• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spansk tub och reducerings ventil

Tuula & Bertil

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Säter
HBK-Nr
14546
Medlemskap
2024
Hej. Har någon varit med om detta fenomen.
Vi bytte den spanska tuben och då kommer det lite gas fram till spisen men så dör den i stort sett. Böt tub till den svenska tuben och då funkar det helt ok. Böt tillbaka till spanska tuben och reducerings ventilen släpper inte fram gas?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Spans tub och reducerings ventil

Har du en regulator (den med en liten arm på toppen) på den spanska flaskan?
Då kan du inte samtidigt köra gasen genom den regulator som sitter i husbilen. Det blir två regulatorer i serie.
Om så är fallet så behöver du en adapter på den spanska flaskan. Adaptern har en ratt på toppen istället för arm.
Annars får du koppla förbi regulatorn som sitter i HB'n.
 

Tuula & Bertil

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Säter
HBK-Nr
14546
Medlemskap
2024
Sv: Spansk tub och reducerings ventil

Trycket är ok i tuben, sen har vi den spanska kranen, så det blir inte dubbeladapter. Det har fungerat förut, men nu strejkar den. Vi har kommit på att det troligen är avlagringar i husbilens reducerings ventil, den bör nog bytas.
Tack för svaren.
 
F

F.d. 53531

Guest
Sv: Spansk tub och reducerings ventil

Wizard: Vad menar du med "adapter med ratt" på tuben? Är inte det också en regulator? När jag kopplade in en sådan med ratt på min spanska tub och kopplat in ett gasolfilter och till sist husbilens egen regulator så sprack den spanska gasolslangen (inte armerad) närmast husbilens regulator. Jag och flera med mig trodde att "adaptern med ratt var en regulator och att vi hade två regulatorer i serie och därmed ett mycket säkert system.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Spansk tub och reducerings ventil

Wizard: Vad menar du med "adapter med ratt" på tuben? Är inte det också en regulator? När jag kopplade in en sådan med ratt på min spanska tub och kopplat in ett gasolfilter och till sist husbilens egen regulator så sprack den spanska gasolslangen (inte armerad) närmast husbilens regulator. Jag och flera med mig trodde att "adaptern med ratt var en regulator och att vi hade två regulatorer i serie och därmed ett mycket säkert system.

Den "regulator" eller snarare adapter som har ratt på toppen är ingen regulator utan den har fritt blås igenom när man öppnat den med ratten.
En regulator för en spansk flaska har en liten arm på toppen istället för ratt.

Att koppla två regulatorer efter varandra i serie brukar inte fungera, speciellt inte vid stora uttag av gasol, därför bör man ha en adapter istället och använda husbilens regulator.

Att använda lågtrycksslangar i gasolutrymmet innan regulatorn är inte att rekommendera.
 
Toppen