• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Läckade tak Hymer 644 Helintegrerad

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Läckade tak Hymer 644 Helintegrerad

Hmm, det var inget dumt förslag.
Popnit är kanonbra till sådant, men välj ut niten med lite känsla den ska vara garanterat tät, aluminium och en lämpligt stor krage och längd dvs den måste gå igenom.

Ifall du kan se insidan så kan du prova en nit och se att den formar sig rätt, sedan är det bara att dundra på i de gamla hålen.
 

Baikal22

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
23031
Medlemskap
2021
Sv: Läckade tak Hymer 644 Helintegrerad

Popnit är kanonbra till sådant, men välj ut niten med lite känsla den ska vara garanterat tät, aluminium och en lämpligt stor krage och längd dvs den måste gå igenom.

Ifall du kan se insidan så kan du prova en nit och se att den formar sig rätt, sedan är det bara att dundra på i de gamla hålen.

Grundkonceptet är klockrent.

Det enda som skapar lite oro är att vissa skruvar har blivit klippta. De sitter i, vad ska man kalla det, tinningen på husbilens sidor. Först blev jag osäker huruvida de hade brustit med åren men jag misstänker att där finns ställen i konstruktionen där man inte vill att skruvarna går för djupt. Där har man förborrat och skickat ner en klippt skruv. Tyvärr är det på ställen där jag inte kan se. Även om jag nyfiken så drar jag inte ner inredningen för att få svar på den fråga. En halv skruv drar bättre än ingen skruv.
Rackans så synd att vi inte har en gammal Hymer konstruktör på forumet.
Nu får vi gissa och resonera. Dock ska man inte underskatta den enorma kunskapsbank som forumet besitter.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Läckade tak Hymer 644 Helintegrerad

Grundkonceptet är klockrent.

Det enda som skapar lite oro är att vissa skruvar har blivit klippta. De sitter i, vad ska man kalla det, tinningen på husbilens sidor. Först blev jag osäker huruvida de hade brustit med åren men jag misstänker att där finns ställen i konstruktionen där man inte vill att skruvarna går för djupt. Där har man förborrat och skickat ner en klippt skruv. Tyvärr är det på ställen där jag inte kan se. Även om jag nyfiken så drar jag inte ner inredningen för att få svar på den fråga. En halv skruv drar bättre än ingen skruv.
Rackans så synd att vi inte har en gammal Hymer konstruktör på forumet.
Nu får vi gissa och resonera. Dock ska man inte underskatta den enorma kunskapsbank som forumet besitter.
Dessa skruvar, har du lossat dom och dom ser avklippta ut alltså? Om så är fallet, sitter det inget kvar i hålet nu så du väl stoppa ned en tändsticka ed och känna dig fram ifall den tar i något? fö så är popniten bra på det att den inte sticker ut under nämnvärt men såklart lite sticker den ut beroende på hur lång du använder.

Prova och känn dig fram, är det mjukt kan du prova med en lång ryanål ed ifall du tror att du går in i klädseln tex
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Läckade tak Hymer 644 Helintegrerad

Kan de vara klippta i ett tidigt skede från baksidan, verkar ju konstigt annars en firma kan väl beställa vilka skruvar de vill och inte fuska vid tillverkningen.
När man klipper innan brukar man kunna förstöra gängan så den inte tar, när jag varit tvungen att göra så har jag slipat av skruven så att gängorna är oskadade.
Har dålig erfarenhet av popnitar och aluminiumplåt det blir alltid några som man drar rakt genom plåten och då har man problem.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Läckade tak Hymer 644 Helintegrerad

Kan de vara klippta i ett tidigt skede från baksidan, verkar ju konstigt annars en firma kan väl beställa vilka skruvar de vill och inte fuska vid tillverkningen.
När man klipper innan brukar man kunna förstöra gängan så den inte tar, när jag varit tvungen att göra så har jag slipat av skruven så att gängorna är oskadade.
Har dålig erfarenhet av popnitar och aluminiumplåt det blir alltid några som man drar rakt genom plåten och då har man problem.
Dålig erfarenhet av popnitar, det beror nog på att du valt fel popnitar eller nitat, borrat fel.

Dom är klockrena om man följer instruktionerna för respektive nit speciellt då borr och typ av nit.
 

Baikal22

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
23031
Medlemskap
2021
Sv: Läckade tak Hymer 644 Helintegrerad

När jag tätade om min husbil så köpte jag nya gummilister. I mitt fall en Bürstner. Köpte den av en Bürstnerförsäljare. Slapp eländet med att rengöra den och att gummit var mjukt o fint.
Ha det

Gummilisten i min bil känns tämligen frisk även om den visuellt ser hemsk ut. Om jag tänker rätt så har inte gummilisten så mycket med tätningen att göra. Det är det underliggande kletet som gör jobbet. Gummilisten är mer till för att skydda kletet.
Kommer du ihåg vad du fick betala för listen?
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Läckade tak Hymer 644 Helintegrerad

Kommer inte ihåg hur mycket jag betalade. Fördelen för mig var att jag slapp rengöra den gamla. Samt att den nya var mjukare.
Ha det
 

Baikal22

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
23031
Medlemskap
2021
Sv: Läckade tak Hymer 644 Helintegrerad

Nu äntligen har jag passerat vändpunkten. Det vill säga att nu börjar jag bygga ihop grejerna igen.
Beklädnadsmaterialet blev 3mm "Seawall" som jag beställde för 199kr/meten från ABC Euro Soft.
3 meter kommer att gå åt. Det lär bli ett väldigt svinn eftersom duken är 140cm bred.

