• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddningsproblem

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Sv: Laddningsproblem

Enligt ditt önskemål att köra original parallellt med en extra laddare går det inte bra, se Knut's inlägg.

Har du däremot ett elblock från Schaudt så finns där ingång för extern laddare,
dessa blir då ej parallellkopplade utan elblocket styr och fördelar laddningen optimalt. se Wizard's inlägg.

Ifall du nu har ett Schaudt elblock (EBL-xxx) så kolla med deras support vilka laddare de godkänner att kopplas in i deras elblock, tänk på garantier och försäkring vid ev. felkoppling.

Allt gissat på din utrustning, va den nu kan va :confused:
Ni som kan de här hittar säkert exakt va som finns i en hymer mlt 2016-2017,de ja som måst gissa har ingen aning va som finns i bilen,men som alla andra ska de mesta ut som har me laddning å göra bara sytrådar överallt,å de e inga problem bara ja hittar lösning på laddninden 230 v
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Laddningsproblem

Ni som kan de här hittar säkert exakt va som finns i en hymer mlt 2016-2017,de ja som måst gissa har ingen aning va som finns i bilen,men som alla andra ska de mesta ut som har me laddning å göra bara sytrådar överallt,å de e inga problem bara ja hittar lösning på laddninden 230 v


När jag tittar i Katalogen på Hymer ML-T

https://www.hymer.com/en/models/motorhomes/semi-integrated/hymer-ml-t/equipment/optional-extras.html

Så finns där bara 95Ah AGM batterier, väljer man att utöka så är batteri 2 & 3 även dessa 95Ah AGM batterier, med att du väljer ett andra batteri så följer att man utrustar den med en starkare laddare....
1*95=95
2*95=190
3*95=285
"Second living area battery (95 Ah AGM) incl. additional charger 18 A €450,-"

Har du särskilt beställt ett 260Ah batteri?

Jag rekommenderar dig att ta kontakt med din återförsäljare snarast för att reda ut alla frågetecken.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Laddningsproblem

3,4,7,15ja e dålig på de här var e numren på dessa inlägg om dom passar mig ska ja läsa igen,sen va de att ja har 35ah å de va väl å fel
Jag refererade till numret uppe till höger i det gula fältet " (Länka till detta inlägg".

Beträffade 35A fel eller ej, eftersom vi fortfarande inte vet vilken EBL du har i din nya fina husbil så är det omöjligt att säga men mest troligt så behöver du köpa en extern originalladdare och koppla in den i EBL, dessa två jobbar sedan tillsammans.

Samma sak gäller ev solcell, du måste med all sannolik använda originalladdaren till ev solceller eftersom den också ska jobba ihop med den inbyggda laddaren.

Självklart går det att byta ut allt mot annat men då ska man nog ha bättre koll på behovet än du idag har.

Om du nu verkligen vill använda din 35 A laddare så kan jag installera den i min husbil och så kastbyter vi husbilar, en stor fördel med min är det inte har några barnsjukdommar kvar, däremot finns det krämpor:twitcy:
 

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Sv: Laddningsproblem

Har du ett Schaudt elblock så har du förmodligen ett uttag på det där du kan koppla in en extern laddare.
Då bör det fungera utan att laddarna kolliderar då elblocket sköter all laddning.
Kopplas till position 14 på bild.
+ kopplas till terminal 2
- kopplas till terminal 1
Max 25 A

Visa bilaga 120458
Om de e säkert att de e max 25 ah så måste ja köp en laddare till då
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Laddningsproblem

Hej, om du först tar reda på detaljerna om bilen du har köpt, så kan du säkert få bra råd här, men innan dess blir det bara att gissa och famla i mörkret. Du måste göra din del av jobbet först!
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Laddningsproblem

Om de e säkert att de e max 25 ah så måste ja köp en laddare till då
Än en gång. eftersom du inte berättat vilken EBL du har så kan ingen svara på det.
MEN, de EBL som jag sett har alla samma typ av konstruktion och där har jag sett 15, 20A och 25A. Har även sett EBL som man kan ansluta 2 st externa laddare och på så vis få 25+25+18A om jag nu inte fattat fel.
 

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Sv: Laddningsproblem

När jag tittar i Katalogen på Hymer ML-T

https://www.hymer.com/en/models/motorhomes/semi-integrated/hymer-ml-t/equipment/optional-extras.html

Så finns där bara 95Ah AGM batterier, väljer man att utöka så är batteri 2 & 3 även dessa 95Ah AGM batterier, med att du väljer ett andra batteri så följer att man utrustar den med en starkare laddare....
1*95=95
2*95=190
3*95=285
"Second living area battery (95 Ah AGM) incl. additional charger 18 A €450,-"

Har du särskilt beställt ett 260Ah batteri?

Jag rekommenderar dig att ta kontakt med din återförsäljare snarast för att reda ut alla frågetecken.
Jo 18 ah laddare med tre batt,men va e de från början,skulle de å va 18 ah så skulle de få räcka,sätter varta 260 ,vill int ha banner väldigt olika kvalite säger dom som haft de 6mån okej eller 7 år okej man vet int va man får,skulle ja va bra på å hanter dator å söka kanske ja sku få svar,men ni värkar kunna söka fakta så mitt hopp e att ni e snälla å söker som
 

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Sv: Laddningsproblem

Jo 18 ah laddare med tre batt,men va e de från början,skulle de å va 18 ah så skulle de få räcka,sätter varta 260 ,vill int ha banner väldigt olika kvalite säger dom som haft de 6mån okej eller 7 år okej man vet int va man får,skulle ja va bra på å hanter dator å söka kanske ja sku få svar,men ni värkar kunna söka fakta så mitt hopp e att ni e snälla å söker som

Sen vill ni att ja ska prata säljaren har försökt i evigheter att få rätt mått på taket mellan luckor å allt som finns där för å veta vilka solceller som passar,har fått tre mått som ja vet e fel bara en sån enkel sak får man int svar på,har haft tillfälle å få solceller me såna ja känner från tyskland men ja kan int ta hem något som int passar får ja bilfan därifrå så har ja klart me dom
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Laddningsproblem

Sen vill ni att ja ska prata säljaren har försökt i evigheter att få rätt mått på taket mellan luckor å allt som finns där

Lustig handlare. Köpte en 6 månader gammal Bürstner hos en tysk handlare i höstas. Jag frågade efter en ritning över taket för att veta vilken AC skulle få plats pga att det sitter parabol på den. Ville ta upp ett nytt hål på ett ställe som jag sett borde funka enligt bild, men dagen efter hade de skickat en konstruktionsritning över taket inklusive var man bör montera solceller, parabol respektive AC. Där jag planerat monteringen gick inte då där satt förstärkningar. Fick bli en Dometic FJ2200 då Truma Aventan inte fick plats jämte parabolen.
 
Toppen