• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På vinteräventyr i Norge

F

F.d. 22252

Guest
Sv: På vinteräventyr i Norge

Är det plusgrader så borde ju bilen fungera bra utan värmaren?
Nån här eller på renoveratråden borde kunna svara, vi har ju tillgång till experter på HBK.
Jag känner igen mej själv i din situation man börjar fundera på hur man ska lösa problemen och undvika umbäranden. Just när man inte kan göra något bara vänta tar mycket kraft.
Bra att se till att bränsle gasol vatten och mat finns i mängder och ett glas vin eller liknande är inte fel för att muntra upp varandra.
Har varit i Bergen en gång och det var normalväder -regn.
 

DavidS

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2024
Jo, så länge det är plus går det bra och förmodligen några minus med. Till helgen när vi skulle åkt hem är det dock lovat ner mot 20- på fjället så... nu avvaktar vi tills på torsdag och hittar på lite mikroäventyr i näromgivningen. Imorgon ska vi se om vi kan fånga en plattfisk till middag. Nu har de faktiskt lovat uppehåll ett par timmar på förmiddagen så:) Det är variationen som gör det, annars hade ju charter varit ett enkelt och förutsägbart alternativ!
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: På vinteräventyr i Norge

Härligt, men vad konstigt det känns ena dagen skidor nästa fiska och ingen snö:)

Hur har det gått med motorproblemen, försvann dom med snön?
 

DavidS

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2024
Nja, här är det ganska normalt med stora växlingar. Byn där vi står (Matre vid Masfjorden) ligger längst in i em fjord. Från den går en tunnel åt vardera hållet och om man tar den söderut så kommer man ut på fjället efter en stigning på 4 km. Vintertid brukar det bara vara att spänna på sig laggen däruppe och ta en tur för att sedan åka ner genom tunneln och ta en kajaktur eller gå och fiska. Men det är helt klart en annan värld än hemma...
Och nej, värmaren är ej löst ännu men vi har beställt en från Tyskland som ska komma imorgon. Vår förhoppnning är att den kommer som avtalat och blir bytt så vi hinner upp till Myrkdalen eller Geilo på fredag. Det regnar duktigt här nere nu men inåt och uppåt Kommer det som snö så fredagen ser mycket lovande ut:)
 

DavidS

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2024
Sv: På vinteräventyr i Norge

Äntligen hel bil igen! Delen kom som den skulle och med ett snabbt byte var vi snart på väg igen:) Först på tur var "Ull på rull" så tygförrådet m.m. fick fyllas på. Därefter några mil och in på Dales outlet. Där fyndades lite mer ull. För att fylla dagens "äventyrskvot" tog vi en liten detour på en mindre träbro bara för att... Efter en fisklunch i HBn drog vi vidare mot fjället i ymnigt snöfall. Före fjället passerades dock en 2,5 mil lång tunnel och här var vi tvungna att stanna på lite trolljakt! Vid fjällets fot tyckte vegvesendet att vi skulle ta på kätting innan stigningen så det blev det. Efter lite fix och trix i snön så satt den där den skulle och med den på kändes man i det närmaste ostoppbar! Väl uppe på fjället hade mörkret lagt sig så varför inte ta en natt i fjällvärlden diskuterade vi. Så, nu är vi ensamma i mörkret, förutom alla snöplogar och med lite tur är vi först i backen imorgon!
 

Bilagor

  • IMG_0462.JPG
    IMG_0462.JPG
    1,5 MB · Visningar: 12
  • IMG_0463.JPG
    IMG_0463.JPG
    2,1 MB · Visningar: 11
  • IMG_0468.JPG
    IMG_0468.JPG
    1,3 MB · Visningar: 55
  • IMG_0473.JPG
    IMG_0473.JPG
    1,4 MB · Visningar: 19
  • IMG_0476.JPG
    IMG_0476.JPG
    879,6 KB · Visningar: 22
F

F.d. 1470

Guest
Sv: På vinteräventyr i Norge

Äntligen hel bil igen! Delen kom som den skulle och med ett snabbt byte var vi snart på väg igen:) Först på tur var "Ull på rull" så tygförrådet m.m. fick fyllas på. Därefter några mil och in på Dales outlet. Där fyndades lite mer ull. För att fylla dagens "äventyrskvot" tog vi en liten detour på en mindre träbro bara för att... Efter en fisklunch i HBn drog vi vidare mot fjället i ymnigt snöfall. Före fjället passerades dock en 2,5 mil lång tunnel och här var vi tvungna att stanna på lite trolljakt! Vid fjällets fot tyckte vegvesendet att vi skulle ta på kätting innan stigningen så det blev det. Efter lite fix och trix i snön så satt den där den skulle och med den på kändes man i det närmaste ostoppbar! Väl uppe på fjället hade mörkret lagt sig så varför inte ta en natt i fjällvärlden diskuterade vi. Så, nu är vi ensamma i mörkret, förutom alla snöplogar och med lite tur är vi först i backen imorgon!

Minst 50cm nysnö i Myrkdalen så det ser oförskämt gott ut. Snart är vi där igen. Ha det gott.

