2016 men det går inte heller att se. Men om du tittar i App Store på IGO Navigation klickar på bilden och scrollar till uppdateringar så ser du olika datum.
Om du vet någon ny vägsträckning kolla om nya vägen finns med.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO P inaktiva kartor

Det nya datumet är det datum du laddade ned kartan som tyvärr fortfarande är den gamla frå kvartal 3 2015.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: iGO P inaktiva kartor

Ska kolla koordinaterna 57 49 02N 13 20 35E för att se om nya delen av RV 40 finns med i uppdateringen.
Nya vägsträckningen är inte med.
Kan inte se någonstans att uppdatering skett det står fortfarande 2015Q3 men det är väl antagligen då kartorna tillverkades. Uppdateringen syns bara i texten
om uppdateringen.

Bara för att det kommer en så kallad uppdatering ska man inte tro att alla nya vägar finns med. De som ger ut dessa ger ju inga som helst löften på vad uppdateringen innehåller. I princip räcker det med att en ny rondell finns med någonstans så är det en uppdatering
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: iGO P inaktiva kartor

Jag köpte en iPad mini för att använda den till navigation. Poiviewer + iGo Primo tillsammans var en mycket bra kombination. Nu på senaste trippen från Santa Pola till Palamos så noterade jag avsevärda brister i kartmaterialet, tyvärr. Det byggs väldigt mycket nya vägar fortfarande i Spanien så bristerna blir tydliga här.

Det är nog dags att överge iGo Primo, i varje fall i vägbyggarlandet Spanien. Få se hur det blir i Frankrike. Där är vägbyggnadstakten säkert betydligt lugnare än i Spanien. Men, iGo Primo är nog snart ett avslutat kapitel för mig. Det får bli mapsme och liknande i fortsättningen. Kopplingen till iGo Navigation dröjer och blir kanske aldrig av.

Synd på så rara ärter!

Jappe
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: iGO P inaktiva kartor

Hur är den nya IGO? Jag kör fortfarande med den gamla.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO P inaktiva kartor

Hur är den nya IGO? Jag kör fortfarande med den gamla.

Den nya iGO Navigation är enklare och bättre på de flesta punkter.
Som i tidigare version kan man välja upp till sju rutter med ett flertal inställningar.
Kartorna kan laddas ned landsvis men har tyvärr drygt ett år på nacken.

iGO har länge lovat nya kartor men inget tycks hända.
Tråkigt på världens bästa navigeringsapp!
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: iGO P inaktiva kartor

Runar, nya iGO är okej som navigator men iGO har misslyckats med kartan!
Kartorna var inte toppmoderna när appen släpptes och de har aldrig uppdaterat dem, annars är appen överlag bra.
onlinesökningen är kass (min uppfattning) jämfört med tex google maps och waze.
iGOs trafikinformation har jag ingen större uppfattning om ännu då jag är fruktansvärt nöjd med waze och googles trafik, därför har jag knappt testat det.
Nya iGO saknar direktkoppling till exempelvis Poiviewer.
Ruttplaneringen är stark hos iGO, om det är en funktion man uppskattar att ha i sin navigator så trivs man nog med iGO. Själv löser jag oftast ruttplaneringen direkt i huvudet med lite stöd av google maps, (på större skärm) spridda minnesbilder, och till och med tryckta kartor, jag kanske inte är som alla andra...

Kartan och dess saknade uppdatering är kärnfrågan, för min egen del så tycker jag det är tragiskt men iGO är för mig på väg till avbytarbänken bland mina andra avskrivna appar. :(

mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: iGO P inaktiva kartor

Håller med i allt.
Plus att funktionerna för att hantera egna POI är kass.
Åtminstone som jag tvingats göra det, lägga in alla POI (av alla slag) som favoriter.
Jfr med CoPilot, där man kan lägga upp HBK, Bordatlas, etc som nya/egna kategorier/mappar. Med egna ikoner.
iGO Navigation är INTE världens bästa navigationsapp enligt mitt förmenande!

Edit: I rättvisans namn - I den nyaste versionen av CoPilot finns en bugg; funktionen finns, men appen crashar om man försöker lägga in egna ikoner.
Så här nånting ska en app kunna hantera egna POI:

Screenshot_20170412-130005.png Screenshot_20170412-130040.png
 
Senast ändrad:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: iGO P inaktiva kartor

Nån gång borde vi sätta ihop ett enkelt testprogram för gps:er så att man kunde se vilka områden de är starka och på vilka områden de är svaga. Här i hbk brukar diskussionen sluta med att de antingen är bäst eller så är de sämst. För mig så är vissa saker viktigare än andra, för någon annan av er kanske andra saker viktigare än vissa, och jag tror det är en av anledningarna till att diskussionen blir så polariserad.

