• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa ny eller gammal husbil (Knaus/Frankia 840)

F

F.d. 26942

Guest
Hej!

Har äntligen hittat en husbil som passar mig på ett ungefär. Det är en Frankia 840 årsmodell 2007. Men min fråga är det värt att betala crika 850 000 kr för en 10 års gammal husbi som har gått runt 3.000 mil?

Har tidigare tittat på en Knaus Sky Traveller 650 DG - superlight 2017, självklart är den inte lika rymlig och trevlig innuti, men fortfarande en ny bil och kostar 740 000:-

Min fråga är då ska jag välja en ny eller en gammal? För och nackdelar.
Har tänkt att åka runt i Europa i sommar, i några månader.

Är 130 Hästkrafter tillräckligt för en sån bil? (Frankia 840)

Några andra förslag på husbilar? med 6 säten/sov och lastvikt på cirka 1000kg.

Tack
 
Senast redigerad av en moderator:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny eller gammal husbil (Knaus/Frankia 840)

3000 mil????? Den bilen är ju inte använd. Den största risken är att motorn rostat ihop. Har den inte det, så är motorn det bästa på bilen
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Köpa ny eller gammal husbil (Knaus/Frankia 840)

Hejsan, jag vet inte om du menar som enda nackdel för den bil du verkligen vill ha är att det står 3000 mil på mätaren, som nog många i stället skulle se som en fördel med att ev. barnsjukdomar på hela bilen borde vara åtgärdade.
Om du dessutom får en rejäl fuktkontroll med garanti på bilen, så borde det även betyda att den är välbyggd och tät eftersom den borde varit med om en del ruskväder även om den inte har gått så mycket.

Dessutom även om priset är ungefär samma nu så förlorar du uppåt 150.000:- på den nya så fort du kör ut genom grindarna.

En smaksak naturligtvis, men om du köper den gamla så får du dessutom troligen fiats 3,0L motor, om det inte är en Mercedeschassi den står på som användes på en del under några år (vet inte vilka) men var lite krånglig konstruktion på tack vare boggi och bakhjulsdrift.

Dessutom är det möjligt att det är billigare skatt på den gamla även om den är större, om den nya har hamnat illa i de nya skattetabellerna.

M.v.h. JANKRO.
 
L

linde

Guest
Sv: Köpa ny eller gammal husbil (Knaus/Frankia 840)

Frankia spelar i en högre division så ta den. Finns även med 3,0 motorn på blocket till lägre pris.
 
F

F.d. 26942

Guest
Sv: Köpa ny eller gammal husbil (Knaus/Frankia 840)

Men är 131 hästkrafter tillräckligt för en sån stor husbil?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny eller gammal husbil (Knaus/Frankia 840)

Ta Frankian. Den är träfri och en kvalitetsbil. En från 2007 sakar också partikelfilter vilket är en pryl som krånglar mycket. Motorn är helt nog. Det låter dock dyrt med 850 tusen.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Köpa ny eller gammal husbil (Knaus/Frankia 840)

Fiats 3,0L motor ligger ca. på mellan 160 och 182 hk. och högt vridmoment på det.
Har du inte tittat på Kw. infon på motorkraft. I så fall får du multiplicera med 1,36 för att få hk.
Om du stoppar i en trimbox så kommer du uppåt 200hk.

M.v.h. JANKRO.

Ps. när du skrev 130hk. så verkade det som du menade styrkan i den nya bilen som finns i olika trimgrad på lilla 2,3L motorn.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 26942

Guest
Sv: Köpa ny eller gammal husbil (Knaus/Frankia 840)

Fiats 3,0L motor ligger ca. på mellan 160 och 182 hk. och högt vridmoment på det.
Har du inte tittat på Kw. infon på motorkraft. I så fall får du multiplicera med 1,36 för att få hk.
Om du stoppar i en trimbox så kommer du uppåt 200hk.

M.v.h. JANKRO.

Ps. när du skrev 130hk. så verkade det som du menade styrkan i den nya bilen som finns i olika trimgrad på lilla 2,3L motorn.

Den ligger på 96 kW vilket blir 130,56hk
 
F

F.d. 26942

Guest
Sv: Köpa ny eller gammal husbil (Knaus/Frankia 840)

Ta Frankian. Den är träfri och en kvalitetsbil. En från 2007 sakar också partikelfilter vilket är en pryl som krånglar mycket. Motorn är helt nog. Det låter dock dyrt med 850 tusen.

Vad tycker du låter rimligt? 131hk, 1 ton lastvikt, 7 passagerare, manuell.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny eller gammal husbil (Knaus/Frankia 840)

Hade ju gärna valt en bil på Iveco med 3l 177 hästars motor och bakhjulsdrift.
Gissar att det är en alkovbil du tittar på för att få så många sitt och liggplatser.
Svårt med bilar för stora familjer. Bäst hade varit en stor Concorde Cruiser alkovbil men då blir det mycket dyrare tyvärr. De flesta måste kompromissa och litet mindre motor än optimalt blir din. Väg bilen före köp för lastvikter på pappretnkan man inte lita på.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Köpa ny eller gammal husbil (Knaus/Frankia 840)

Den ligger på 96 kW vilket blir 130,56hk
-------------------------------------------
Hejsan, ok. då får jag ge mig.
Men det innebär att den har lilla 130 Multijet 2,3L motorn, och jag trodde inte att de byggde den stora 840 boggi'n med den motorn.