Anders
 

DavidS

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2024
Sv: På vinteräventyr i Norge

Japp såg den. Ute på Västlandet fick vi en riklig dos av regn istället för snö men när vi kom upp lite snöade det ymnigt! Vi fick dock en sen ide om att vi skulle pröva Hemsedal idag då det låg lite närmare hemåt och vi nu är på väg dit. Nu ska vi bara rulla ner från fjället efter en kall och fin natt så får vi se hur förhållandena är där. Enligt prognosen har de också fått en del frisk snö och det ser ut att bli en finfin dag, klar himmel och helt vindstilla!
 

Bilagor

  • IMG_0481.JPG
    IMG_0481.JPG
    1,3 MB · Visningar: 9
F

F.d. 1470

Guest
Sv: På vinteräventyr i Norge

Japp såg den. Ute på Västlandet fick vi en riklig dos av regn istället för snö men när vi kom upp lite snöade det ymnigt! Vi fick dock en sen ide om att vi skulle pröva Hemsedal idag då det låg lite närmare hemåt och vi nu är på väg dit. Nu ska vi bara rulla ner från fjället efter en kall och fin natt så får vi se hur förhållandena är där. Enligt prognosen har de också fått en del frisk snö och det ser ut att bli en finfin dag, klar himmel och helt vindstilla!

Passerade där i söndags. Mindre snö än i Uddevalla=barmark. Fick lite nu också men som vanligt en bråkdel av Vestlandet.

Anders
 

DavidS

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2024
Sv: På vinteräventyr i Norge

Japp, helt rätt. Hemsedal var en nedtur efter ett bra Geilo och ett magiskt Myrkdalen. Det hade kommit lite snö men det hjälpte inte mycket på isiga backar och MYCKET folk. Det började redan i liften upp med berusade människor och sedan fortsatte det bara i den andan... Det känns inget trevligt att ha den lilla i backen med onyktra människor med lite kontroll och ännu mindre omdöme. Det var dock fint väder så det var ju bra men med en liten som börjat längta hem lyfte vi tidig eftermiddag och slog nattläger precis innanför svenska gränsen. Nu är det bara en korttur till Gbg kvar för att köpa ett elverk. Nästa vintertur ska vi vara bättre förberedda för längre fricamping. Funderingen finns också på en fast gastank som komplement till tuberna. Både mängden och möjligheten till fyllning skulle göra underverk för oberoendet. Peppar peppar har det mesta dock fungerat bra och varit så som vi föreställt oss (fast mysigare). Bilen har varit varm, kläderna torkat bra och framkomligheten måste jag säga har varit över förväntan. Visst hade det varit bättre med en bak- eller fyrhjulsdriven men med ett hyggligt tryck på framaxeln och friska däck jar den tuggat på riktigt bra. Motorproblemen inkluderar jag dock inte här då jag inte tror att de beror på vintercampingen även om konsekvenserna blir väsentligt mer påtagliga den här årstiden.
 

Bilagor

  • IMG_0484.JPG
    IMG_0484.JPG
    1,8 MB · Visningar: 5

DavidS

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2024
Tack för tipset. Jag har dock avtalat ett Honda EU20i privat. Jag hade tänkt att ha ett med mig redan denna turen men eftersom jag försökt få tag på ett privat med kvitto tog det ett tag... Det verkar finnas en hel del utan kvitton men... Jag måste erkänna att jag funderat på om det är många husbilsåkare som blivi av med sina? Nu ska jag bara fixa en bra lösning för att låsa fast det så kan det bli ett nytt äventyr sedan:)
 

DavidS

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2024
Sv: På vinteräventyr i Norge

Hemma till slut med tak över taket!
Efter ett par veckor på luffen är det oftast skönt att komma hem. Så även denna gång. Suget efter en ny vintertur är dock stort så det lär inte dröja länge till nästa gång. Först ska det bara jobbas ett tag och några småsaker på bilen fixas. Ljuset är en sådan då originalljuset lämnar en del att önska på mörka våta vägar. En flottör i färskvattnet som fastnat en annan. Någon som vet varför de fastnar?
Det var många positiva upplevelser under vinterturen men en var att det alltid var gott om plats och många trevliga och nyfikna glada människor med frågor och funderingar. Som ny HBåkare kan jag tänka mig att det var så här som de mer rutinerade beskriver att det var förr (på sommaren). De HBåkare som vi mött har också varit inbjudande och frikostiga med tips vilket varit mycket värdefullt då man är färsk. Tusen tack alla vi mött och ha en fortsatt fin vinter:)
 

Bilagor

  • IMG_0493.JPG
    IMG_0493.JPG
    1,2 MB · Visningar: 13
F

F.d. 22252

Guest
Sv: På vinteräventyr i Norge

Har haft ett Honda elverk som jag dumt nog gick och sålde, det är en helt annan kvalitet än kina elverk, och de blligaste duger bara att ladda batterier med för spänningen regleras genom gasen så där kan man ha sönder hur mycket som helst.
Honda brukar vara tysta så man inte blir osams med grannarna.
 
Toppen