• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avfukta HB'n med kattsand

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Avfukta HB'n med kattsand

Om du läser de som jag länkar till tidigare så förstår du säkert varför en torrboll inte avfuktar luften. Bl.a så får syret i luften torrbollens kristaller att smälta.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.671
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Avfukta HB'n med kattsand

Men vattnet som samlas i skålen under torrbollen, och som du slänger ut, kommer väl ifrån luften i bilen? Eller båten?
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Avfukta HB'n med kattsand

Ja teoretiskt. Om en torrboll står i ett slutet rum börjar den "avfukta" vid 75%RF, innan des sker ingenting. Som vi sagt tidigare är det tempraturen som styr vilket RF det är i luften. Om utrymmet är tätt och inneslutet så teoretiskt avfuktas luften när RF överstiger 75%. Den fukt som avfuktas/samlas i en skål under kalciumkloridsaltet men är fortfarande kvar när du mäter i utrymmet.
Om du sedan tar dig in i utrymmet för att tömma eller titta till processen så tillför du ny fukt från det omgivande utrymmet in till det som är "avfuktat". Du kan heller inte forcera någon avfuktning utan processen lever sitt eget liv. Luften vill ju ballansera i jämnvikt.
Praktiskt sätt skulle utrymmet kunna avfuktas om det skedde en automatisk tömning av vattnet utan att någon ny luft kommer in i utrymmet.
Torrbollen är sedan länge känd som en av de största "bluffar" i vår tid inom kretsar som håller på med avfuktning professionellt. Men som sagt om du sätter en torrboll i ett slutet utrymme och inte förvarar mjuka otäta material som kläder, kartonger etc så kan det upplevas som att du avfuktar utrymmet ända tills du tillför ny luft från omgivningen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.671
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Avfukta HB'n med kattsand

Men den "bundna fuktigheten" i skålen kan väl inte räknas som fukt, utan fuktigheten i luften måste väl ha minskat samtidigt? Så om man fixar en avrinning från skålen, får man i varje fall en teoretisk avfuktning över en viss fuktighet? :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.857
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Avfukta HB'n med kattsand

Men den "bundna fuktigheten" i skålen kan väl inte räknas som fukt, utan fuktigheten i luften måste väl ha minskat samtidigt? Så om man fixar en avrinning från skålen, får man i varje fall en teoretisk avfuktning över en viss fuktighet? :)

All fukt innehåller vatten i någon form, även det som samlas under en torrboll.
En torrboll gör nytta i en extremt fuktig miljö Rh =80% eller mer.

Ifall vi återgår till kattsanden så tycker jag det är en bra idé, mycket bättre än torrbollsmetoden, samt en grundförsäkring ifall man inte kan/vill/orkar reglera/kontrollera miljön i husbilen.

Stort + att den går att torka och återanvända.
Vi använder denna metod i alla våra laboratorier på min arbetsplats.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kiselsyragel


Ett stort tack till Wizard för sitt fina tips och test :)
Så tycker jag :cool:
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.159
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Avfukta HB'n med kattsand

Jag har själv torrbollar i min vinteruppställda bil. Egentligen tror jag inte att de gör särskilt mycket nytta, men har försökt att intala mig att lite gör de väl i alla fall; tar bort lite av den den del av fukten som gör allra värst skada. Då du verkar veta vad du skriver om, vill jag ställa en fråga i sammanhanget.

...Om du sedan tar dig in i utrymmet för att tömma eller titta till processen så tillför du ny fukt från det omgivande utrymmet in till det som är "avfuktat". ...
Praktiskt sätt skulle utrymmet kunna avfuktas om det skedde en automatisk tömning av vattnet utan att någon ny luft kommer in i utrymmet.
Torrbollen är sedan länge känd som en av de största "bluffar" i vår tid inom kretsar som håller på med avfuktning professionellt. ...

