• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fast gasolflaska

J

Jane Nilsson

Guest
Hej
Jag har en Burstner 890i och satte i en fast gasolflaska innan vi körde till Tyskland.
Jag undrar hur ni har monterat påfyllningsuttaget.
Mvh
Ingegärd
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Fast gasolflaska

En fråga, har förstått att det är praktiskt ute i Europa men det verkar inte så mycket billigare här i Sverige eller, runt 10 kr litern dvs närmare 300 kr för en P11 ifall den är tom dvs och det är ungefär samma som "bra" priser när man fyller.

Eller har jag fattat något fel?

Ja, du har fattat fel.
En 10 kilos flaska innehåller ca 20 liter Gasol. Jovisst kan man byta den för runt 300:- även om det kräver viss planering. Men att fylla 20 liter LPG a 9,50 blir 190:-... så visst blir det mycket billigare. I Tyskland är det ca 5,50 per liter...
sedan slipper man ju alla "slattar", det är bara att fylla på även om den inte var helt tom.

Före vår LPG tid så nödbytte vi oxå en o annan flaska på Statoil a 625:-...

Men för oss är det oxå mycket enklare än med flaskbyte. Vi fyller upp med Diesel och Gasol, sedan åker vi vidare, mycket enkelt.
Det är bekvämare, mycket bekvämare. Helt slut med trasiga knogar, var är skiftnyckeln, tunga lyft, gasolplanering mm.

LPG är enkelt, bekvämt o billigt, tycker Björn
 
F

F.d. 53667

Guest
Sv: Fast gasolflaska

Vi har vårat monterat på insidan av gasolutrymmet men funderar på att sätta det utvändigt istället för att slippa problem vid tankning.
Tanken är att montera påfyllning i kjolen under gasolutrymmet.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Fast gasolflaska

Jag är lite sugen med på att installera en fast gasflaska, även om jag inte gör av med så mycket utan mest av praktiska skäl.
Efter samtal med " gasfachfrau.de" så har jag förstått att det skall vara utvändig påfyllning för att slippa råka ut för nekad tankning.
De sa också att det var mycket viktigt med ett effektivt filter, då det annars kan komma in olja eller annat skräp som stör driften.
Om det sedan är billigare att tanka LPG själv har jag inte sett ännu.
I höstas i Spanien kunde jag byta en 11 kg (22 l ) för 11 euro men jag såg ingenstans där LPG kostade under 50 cent.
Likadant på två mackar i Tyskland, en tog 0.96 och den andra 1.01 euro per liter L PG, medan jag bytte min 11 kg flaska för 15 euro. Novemder 2016.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Re: Fast gasolflaska

Hej JAndersB och tack för sist.
Jag har klurat lite på gas och er fasta tank, har ni fått den monterad efter ni köpte bilen och har du i så fall mer uppgifter om montering och ungefärligt pris? Efter ett tag på luffen nu verkar onekligen er lösning ganska optimal för fricamping. DavidS

Tack själva, skoj att ni tyckte om vintercampingen. Detta är andra gastanken som Wynen gas nära Dusseldorf monterat till oss. Körde där via på väg hem när jag köpte bilen. De monterar på några timmar. De har även plats för natten så att man kan komma dagen innan. Pris för denna 110 L med allt lull lull ca 12000 kr om jag kommer ihåg rätt.

Hade ju dieselbaserad bil innan eftersom jag tröttnade på gasflaskekarusellen och denna tank var en förutsättning för bilbytet och återgång till gasol. Funkar ju dock inte bra i svenska fjällvärlden.

Anders
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Fast gasolflaska

Hur görs infästningen i luckan, kläms den fast eller skruvas från baksidan?
Har det betydelse hur tjock luckan är?
Behövs det sedan en förlängningstos på uttaget för att fästa adaptern?
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Fast gasolflaska

Lovade bilder. Lite bökigt, -12 grader norr om Sysslebäck i Norge, på en oplogad parkering.

Rostskyddad. Avisningsmodul parallellt med flaskornas. Gasfilter. Trevägskran i flaskutrymmet. Tankmätare på instrumentpsnelen.