Tyvärr så hittade jag inga lämpliga Pop-nitar så det fick bli rostfria skruvar. 2,9x20.
Valet av klet blev Tec-7. Missbedömde totalt åtgången. köpte på mig 5 tuber. Det gick åt knappt en halv.
 

Bilagor

  • 20170401_110749.jpg
    20170401_110749.jpg
    2,6 MB · Visningar: 4
  • 20170401_113448.jpg
    20170401_113448.jpg
    5,9 MB · Visningar: 3

Baikal22

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
23031
Medlemskap
2021
Sv: Läckade tak Hymer 644 Helintegrerad

Sedan lade jag tre strängar.
En rätt i fogen. En vardera sidan av fogen.
Därefter kletade jag ut fogen med fingret.

Varning 1:
Det var ordentligt svårt att få till snygga fogar när man har en kass arbetsposition. Finns möjlighet till byggställning så vore det till god hjälp.

Varning 2:
Tec-7 härdar snabbt!!! Ythärdar på 8 minuter. De minutrarna går MYCKET snabbt. Jag vågar påstå att Tec-7 börjar bli grynig på dessa 8 minutrar.

Min ambition var att lägga allt klet först sedan på med gummilisten.

Hade jag gjort om det skulle jag ha kört 1 meter i taget.

Jag fick ganska bråttom för att hinna få ihop det. Så några bilder från den delen av arbetet var inte att tänka på.

Jag sprutade även in klet i skruvhålen. Överskottet får jag skära väck senare när jag lägger dit täcklisten.

Överlag bet skruvarna bra. På ett par ställen fick jag skicka ner några implementerande skruvar.

Nu inväntas beklädnaden.
 

Bilagor

  • 20170401_121113.jpg
    20170401_121113.jpg
    1,1 MB · Visningar: 16
  • 20170402_153332.jpg
    20170402_153332.jpg
    1,3 MB · Visningar: 16

Baikal22

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
23031
Medlemskap
2021
Sv: Läckade tak Hymer 644 Helintegrerad

Du förstör ackordet helt för oss långsamma, tur inte frun läser här...:D

Min egen fru skulle bestämt hävda att Du har gjort en missbedömning.:D
Hon är snabbare till att notera när man ligger i soffan med laptop än när man fixar med bilen.
 
Senast ändrad:

Baikal22

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
23031
Medlemskap
2021
Sv: Läckade tak Hymer 644 Helintegrerad

Helg och lite tillgänglig tid. På det igen :D

Började med att slipa bort gammal skumgummit från den gamla beklädnaden. Sandpapper 50 funkade fint.
 

Bilagor

  • 20170408_095037_002.jpg
    20170408_095037_002.jpg
    3,1 MB · Visningar: 3

Baikal22

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
23031
Medlemskap
2021
Sv: Läckade tak Hymer 644 Helintegrerad

Jag använde den gamla beklädnaden som mall. Tog till hyfsat mycket överlängd. I mitten klippte jag till ett "Rikt ställe" där jag skulle sätta den nya beklädnaden i våg.
 

Bilagor

  • 20170408_105152.jpg
    20170408_105152.jpg
    3,6 MB · Visningar: 3
  • 20170408_110629.jpg
    20170408_110629.jpg
    1,3 MB · Visningar: 3

Baikal22

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
23031
Medlemskap
2021
Sv: Läckade tak Hymer 644 Helintegrerad

Standard limmet för beklädnaden var "Restad". Säljaren på ABC hävdade att
Bostik contact 31 kunde göra jobbet. Lång öppettid hade det också. Med tanke på den brådskande upplevelsen av Tec 7 tyckte jag att lång öppettid lät tilltalande.
Det här visade sig vara en helt ny limtyp för mig. Den skulle appliceras på bägge ytorna som skulle fästas ihop. Sedan skulle den torka så att den var klibbfri. Visst det var 8 timmars öppettid men när väl ytorna kom i kontakt med varandra då jäklar......
Det var lite som att att sätta dit något med kardborrband med den skillnaden att det inte gick dra isär igen. Ok, det gick men det var lite bökigt.
Fördel, absolut inget kladd med lim.
Nackdel, det gällde att veta hur man ville sätta saker, efter man satt dit det så sitter det.
 

Bilagor

  • 20170409_195235.jpg
    20170409_195235.jpg
    2,9 MB · Visningar: 4
  • 20170408_112949 (1).jpg
    20170408_112949 (1).jpg
    5 MB · Visningar: 7

Baikal22

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
23031
Medlemskap
2021
Sv: Läckade tak Hymer 644 Helintegrerad

Det där gick ganska bra.
Jag började i mitten och arbetade mig ut på sidorna.

Skulle jag har gjort om det igen skulle jag nog använt en hård korthårig roller för att applicera limmet. Genom att använda pensel fick jag ner limmet i alla gropar och beklädnaden kom till att följa det grova underlaget. Skulle jag ha använt roller skulle limmet bara fästa på topparna och jag hade fått en snyggare yta.
 

Bilagor

  • 20170408_141633.jpg
    20170408_141633.jpg
    4,2 MB · Visningar: 9

Baikal22

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
23031
Medlemskap
2021
Sv: Läckade tak Hymer 644 Helintegrerad

Sängen kom upp igen utan några konstigheter. Ett gott tips är att förvara alla skruvar och muttrar områdesvis i Zip-påsar. Då blir det lättare att hålla ordning på dem. Jag köpte mina från Biltema.
 

Bilagor

  • 20170409_124024.jpg
    20170409_124024.jpg
    2,1 MB · Visningar: 7
Toppen