• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solceller

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Sunpower sunlux r tunnfilmspaneler ger dom lika bra me ström som vanliga i reklamen står de över 20%verkningsgrad ,de e första gången ja skriver här blev just medlem hoppas ni har översende me mitt tövlade
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Solceller

Ingen aning egentligen, men om dom är ensamma om så hög verkningsgrad så kan det vara läge att vara lite skeptiskt.

Tänkvärt är att solceller får en sämre verkningsgrad när dom blir varma, dvs man ska se till att dom kan kylas tex med en luftspalt under dom om man jagar det sista i verkningsgrad och då försvinner kanske ofta poängen med att köpa de som ej har aluminiumram eftersom den konstruktionen är utmärkt just map detta.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Solceller

Jag har monterat tunnfilmspaneler på taket. För att få lite luft under dem limmade jag dem på taket med en kanalplast emellan vars kanaler var öppna i ändarna. Det gav en solpanel som vägde bråkdelen av de hårda panelerna med glas. Dessutom tål de att gå på om jag skulle trampa fel när jag någon gång är uppe på taket.
 

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Sv: Solceller

Hej mikael hörs som en bra ide,ni skall alltid rätta mig om ja har fel,någon påstod att dom nya tunnfilms sellerna inte minskade i effek fast dom blev varma ,ja vill göra de rätt så många ah som möjligt tackar på förhand
 

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Sv: Solceller

Jag har monterat tunnfilmspaneler på taket. För att få lite luft under dem limmade jag dem på taket med en kanalplast emellan vars kanaler var öppna i ändarna. Det gav en solpanel som vägde bråkdelen av de hårda panelerna med glas. Dessutom tål de att gå på om jag skulle trampa fel när jag någon gång är uppe på taket.

Tappar tunnfilmspaneler mycket effek om dom blir varma,tänkte beställa sunpower sunlux r tror du e e bra grejer tacksam för svar
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Solceller

Om det är Ctek 250S Dual du menar så har jag fått följande svar från Ctek:

"Hej

Det finns en övre gräns för spänningen. 23V
Det finns en gräns för hur mycket laddaren laddar med, 20A.

Ger solpanelen för hög spänning går laddaren sönder.
Finns det mer ström att tillgå, så kommer laddaren ändå bara att ladda med max 20A men den går inte sönder."

Hälsar Kjell
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Solceller

Hejsan, jag har ju inte själv monterat tunna solceller, men det finns ju två möjligheter att undvika en ev. kanalplastvisselpipa :p:.
Det går ju att montera kanalplasten på tvären, eller sätta en låg spoiler av ett aluminiumvinkeljärn eller en bockad rostfri plåtbit en bit framför kanalplasten/solcellen så man behåller ventilation men hindrar jätteflöde vid färd.

M.v.h. JANKRO.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Solceller

Jag la kanalerna längs med färdriktningen. Jag har inte hört något vindbrus eller visslande från dem. Förmodligen blåser det inte så mycket tätt inpå taket.

För att förbättra motståndskraften mot UV-ljus sprayade jag kanterna med vit färg. Kanske lite överkurs eftersom kanalplasten borde funka hyfsat med avseende på detta. De är ju trots allt gjorda för att ligga oskyddade på tak och växthus och dessutom är nästan hela utan täckt av solcellerna.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Solceller

Undrar hur det fungerar om man har plåtttak på husbilen tänker på att plåten blir längre av värmen och om man då limmar en lång sammanhängande sträcka så borde limmet släppa eller i vart fall utsättas för ganska stora påfrestningar.

Ska man kanske bara limma i säg tre punkter, en i mitten och på så sätt ge plats för plåten att röra sig!

Nu är det inte NASA men ändå:)
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Solceller

Det är därför man limmar med lim som inte blir hårda vid härdning utan behåller elasticiteten t ex Sikaflex.
Att limma punktvis är klokt, om inte annat för att det blir enklare att ta bort det.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Solceller

OK. En till NASA fråga, om man limmar i takplåten dvs ej skruvar i reglar i taket, påverkar inte det takplåten på så sätt att solcellerna "rycker/sliter" i plåten som riskerar att lossa eller i vart fall skapa läckage i skarvarna mot väggarna?

Förstår alla vad jag menar, plåten i sig är såklart inte avsedd att hålla fast något utan är bara ett tätskikt!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Solceller

Jag skulle nog vilja påstå att en majoritet av solpaneler på husbil är limmade,
även på min gamla hb är de limmade.
 

Bilagor

  • Monterig-solpanel-husbil-raka-fasten-v-2.pdf
    910,8 KB · Visningar: 89
Toppen