• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Läckade tak Hymer 644 Helintegrerad

Baikal22

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
23031
Medlemskap
2021
Sv: Läckade tak Hymer 644 Helintegrerad

SÅ, då är projektet i princip avklarat.
Lite pyssel med gardiner och sånt kvarstår.

Några pinsamma lärdomar som jag vid första tanke inte ville dela men som förhoppningsvis ger ett rådgivande/varnande exempel till andra. Jag själv kommer aldrig att göra om dem.

1/
Den här var den milda. Det var ett misstag att på en Hymer beskära beklädnaden i ovankant precis där glasfiberfronten slutar. Orginal, om jag hade kommit ihåg det, ska duken sticka upp några centimeter för att visuellt bli snyggare.

2/
Hymers sängbotten ligger under den bärande järnstrukturen. Den hålls på plats av ett gäng av skruvar från ovansidan. När jag, liggande på sängen,skulle skruva tillbaks de underliggande plastvingarna på sidorna,vars skruvar också höll uppe sängbottnen, trodde jag att jag skulle åka igenom sängen. Ett djäkla brak men ingen gick sönder. Jag säkrade upp med en M8 skruvförband. Se bild.

3/
Nu till det pinsammaste av allt.
När jag skulle förborra trälisten för främre gardinen hade jag inget borr-stopp. När jag efter ett tag fick den där läskiga känslan i magen gick jag upp på taket för att kolla. :(:( Jag hade borrat igenom :(:(
Reparationen är en smal sak. En 0.5 alu bit som limmades med Tec 7. Men du milde var jag störde mig på min klantighet



Med detta tänkte jag stänga ner tråden. Stort att för alla tips och glada tillrop.
Hör gärna av er om någon vill veta mer om detaljerna
Mvh Peter
 

Bilagor

  • 20170409_161730.jpg
    20170409_161730.jpg
    2 MB · Visningar: 15
  • 20170409_194148.jpg
    20170409_194148.jpg
    2,9 MB · Visningar: 15
  • 20170409_161633.jpg
    20170409_161633.jpg
    3,3 MB · Visningar: 11
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Läckade tak Hymer 644 Helintegrerad

Hejsan och grattis Baikal22.
Jag kan inte låta bli att ta fram citatet som jag skrev i början när mörkret hade sänkt sig över ditt sinne.
--------------------
Hej, det blir nog bra när du blir klar skall du se :).
JANKRO.
--------------------

Ha en bra sommar med en tät husbil. M.v.h. JANKRO.
 

Baikal22

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
23031
Medlemskap
2021
Sv: Läckade tak Hymer 644 Helintegrerad

Hejsan och grattis Baikal22.
Jag kan inte låta bli att ta fram citatet som jag skrev i början när mörkret hade sänkt sig över ditt sinne.
--------------------

--------------------

Ha en bra sommar med en tät husbil. M.v.h. JANKRO.

TACK!!

Den största utmaningen var brist på kunskap. När jag inledningsvis påbörjade projektet kändes det nästan som en oöverstiglig uppgift. I takt med att råd och tips strömmade in och att det egna modet steg blev jobbet riktigt kul.
Ser fram emot en härlig Husbilssemester.
Mvh Baikal22
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Läckade tak Hymer 644 Helintegrerad

TACK!!

Den största utmaningen var brist på kunskap. När jag inledningsvis påbörjade projektet kändes det nästan som en oöverstiglig uppgift. I takt med att råd och tips strömmade in och att det egna modet steg blev jobbet riktigt kul.
Ser fram emot en härlig Husbilssemester.
Mvh Baikal22
Mycket bra jobbat och känner igen mig själv i hur du resonerar, varje gång jag börjar med något nytt så känns det så men har man bara fått bort de första bitarna så upptäcker man att det bara är som Lego, en bit i taget ingen rocketscience men man kan behöva hjälp i början med de första bitarna.

Och då ska jag avsluta med följande visa ord ala Jankro, undrar vad nästa fel blir och när:D

Önskar dig en dunderpåsk och sommar i husbilen eller vart ni nu är!
 
Toppen