Det du skriver ovan köper jag helt och hållet, men hur blir det om man går in i husbilen och tömmer vattnet i behållarna och kanske även byter saltpåsarna när det är svinkallt i lokalen där husbilen står. Då torde man väl inte tillföra särskilt mycket fukt via luften?
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Avfukta HB'n med kattsand

Det du skriver ovan köper jag helt och hållet, men hur blir det om man går in i husbilen och tömmer vattnet i behållarna och kanske även byter saltpåsarna när det är svinkallt i lokalen där husbilen står. Då torde man väl inte tillföra särskilt mycket fukt via luften?[/QUOTE]

Författaren till denna text använder vi mycket i våra uppdrag som handlar om mätningar och undersökningar, se nedan:
Torrbollar lämpar sig enligt reklam bra för små oventilerade utrymmen som bilar, husvagnar, båtar etc. Det man bör veta är att det fuktabsorberande kalciumkloridsaltet i detta fall endast drar åt sig fukt överstigande 75% RF. Därför lämpar sig denna typ av avfuktare inte som bäst där man under längre perioder förvarar mjukare mer fuktkänsligt material som kläder, böcker, kartonger m.m. Det finns andra typer av salt som har högre fuktabsorberande egenskaper om man vill uppnå bättre avfuktningskapacitet.

Denna lösning för avfuktning ser vi som högst tillfällig där man kanske inte på annat sätt direkt kan avfukta och mest gångbar under senare delen av hösten då tillfälliga fukttoppar kan ses. Jämfört med andra eldrivna aggregat omskrivna här sker avfuktningen med torrboll tidsmässigt ganska trögt eftersom det inte finns något som aktivt "forcerar" bort fukten och ventilerar runt luften. Därmed faller bollen även bort som lämpligt alternativ i lite större rumsvolym likt i källare, krypgrund eller vind.

Gör din egen Torrbollsavfuktare:

Köp kalciumklorid (vägsalt) på t.ex. Granngården. Häll denna kalciumklorid i en kökssil som sätts uppe på en spann. Alternativet för ökad avfuktningseffekt är att inhandla magnesiumklorid.

Vips, du har en billig torrboll. OBS! Vägsaltet måste bestå av kalciumklorid alternativt magnesiumklorid och ej av natriumklorid som inte absorberar vatten tillräckligt bra. Spara vätskan och låt den soltorka. Krossa saltklumpen och spara lufttätt till nästa säsong.

Tyvärr har byggbranschen gjort en rejäl miss under 2000-talet då man tittat efter ersättande byggnadsmaterial till det som visat sig vara känsligt för fukt och mögel. En typ av byggskiva har utmålats som mycket bra. Den innehåller mellan olika fabrikat varierande mängd magnesiumklorid och fungerar därför som absorberande avfuktare, vilken resulterat i kraftig uppfuktning av huset man applicerat skivan i. Läs mer om byggskiva som absorberar fukt.

Här finns också en länk till avancerad läsning med FAKTA!!
Välkommen till Ljungby Fuktkontroll & Sanering AB
Jag ska under helgen göra ett par fullskaleprov i min husbil.
Har sat in en hygrometer med logg i husbilen för en timme sedan.
Utetemp = -26 grader
Innetemp = +14 grader
Uppmätt kl 19:00 22% RF

Obs detta är en för tidig mätning så resultatet kan bli lite annorlunda efter en viss stabilisering av temp och RF.
Jag återkommer på måndag med fullredovisning så hav tröst.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Avfukta HB'n med kattsand

Men tyvärr du sänker inte fukten i luften, du bara transporterar den vidare till torrbollen som i sin tur står i samma utrymme som den som torrbollen tar fukten ifrån.

Det här med avfuktning är nog en hel vetenskap och jag är tyvärr dåligt påläst. Men jag tycker nog att om man kan ta bort fukt/vatten från luften som cirkulerar i husbilen och binda det i kärlet under torrbollen borde detta vara positivt?

Jag är fullt införstådd med att kattsand, torrbollar och liknande inte är några superavfuktare men jag vill ändå påstå att de har en viss inverkan. Jag har en veteranbil som står avställd varje vinter i ett kallförråd. Innan jag började ställa in en torrboll fick jag varje år en mögelliknande påväxt på ratt och dörrklädsel. Med en torrboll i bilen händer detta aldrig, vad är förklarningen på detta?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Avfukta HB'n med kattsand

Förklara här för mig nu ni som vet. Har värme på i bilen året runt och det har tidigare dissats totalt pga mögelrisk.
Tog ett kort nu på morgonen hur värdena ser ut inne i bilen.

Nu frågar jag bara om mögelrisk inte ekonomiska värderingar!
 

Bilagor

  • IMG_5683.JPG
    IMG_5683.JPG
    1,9 MB · Visningar: 13

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Avfukta HB'n med kattsand

Förklara här för mig nu ni som vet. Har värme på i bilen året runt och det har tidigare dissats totalt pga mögelrisk.
Tog ett kort nu på morgonen hur värdena ser ut inne i bilen.

