• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Magnetventil gråvatten

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Vilka alternati finns till magnet ventil på gråvatten vill ha något som kan stå öppet utan å ta ström ,motorventil går de eller tar den ström öppen eller fast
 
F

F.d. 50104

Guest
Sv: Magnetventil gråvatten

ELektrisk kulventil måste vara bästa lösningen somtyp den Danniel skrev om
Med en magnet ventil får du nog inte samma flöde och blir lätt stopp med massa grums som. Blir i tanken
 

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Sv: Magnetventil gråvatten

ELektrisk kulventil måste vara bästa lösningen somtyp den Danniel skrev om
Med en magnet ventil får du nog inte samma flöde och blir lätt stopp med massa grums som. Blir i tanken

Ja magnetventilen e ju där från början ,ja vill ha en söm int drar ström när de e öppen,tex när man vinterparkerar kommer den säker å gå sönder,behövs int många vattendroppar å-20så e de finito,jävla skit på en ny bil ,finns no säker tio saker till som e tänk me arsolet
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Magnetventil gråvatten

Monterade en sådan ventil och den fungerar mycket bra! Drar bara ström under omställningsfasen, väldig utväxling och mycket tyst. Isolerade med rörisolering och satte värmeplatta mot kranen på 15w för att hindra frysning. Kopplad via termostat och brytare. Isolerade gråvattentanken med liggunderlag och det fungerar bra kring nollan, vi kör inte med vatten i på vintern. Smidigt med fjärrkontrollen också.
Med vänlig hälsning, Conny J
 

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Sv: Magnetventil gråvatten

Monterade en sådan ventil och den fungerar mycket bra! Drar bara ström under omställningsfasen, väldig utväxling och mycket tyst. Isolerade med rörisolering och satte värmeplatta mot kranen på 15w för att hindra frysning. Kopplad via termostat och brytare. Isolerade gråvattentanken med liggunderlag och det fungerar bra kring nollan, vi kör inte med vatten i på vintern. Smidigt med fjärrkontrollen också.
Med vänlig hälsning, Conny J

Menar du kulventil eller magnetventil,måste va kulventil,magnetventilen stänger väl när strömmen bryts
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Magnetventil gråvatten

Avtappningen på vår HB är 1,5" & sitter på höger sida inne i garaget. Vi har en 3-meters slang som kan kopplas på ventilens utlopp så man slipper parera så man kommer över gråvattenbrunnen. Perfekt, tömningen går väldigt fort.

Bennie
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Magnetventil gråvatten

Nej det orkar man inte. Jag har även en kamera för att se exakt var jag tömmer, coolt va

Det är med på vinterns byggplaner för mig också, på min nya bürstner sitter kranen skitdåligt till och jag fixar inte att sikta på decimetern när genom att bara titta i backspegeln så det blir säkert ett lyft med kamera och elaktuerad ventil.

Men herrejösses orkar man inte att kliva ur ur bilen och öppna en kran manuellt ???

Utöver mitt svar ovan så försöker jag alltid vara så snabb som möjligt vid servicestationer, kan jag då direkt köra fram och ställa mig rätt utan att knixa, snabbt trycka på en knapp för att börja tömma tanken och koncentrera mig på att fylla vatten samtidigt som sambon fixar kassetten så gynnar det alla och framförallt de som står bakom i kön!

//Peter
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Magnetventil gråvatten

Beträffande kulventiler, kontrollera att dom är konstruerade för
frost ifall ni vintercampar då många kulventiler inte är det, annars lämna öppet vintertid.

Det måste alltså finnas plats inne i kulventilen för vattnet att expandera vid frost.

Skjutventiler är normalt helt riskfria, både drag och skruv varianterna.
 
Toppen