För min del är kartan ganska viktig in en navigator då jag tycker att det är en av grundförutsättningarna för att resten ska fungera, hur gör man då när utvecklaren inte bryr sig när vi hör av oss till supporten och frågar efter nya kartor? tja, det finns inte så mycket man kan göra, man kan vänta och man kan se sig om efter annat...
Mitt sista försök att påverka gjorde jag precis nyss i google play där man kan ge ett omdöme, mitt betyg blev en stjärna då man inte kan välja noll, samt en liten kommentar till det. ;)
 
Senast redigerad av en moderator:

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: iGO P inaktiva kartor

Nån gång borde vi sätta ihop ett enkelt testprogram för gps:er så att man kunde se vilka områden de är starka och på vilka områden de är svaga. Här i hbk brukar diskussionen sluta med att de antingen är bäst eller så är de sämst. För mig så är vissa saker viktigare än andra, för någon annan av er kanske andra saker viktigare än vissa, och jag tror det är en av anledningarna till att diskussionen blir så polariserad.

För min del är kartan ganska viktig in en navigator då jag tycker att det är en av grundförutsättningarna för att resten ska fungera, hur gör man då när utvecklaren inte bryr sig när vi hör av oss till supporten och frågar wfter nya kartor? tja, det finns inte så mycket man kan göra, man kan vänta och man kan se sig om efter annat...
Mitt sista försök att påverka gjorde jag precis nyss i google play där man kan ge ett omdöme, mitt betyg blev en stjärna då man inte kan välja noll, samt en liten kommentar till det. ;)

Vilken app eller gps kör du?
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: iGO P inaktiva kartor

Det var inte en helt lätt fråga att svara på. :)

Min Garmin är nog den apparat som är igång mest, i telefonen har det mest blivit Sygic, Here, iGO och Google genom åren (i den följden)
Då jag inte är helt nöjd med någon av dem så har jag även gratistestat TomTom, CoPilot, ett gäng andra, som jag inte heller har varit helt nöjd med.
Ingen av de jag nämner är dåliga, det är ofta bra på vissa saker, riktigt bra på andra saker, svaga på andra områden och det är här jag inte riktigt hittat någon som är bra på alla de saker jag vill att de ska vara bra på i samma app.

De senaste veckorna har jag tvingat mig till att testa Waze en del, styrkorna jag genast noterar är att kartmaterialet är bra!
Jag har fem kilometer in till stan från där jag bor, vägen har funnits jättelänge men det har kommit till en rondell förra året och en helt ny väg byggdes för runt tre år sedan som ansluter till den gamla vägen. Hastigheten ligger på 40-60-70 under dessa fem kilometer.

Det är bara Waze som klarar av det, rondellen finns med, hastigheten som visas på skärmen stämmer med skyltningen, den nya vägen finns med på kartan med rätt gradering.
Alla de andra apparna inklusive min Garmin har fel på mellan 2&3 av de uppräknade grejerna... Och det var väl ungefär då jag började resonera som så att om världens bästa navigatorer har så mycket fel på ynka fem kilometer väg där jag bor, hur ser det då ut i resten av världen?
Waze har dock andra svagheter, som noll möjlighet till egna intressepunkter, kräver konstant uppkoppling, och lite annat som jag inte riktigt uppskattar, så jag letar vidare efter något som är bra på de saker jag vill att den ska vara bra på.

Det förkortade svaret blir att jag nog, fortfarande, befinner mig mellan två navigeringsappar. :D


mvh jocke
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO P inaktiva kartor

Jag har många navigeringsappar nedladdade men man blir lite splittrad om alla skall hållas ajour.
Till dess att iGO får nya kartor har jag bestämt mig för Garmins Navigon.

Eftersom jag har POIViewer finns inget behov av att ladda ned ställplatser till apparna, det sköter POIViewer automatiskt med en massa extra funktioner.

En ställplatsapp som jag inte kan vara utan är även Promobils Stellplatz Radar +, enklare kan det inte bli och koppling finns till Navigon.

IMG_0431.PNG
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: iGO P inaktiva kartor

Hej
Vi är nu på Sicilien. Kom hit med hjälp av CoPilot. Suveränt bra navigation men saknar bekvämligheten med kopplingen i StellplatzRadar. Vi får nog leva med det. Priset för Navigon Europa och Öst avskräcker... hälsar Björn
 
Toppen