Nu frågar jag bara om mögelrisk inte ekonomiska värderingar!

Du kan luta dig tillbaka i soffan, ta en stor stark o må gott. Jag har ungefär samma värde i min bil. Jag håller på att logga värdena ända fram till söndag vid 12:00 och redovisar måndag.
Vi har nu -12 grader ute och inne i bilen 13,5 grader en en fukthalt på 21% RF.
Jag har tagit fuktprov på väggarna med en oförstörande RF mätare, på alla ställen ligger det mellan 25-39% RF alltså "snustorrt".
Så Håkan det finns inte på kartan att det skulle kunna bli mögel i din bil. Skulle RF värdena bli för höga (typ 70-75% RF) så höjer du värmen två tre grader.
De som kallställer sina bilar har nog kring 60-70% RF, farligt nära mögelpåväxt.
Det är värmetillförseln som är den effektivaste "avfuktaren".
Mer info kommer, så ha de gott.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Avfukta HB'n med kattsand

Du kan luta dig tillbaka i soffan, ta en stor stark o må gott. Jag har ungefär samma värde i min bil. Jag håller på att logga värdena ända fram till söndag vid 12:00 och redovisar måndag.
Vi har nu -12 grader ute och inne i bilen 13,5 grader en en fukthalt på 21% RF.
Jag har tagit fuktprov på väggarna med en oförstörande RF mätare, på alla ställen ligger det mellan 25-39% RF alltså "snustorrt".
Så Håkan det finns inte på kartan att det skulle kunna bli mögel i din bil. Skulle RF värdena bli för höga (typ 70-75% RF) så höjer du värmen två tre grader.
De som kallställer sina bilar har nog kring 60-70% RF, farligt nära mögelpåväxt.
Det är värmetillförseln som är den effektivaste "avfuktaren".
Mer info kommer, så ha de gott.

Mäter du också absoluta fuktigheten utanför bilen parallellt för att kunna fastställa skillnaden ????
 
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Avfukta HB'n med kattsand

Fast man blir ju lite fundersam när så många menar att ha bilen uppvärmd ger garanterat mögel. Hur är det dom säger.....varm luft bär mera fukt o det är ett problem
Då sjunker jag ner i soffan o kopplar av med en .....
Tack Tommy
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Avfukta HB'n med kattsand

Värme tillsammans med ventilation är väl det enda säkra sättet att slippa drabbas av funkt och mögel höst, vinter och vår. Det är också viktigt med bra ventilation när man bor i bilen så att alltid stänga till- och frånluft allt man kan för att spara lite värme är det sämsta man kan göra.
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: Avfukta HB'n med kattsand

Jag fick lära mig en gång, för ca 50 år sedan på fysiken, att om man ser till att hålla temperaturen i ett utrymme 6 grader över omgivningens temp, så håller man rel.fuktigheten under 60%.
Själv gör jag inte det. Inte sätter jag ut några "Torrbollar" heller. Jag ser bara till att husbilen ventileras. 3cm springa i hyttens sidorutor samt takluckor något öppna. Har inte haft några fuktproblem i HB på de 6 år den stått ute med ett tak påbyggt.
PS bifogar en Ångtryckstabell, åt framtida "Besserwissers" :)
 

Bilagor

  • Vattens Ångtryck.jpg
    Vattens Ångtryck.jpg
    1,2 MB · Visningar: 14
Senast ändrad:

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: Avfukta HB'n med kattsand

Du kan luta dig tillbaka i soffan, ta en stor stark o må gott. Jag har ungefär samma värde i min bil. Jag håller på att logga värdena ända fram till söndag vid 12:00 och redovisar måndag.
Vi har nu -12 grader ute och inne i bilen 13,5 grader en en fukthalt på 21% RF.
Jag har tagit fuktprov på väggarna med en oförstörande RF mätare, på alla ställen ligger det mellan 25-39% RF alltså "snustorrt".
Så Håkan det finns inte på kartan att det skulle kunna bli mögel i din bil. Skulle RF värdena bli för höga (typ 70-75% RF) så höjer du värmen två tre grader.
De som kallställer sina bilar har nog kring 60-70% RF, farligt nära mögelpåväxt.
Det är värmetillförseln som är den effektivaste "avfuktaren".
Mer info kommer, så ha de gott.

Håller helt med om att värme sänker RF. Enda invändningen skulle kunna vara att det kan bildas kondens mot en eventuellt "Kall vägg".
 
Toppen