• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa ny eller gammal husbil (Knaus/Frankia 840)

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny eller gammal husbil (Knaus/Frankia 840)

Man bör nog inte överdriva behovet av stor motor. Har en 6,5 ton N+B med 177 hästar.
Detta ger 36,7 kg per hästkraft och det är helt nog. Inga problem i branta backar och topfarten är högre än vad körkortet överlever. Normalt kör nog de flesta mycket lungt med sina husbilar.

Ja, jag är av samma uppfattning.
I mitt fall så räcker mina 157hk, dock skulle jag önska mer vrid i backarna :(
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Köpa ny eller gammal husbil (Knaus/Frankia 840)

Det är väl kanske vridet som har en avgörande faktor vid valet mellan stor eller liten motor.
en liten eller stor motor kan ju ha ungefär samma hästkrafter och även ibland inte heller så jättestor skillnad i vridmoment, men det som alltid brukar följa med detta är att på lilla motorn så kommer kraften vid ett högre varvtal så man måste tordas gasa lite aggressivare med en liten motor även om den är annorlunda växlad i lådan från början.
--------------
130 Multijet1 Iveco F1AE0481N 2,287 cc DOHC 16v Common rail direct fuel injection 130 PS (96 kW; 130 hp) @ 3,600 rpm 320 N·m (240 lb·ft) @ 2,000 rpm
--------------
160 Multijet/3.0 HDi Iveco F1CE0481D 2,999 cc DOHC 16v Common rail direct fuel injection 157 PS (115 kW; 155 hp) @ 3,500 rpm 400 N·m (300 lb·ft) @ 1,400 rpm
--------------
Den lilla har 320Nm vid 2000rpm och den stora 400Nm redan vid 1.400rpm.

Det här är ju de första versionerna där 3,0L "bara" har 155hk mot runt 182hk senare, och 207hk i IVECO's senaste utförande. Men både den lilla och den stora av de första motorerna går väl att få mellan 20 och 25hk till i med en box.

Själv har jag haft personbilar som gått som skållade råttor, och stora bilar med V8 som gjort att man glömt bort att man hade en husvagn på släp. Men har nu haft en äldre husbil i tio år, som trots åtskilliga åtgärder går jättebra men är långt ifrån pigg som en mört :D. Men när man är ute och åker så kan det vara skönt att ha en liten spärr så man inte kan ha allt för bråttom :p:.

För övrigt så är väl kamkedjan ett bra argument för 3,0L motorn, om man inte kan byta rem själv, utan måste anlita verkstäderna med deras prissättning.
Ta med så många personer som du får ha i bilen (helst så "välmående" som möjligt) och ta en rejäl provtur när vägarna är torra igen. Det ger ju en indikering om hur det funkar även om en full semesterbil kanske blir tyngre.
Annars som någon nämnde så finns det många Frankia 840 till salu, troligen också i det utförande du vill ha. Många av dem ligger under 5000mil så de lär inte heller vara utnötta utan fina om de haft en ägare som varit skonsam mot inredningen.
Men jag skulle absolut köpa en begagnad av en modell som jag helst vill ha i storlek utförande m.m. i stället för en mindre ny, och då också slippa en del avgasrening som inte verkar vara helt fördelaktigt för funktionen.
Du får ju också "bara" en 2,3L motor i alla nya bilar även om den är mera upptrimmad om den sitter i de tyngre bilarna.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Lasse o Laila

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Jörlanda
HBK-Nr
7687
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny eller gammal husbil (Knaus/Frankia 840)

Frankia är en kvalitetsbil! Den väger dock 5 ton så man behöver motorkraft, själv kör jag en med 3-liters motor(177hk) tillsammans med en KCR vilket ger bilen närmare 200 hk. Dessutom har denna motor kamkedja så behovet att byta kamrem behövs inte. Lycka till med Frankia!
 

Hellas

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Vänersborg, men vistas runt Falköping
HBK-Nr
5049
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny eller gammal husbil (Knaus/Frankia 840)

Hej.
Kan inte mycket om det tekniska, men vi har en exakt likadan Frankia 2007a. Vi har bott i den året runt i snart 8 år. Åkt söderut nästan varje vinter. Den har gått snart 14000 mil. Det är den bästa husbil vi någonsin haft. Har aldrig kännts svag eller slö, kör med full vikt hela tiden. Är väldigt snål i förbrukningen. Vi har aldrig haft problem med vår motor heller. Vi köpte denna begagnad, den hade gått över 5000 mil. Detta såg vi som positivt, då det indikerade att bilen rullat mer än den stått still.
/Helen
 
F

F.d. 26942

Guest
Sv: Köpa ny eller gammal husbil (Knaus/Frankia 840)

Frågan återstår, är det värt att köpa en "svag" motor om man nu kommer att lasta den ungefär 700-900kg?
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny eller gammal husbil (Knaus/Frankia 840)

Jag tycker min 5 tons 180 hk fiat känns slö. Allt beror på vad man jämför med.
Jag skulle vilja kunna hålla farten i de flesta backar men det går inte.
 

lydde

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6666
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny eller gammal husbil (Knaus/Frankia 840)

Hej!

Det är jättesvårt att råda, men en erfarenhet jag har, är att 130 hkr kanske är i minsta laget.
Hälsningar
Lydde
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Köpa ny eller gammal husbil (Knaus/Frankia 840)

Att de flesta bilarna i den här viktklassen har en starkare motor är väl en fingervisning om vad som räknas som rätt motor. Jag tror att den lilla motorn kan göra bilen mera svårsåld vid en eventuell framtida försäljning. Om man ändå vill köpa bör priset ligga en bit under motsvarande bilar med den större motorn.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny eller gammal husbil (Knaus/Frankia 840)

Lustigt att flera faller tillbaka och börjar diskutera hk igen, när det tidigare i tråden absolut inte gällde antalet hk utan hur körbar en motor är i ett tungt fordon :p:

Som en jämförelse så kan du kika på Concorde Carisma,
det rullar många sådana på 7,5ton med "bara" 177hk,
konstigt att de rullar enligt vissas resonemang :rolleyes:

Nu vet inte jag vad de personer som säger att antalet hk är för litet
har för erfarenhet av tunga fordon, men ibland känns det som vissa jämför med en personbil och i så fall vet man inte mycket om detta.

Det bästa Deamon är nog att du provkör några olika modeller av tunga husbilar så du får en egen bild av hur ett sådant fordon beter sig.
Fråga dej också hur fort du verkligen tänkt åka,
90% av de tunga husbilarna körs mellan 80-100km/h, och något lägre i uppförsbackarna, de allra klenaste kan få problem att hålla 80km/h i backarna, men den kompromissen övervägs av annat som följer en stor husbil.
 
Senast ändrad:
Toppen