• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

3D-utskrift av husbilstillbehör

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Förutsätter att det blir allt vanligare med tillgång till allt bättre 3D-skrivare även bland husbilsfolket. Efterlyser en samlande tråd med tips, bilder, ritningar eller länkar till utskriftsfiler för utskrift av praktiska tillbehör, fästen och reservdelar till husbilar. Borde finnas hur mycket som helst inom de flesta användningsområden, bara fantasin sätter gränsen. Ni som sitter på sådana får gärna ge er tillkänna i den här tråden så kan vi hjälpa varandra framåt.
 
F

F.d. 55989

Guest
Sv: 3D-utskrift av husbilstillbehör

Detta är nåt som intresserar mig.
Hur pass starka blir detaljer som skrivs ut.
Hur avancerad skrivare behövs?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: 3D-utskrift av husbilstillbehör

Hejsan, ja det har tagit fart med utvecklingen av skrivare som funkar bra inom en rimlig prisbild för privatpersoner sista tiden.
Svårfunna eller nya ideer på plastdelar till Husvagns/husbilsmarknaden är säkert många gånger inte några problem att skriva ut. Även att få fram svårfunna delar till äldre fordon och utrustningar som t.ex. delar inne i äldre kylskåp som kan gå sönder. Det kommer ju dessutom hela tiden nya material i rullarna med råmatrialet som breddar möjligheten ytterligare att framställa specialdelar.
Det kan nog kanske vara dax med ny ämnestråd "3D-skrivare".

M.v.h. JANKRO.
 

möllergren

FD HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
23027
Medlemskap
2021
Sv: 3D-utskrift av husbilstillbehör

Jag har funderat på att rita upp någon form av fästen att sätta fast på garageväggen, dessa ska sedan hålla fast stolarna vid färd.
Jag kan återkomma när det är gjort, det dröjer dock ett tag eftersom bilen levereras först i april.
 

möllergren

FD HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
23027
Medlemskap
2021
Sv: 3D-utskrift av husbilstillbehör

Detta är nåt som intresserar mig.
Hur pass starka blir detaljer som skrivs ut.
Hur avancerad skrivare behövs?

För att överdriva det hela lite så finns det väldigt avancerade skrivare som skriver ut i olika metaller, och det blir ju väldigt starkt. Dessa kostar dock mer än vad det smakar.
Men en vanlig 3D-skrivare för oss vanliga dödliga klarar av att skriva ut i olika typer av plast, exempelvis ABS eller PLA. Dessa modeller blir olika starka beroende på om du väljer att skriva ut detaljen som en solid bit eller om du vill ha den som ett tunnare skal. Tjockleken på skalet går att ställa in, och tomrummet som blir i modellen går att fylla med förstärkningsribbor av olika slag och fyllnadsgrad. Detta gör att detaljerna blir hyfsat starka ändå, sen beror det ju givetvis även på hur detaljen ser ut.
 

möllergren

FD HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
23027
Medlemskap
2021
Sv: 3D-utskrift av husbilstillbehör

Dessa två detaljerna har jag tänkt att skriva ut.
Det ena är ett fäste/hållare att klämma fast i kylskåpets galler, och det är tänkt att ha som hinder för att sakerna i kylskåpet inte ska åka omkring under färd.
Den andra modellen är tänkt som ett fäste för att kunna spänna fast något med hjälp av spännband, och detta fästet skruvas fast på t.ex. en vägg i garage eller lämpligt utrymme.
 

Bilagor

  • kylskåpsfäste.png
    kylskåpsfäste.png
    23,5 KB · Visningar: 124
  • Spännbandsfäste.png
    Spännbandsfäste.png
    106,2 KB · Visningar: 124

möllergren

FD HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
23027
Medlemskap
2021
Sv: 3D-utskrift av husbilstillbehör

Idag när jag kom till jobbet så plockade jag ut mina plastbitar ur skrivaren.
Tyvärr så har det hänt något ganska tidigt under utskriften, alla detaljerna har förflyttat sig 5-6mm, och därmed ser de lite lustiga ut.
 

Bilagor

  • IMG_20170109_080516.jpg
    IMG_20170109_080516.jpg
    2,5 MB · Visningar: 171

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: 3D-utskrift av husbilstillbehör

Dom ser lite warp:ade ut. Kör du med raft och värmeplatta?

Själv kör jag alltid värmd bädd och raft, skirt brukar absolut tjäna sitt syfte med.
 

möllergren

FD HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
23027
Medlemskap
2021
Sv: 3D-utskrift av husbilstillbehör

Värmebädd finns inte i skrivaren, men jag värmer upp kammaren som detaljerna befinner sig i vid utskrift. Raft använder jag alltid för att få dom att sitta kvar ordentligt. Jag är inte riktigt med på vad du menar med skirt eftersom jag inte har något som heter så. Är det någon form av stöd du menar? Om det är det du menar så använder jag det.

Själva förskjutningen har uppstått efter att detaljerna har skrivits ut de första 2-3 millimetrarna.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: 3D-utskrift av husbilstillbehör

Skirt är den lilla enkla ram som man brukar ha runt för att få ett jämnt flöde innan den börjar skriva ut. Har haft problem att den vill stamma i början och skrota en utskrift.

Om inte objektet släppt, så borde det vara nån störning i gcode:en eller liknande. Skumt fel...

Värmebädd är ju inte dumt för att få det att sitta ordentligt, men vet många som kör med kapton tape och liknande med utmärkta resultat.