130 Multijet1 Iveco F1AE0481N 2,287 cc DOHC 16v Common rail direct fuel injection 130 PS (96 kW; 130 hp) @ 3,600 rpm 320 N·m (240 lb·ft) @ 2,000 rpm

Ursäkta :oops:.
M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 26942

Guest
Sv: Köpa ny eller gammal husbil (Knaus/Frankia 840)

-------------------------------------------
Hejsan, ok. då får jag ge mig.
Men det innebär att den har lilla 130 Multijet 2,3L motorn, och jag trodde inte att de byggde den stora 840 boggi'n med den motorn.

130 Multijet1 Iveco F1AE0481N 2,287 cc DOHC 16v Common rail direct fuel injection 130 PS (96 kW; 130 hp) @ 3,600 rpm 320 N·m (240 lb·ft) @ 2,000 rpm

Ursäkta :oops:.
M.v.h. JANKRO.

Men är den fortfarande prisvärd? eller ska man leta vidare?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny eller gammal husbil (Knaus/Frankia 840)

Är bilen bra skött så är det inga probem.
Motorn kan du säkert mappa upp till 150hk, då blir det klart bättre förkållande.

Vi åker med 6ton bil och har 157hk, det funkar bra för oss.
Vi köpte vår fullutrustade premiumbil 2014, då 10år gammal med 3700mil på mätaren.
Den hade då tappat över 1miljon i värde.

Jag tycker det borde finnas en rejäl prutmån i det uppgivna priset.
Annars skulle inte jag tveka, detta är en mycket bra bil.

Lycka till :cool:
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Köpa ny eller gammal husbil (Knaus/Frankia 840)

Men är den fortfarande prisvärd? eller ska man leta vidare?
Jag skulle inte köpa en 5-tons bil med minsta motorn. Den är absolut inte prisvärd isf, leta vidare. Anledningen till den låga mätarställningen är ju förmodligen att bilen är hopplös att köra fullastad med den lilla motorn. Men en väldigt bra bil att stå still med är den säkert. Frankia är bra grejor.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny eller gammal husbil (Knaus/Frankia 840)

Jag skulle inte köpa en 5-tons bil med minsta motorn. Den är absolut inte prisvärd isf, leta vidare. Anledningen till den låga mätarställningen är ju förmodligen att bilen är hopplös att köra fullastad med den lilla motorn. Men en väldigt bra bil att stå still med är den säkert. Frankia är bra grejor.

Det var bland den dåligaste anledning jag läst!
Många här i forumet skriver om sina 3,5-4tonnare med 1-2ton släp efter de har ofta 130hk, de är inga lågmilare, hur kommer det sig?

Hur många kg/hk anser du att man bör komma ner till för att en husbil inte ska vara "hopplös" att köra???

Min bil har 38,15kg/hk att släpa på
Bilen Deamon är intresserad av har 38,16kg/hk att släpa på.
 
Senast ändrad:
L

linde

Guest
Sv: Köpa ny eller gammal husbil (Knaus/Frankia 840)

Man ska nog titta på motorns storlek o inte bara antal hk.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Köpa ny eller gammal husbil (Knaus/Frankia 840)

Man ska nog titta på motorns storlek o inte bara antal hk.

Precis, det är inte antalet HK det handlar om, utan motorns körbarhet. Har diskuterat det i en annan tråd. Visst funkar det att åka med minsta motorn, men varför köpa en stor bil med minsta möjliga motor. Finns ca 125st större Frankia bilar till salu i Sverige o Tyskland. 3 st har minsta motorn vid en snabb koll nyss. Alltså väljer 97% en större motor vilket jag oxå skulle göra. Det är inte svårare än så.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny eller gammal husbil (Knaus/Frankia 840)

Som jag förstår det hela då, så är Fiat´s 2,3L/131hk
en motor med dålig körbarhet, ok, då skall Deamon inte välja den.

Själv skulle jag aldrig välja ett Fiat chassi.
M-B eller Iveco skulle jag valt, så tycker jag.

Hoppas du hittar din drömbil :cool:
 
L

linde

Guest
Sv: Köpa ny eller gammal husbil (Knaus/Frankia 840)

Som jag förstår det hela då, så är Fiat´s 2,3L/131hk
en motor med dålig körbarhet, ok, då skall Deamon inte välja den.

Själv skulle jag aldrig välja ett Fiat chassi.
M-B eller Iveco skulle jag valt, så tycker jag.

Hoppas du hittar din drömbil :cool:

Absolut, bättre drivlina o bakhjulsdrift men kanske svårare att hitta. 2,3 är bra till mindre bilar.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny eller gammal husbil (Knaus/Frankia 840)

Det var bland den dåligaste anledning jag läst!
Många här i forumet skriver om sina 3,5-4tonnare med 1-2ton släp efter de har ofta 130hk, de är inga lågmilare, hur kommer det sig?

Hur många kg/hk anser du att man bör komma ner till för att en husbil inte ska vara "hopplös" att köra???

Min bil har 38,15kg/hk att släpa på
Bilen Deamon är intresserad av har 38,16kg/hk att släpa på.

Man bör nog inte överdriva behovet av stor motor. Har en 6,5 ton N+B med 177 hästar.
Detta ger 36,7 kg per hästkraft och det är helt nog. Inga problem i branta backar och topfarten är högre än vad körkortet överlever. Normalt kör nog de flesta mycket lungt med sina husbilar.
 
Toppen