IMG_20170124_190258131.jpg
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Fast gasolflaska

Många skriver att yttre påfyllning krävs på vissa tankställen. Jag har påfyllningen sitter på ena tuben innanför luckan. Har visserligen aldrig blivit nekad att fylla LPG på detta vis.
Men om något ställe skulle neka så skulle det kanske gå att ha en koppling på fästet på tuben, en slang till den som går att dra ut under stängda luckan med yttre påfyllningen och haka fast den temporärt medans man fyller sen ta bort den igen tills nästa påfyllningsställe. När de inte fattar vad man har för flaskor.
Då har man ju faktiskt yttre påfyllning och slipper borra hål. :twitcy:

JOE
 
Senast ändrad:

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Fast gasolflaska

En fråga till er som har varit ute i Europa och tankat lpg:

På min bil sitter gasolutrymmet mitt på bakstammen, flaskorna sitter bakom varandra och jag tänker mig att ha en alugas längst in och en pk10 utanför för bruk i Norrland.

Yttre påfyllning blir ju då nästan ett måste, jag skulle kunna sätta den i luckan men det hade varit rätt elegant att sätta den bakom nummerskylten och dra ner slangen genom de stora ventilationshålen i golvet

Skylten får ju sättas på en mekanism så att den går att fälla undan och skydda anslutningen från smuts.

Det jag funderar på är hur långa slangar det är på pumparna, kommer man åt om anslutningen sitter nästan mitt på bakstammen ganska långt ner?

//Peter

Ursäkta den felvända bilden, jag skriver detta på telefonen...
 

Bilagor

  • IMG_0002.JPG
    IMG_0002.JPG
    1,4 MB · Visningar: 35

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Fast gasolflaska

Det jag funderar på är hur långa slangar det är på pumparna, kommer man åt om anslutningen sitter nästan mitt på bakstammen ganska långt ner?
Ja! Pumpslangen räcker!
Fyllslangar finns med pressade kopplingar, rak eller vinklad, i längder från 50 - 200 cm. Du kan alltså placera det utvändige fylldonet var som helst du finner det lämpligt. Det låter lite tillkrånglat att sätta fylldonet bakom skylten men det finns inget som hindrar.
Min har suttit på utsidan i sidkjolen, i sex år. Lättåtkomligt. Locket håller tätt. Ingen smuts.

gs013.jpg gs026.jpg

VH Julian
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Fast gasolflaska

Från början fattade jag det som att man i princip skruva fast två vanliga flaskor som sedan påfyllingen anslöts till:
1. Men kan man montera speciella fasta tankar helt enkelt?

2. Och hur stora får dessa vara då?

3. Kan man ha kvar sina vanliga flaskor ifall man tex vintercampar i norr när tankställen verkar ytterst svåra att hitta?
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Fast gasolflaska

Från början fattade jag det som att man i princip skruva fast två vanliga flaskor som sedan påfyllingen anslöts till:
1. Men kan man montera speciella fasta tankar helt enkelt?

2. Och hur stora får dessa vara då?

3. Kan man ha kvar sina vanliga flaskor ifall man tex vintercampar i norr när tankställen verkar ytterst svåra att hitta?
Ditt första påstående är direkt olagligt och livsfarlig!
Svaret på 1. : Ja!
Svaret på 2. : Minns inte inte vad maxet är men 100 liter (liggande tank) är inget ovanligt. 230 liter är max. att installera
Svaret på 3. : Antalet gasbehållare i fordonet får inte vara fler än två! Har du en fastmonterad tank får du alltså ha ytterligare 1 vanlig flaska.
En av de äldsta LPGinstallationsexperterna finns i Belgien, ett framgångsland vad gäller LPG. Redan tidigt sjuttiotal fick jag min första LPGdrift-installation monterat där i en Peugeot 404. Titta på deras hemsida för att få mera info. 100 L. tanken låg bak i bagageutrymmet.
Själv handlar jag mina delar för självmontering numera hos denna firma som har ett stort utbud till snälla priser.
Även om man inte handlar där kan man få en bra uppfattning om vad som finns på marknaden och vad det kostar.
Liggande tankar hittar du här!]Installationen av liggande tankar skall överlämnas till proffsen, inget som amatörer får syssla med.
VH Julian
 
Senast ändrad:
Toppen