Sen är ju olika filament olika känsliga ju...
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: 3D-utskrift av husbilstillbehör

Hejsan Möllergren ! Jag blir lite nyfiken på det Du och andra diskuterar här i tråden, för det första är det en speciell skrivare som menas ?
Och i så fall utgår jag från att det inte är var mans ägodel p.g.a. kostnad för maskin samt råvara, sen är ju frågan om det krävs mer än vanlig PC för att hitta och ladda ned detaljerna som man vill 3-D skriva (producera)
Ni alla tekniksnillen får ursäkta en novis dessutom pensionär som aldrig sysslat med nåt sånt här
Ett bra 2017 önskar
Hasse & Ingegerd
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: 3D-utskrift av husbilstillbehör

Hejsan hansyngve, det finns nog hur mycket som helst att berätta om det här, men grunden är så här.
Skrivaren har ett huvud som trycker ut smält plast i jättetunna skikt ovanpå varandra tills man har sin plastdetalj färdig. Jobbar alltså i tre dim. Sidled, längdled och så även i höjdled ju fler lager som läggs på vartefter.

Angående program/ritningar till olika delar så finns mycket att ladda ner, men det är ju mest "roliga" provdelar än så länge. Det finns ju även nyttodelar redan nu men den biten kommer säkert av växa lavinartat de närmaste åren.

Det finns program där det inte är så svårt alls att rita egna 3D ritningar som sedan överförs till info som skrivare förstår.

Man kan även läsa av en bef. del med en 3D skanner för att få en kopia av originalet, som sedan kan skrivas ut. T.o.m. en kopia av sitt eget huvud (men oftast utskrift i en mindre skala än originalet än så länge).

Plasten kommer i rullar och passerar genom ett skrivarhuvud där den smälts och trycks ut på delen i skikt efter skikt.

Det finns olika material av plast och det går att få riktigt hållbara bitar som funkar som köpta originaldelar.

Och nej det behövs inte alls någon värsting till dator som styrdator. Det duger nog för det mesta att ta den gamla avlagda som står på hyllan och skräpar :p:.

Priset på hemmaskrivare ligger väl från 3000:- till rätt mycket mer :D, men för runt 10.000:- får man en som har lite storlek och funkar bra.

Det finns ju större dyra skrivare som kan användas till att skriva ut olika delar i som provexemplar innan man gör formar och börjar stortillverkning. Då handlar det även om riktigt stora delar.

Det finns även skrivare som "skriver" ut metalldelar, men då blir priset helt annat, och det handlar ofta om metallpulver som smälts i tunna skikt med hjälp av laser.

Här har du lite bilder.

3D-skrivare-test.jpg

4006120739.jpg

artikel-3d.jpg

3D-printeru-razotaji-3DPlatform-3D-printeris-FFF-fused-filament-fabrication.png

tredskrivare1280-jpg.jpg

12272_dagens-3d-print-skiftnyckel-med-rorliga-delar-gjort-pa-en-makerbot-3d-skrivare.jpg

Det här turbinhjulet är utskrivet i metall.
3D-skrivare-metall-propeller-rapid-manufacturing-rapid-tooling-gjutform.png

M.v.h. JANKRO.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 3D-utskrift av husbilstillbehör

Lättare än luft och starkare än stål – nu kan grafen skrivas ut med 3d-printer

Grafenflyg och grafenbilar kan bli verklighet när forskare vid MIT nu lyckats använda mirakelmaterialet för att skriva ut objekt i 3d.

3272512706.jpg
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: 3D-utskrift av husbilstillbehör

En grej som borde kunna 3D-printas på nåt sätt.
Jag saknar en vettig lösning på något som kan hålla upp dörren på trafikverkets rastplatser. det optimala vore en liten plastbit som fungerar för de flesta dörrar och som dessutom kunde förvaras, på nåt sätt, direkt på toakassetten, utan att ramla bort för enkelt.

Ni kanske ser en del luckor i min idé, men de överlåter jag till kreativa 3D-printare som säkert klurar till något bra! :)

mvh jocke
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: 3D-utskrift av husbilstillbehör

Om du tar en bit av en väggregel 45x70mm (så kan du vända den beroende vilken tjocklek dörren har), kapar en bit på 100mm. Kan du ha den med dig och sätta i kläm mellan karm och dörrblad på anslagssidan.
Om du vill gardera dig så att den inte ramlar ner sätter du den på tröskeln. Ett vanligt sätt att hålla en dörr med dörrstängare öppen av byggfolk.
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: 3D-utskrift av husbilstillbehör

Jag har haft problem med förskjutning en bit in i utskrifterna.

Efter mycket sökande så hittade jag felet i mitt fall. Det var att stegmotorerna blev för varma och då missade dom ett steg lite då och då. Detta löstes genom att sänka strömmen till respektive steg motor.

Skiver ut i PLA till 99% då nylon och ABS kräver ganska höga temperaturer i "huset" de står i för att inte deformera sig. PLA funkar bra för detaljer som har tryckkrafter men drag är de inte så tåliga.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: 3D-utskrift av husbilstillbehör

En grej som borde kunna 3D-printas på nåt sätt.
Jag saknar en vettig lösning på något som kan hålla upp dörren på trafikverkets rastplatser.

mvh jocke
-----------------------------------------------------------------

Hej..... En kompis :D.

Sorry kunde inte låta bli att vara "rolig".

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen