• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Läckade tak Hymer 644 Helintegrerad

Baikal22

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
23031
Medlemskap
2021
Sv: Läckade tak Hymer 644 Helintegrerad

Med bägge stolarna borta är sidodörren det rätta valet.
Bilden får tala för sig själv.

Just nu känns det som om ambitionen att få bilen driftsatt till påskhelgen är inom räckhåll:)
 

Bilagor

  • 9.jpg
    9.jpg
    1,8 MB · Visningar: 29

Baikal22

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
23031
Medlemskap
2021
Sv: Läckade tak Hymer 644 Helintegrerad

Nedanstående var tänkt som citat till Mlaajanen
Jag gör en efterkonstruktion.

Undrar om inte man ska spänna ihop den innan man släpper på skruvarna, då den kommer att fjädra ut med samma kraft som sängen väger plus lite till gissar jag så fort man släpper på dom.
Slangklammer borde kunna gå att använda, kanske skarva ihop två för att få rätt längd och på båda sidorna såklart.


Man behövde inte klämma ihop fjädrarna.
Det räckte att sängen var i sitt övre läge och att man tryckte upp sängen lite extra. Då hade fjädrarna nått sitt ändläge och var helt avlastade. I denna position kan man med lätthet pilla bort dem med handkraft förutsatt att man har avlägsnat sprintarna innan.
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Läckade tak Hymer 644 Helintegrerad

Lysande jobbat och fina bilder!

Vad är nästa steg nu?
 

Baikal22

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
23031
Medlemskap
2021
Sv: Läckade tak Hymer 644 Helintegrerad

Det är ett antal steg som jag har framför mig.

På utsidan:
Fortsätta att få bort skruvarna till Alu-listen på taket.
Har jag tur så lossar den underliggande gummipackningen på ett snällt sätt.
Därefter ska jag rengöra ytorna.
Sätta på maskeringstejp vid kanten av gummipackningen.
Bort med gummipackningen.
Få dit nytt tätningsklet. (Det visade sig att Byggmax i Staffanstorp har Tec-7, bra :) )
I med nya syrafasta skruvar.

Står inför ett ambitionsval. Antingen görs operationen på främre delen av bilen där läckan har varit eller så tar man man hela taken när man ändå är i gång.

Insidan:
Slipa/sandpappra väggytan där den gamla vinyl-duken har suttit.
Sätt dit ny vinyl-duk. Just detta steg kan jag tänka mig är lite besvärligt. Tanken är att först klippa ut duken grovt med överlängd. Därefter lägga på klister på väggen. Trycka upp den nya duken. Klippa kanterna lite mer exakt och pilla in duken bakom fönsterlisten.

Därefter ska jag såga till en ny plywoodskiva där den främre gardinen ska sitta i. Den gamla var delvis upprutten p.g.a. läckan. Jag ska använda den gamla som mall.
Sedan är det bara till att sätta tillbaks sängen.

Klart!!
 
F

F.d. 53621

Guest
Sv: Läckade tak Hymer 644 Helintegrerad

Den mer ädla metallen äter alltid på den mindre ädla.:spinny:
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Läckade tak Hymer 644 Helintegrerad

Helt rätt, men efter att ha kollat runt lite tycks valet av syrafasta skruvar vara det minst dåliga. Jag har för mig att den kombinationen används mycket på fritidsbåtar.

Ett annat använt material är zirkaloy. Använde det materialet i popnitar för att sätta fast fotsteg på en aluminiummast. Vet inte om det materialet finns i skruv/bult men kanske kan vara värt att kolla.

Hälsar Kjell
 

Baikal22

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
23031
Medlemskap
2021
Sv: Läckade tak Hymer 644 Helintegrerad

Ett annat använt material är zirkaloy. Använde det materialet i popnitar för att sätta fast fotsteg på en aluminiummast. Vet inte om det materialet finns i skruv/bult men kanske kan vara värt att kolla.

Hälsar Kjell

Det var ju en spännande legering som jag aldrig har stött på tidigare.
Jag har hittat en vanlig skruv men självgängande typ träskruv är det sämre med.
Mvh Peter
 

Baikal22

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
23031
Medlemskap
2021
Sv: Läckade tak Hymer 644 Helintegrerad

Jag förstår varför det har läckt in här!! Jag är numera av åsikten att detta borde vara en standardåtgärd för bilar som är 20+.
När man köper en äldre bil är det ganska ointressant om den är fukttestad eller ej. Har taklisten blivit omfogad är en mer relevant frågeställning.
Nu när jag har inspekterat fogen kan jag bara konstatera att NEJ jag hade inte otur eller att det var ett måndagsexemplar. En 20 år gammal mjukfog har tappat sin elasticitet och gör inte sitt jobb längre.

Att få bort den gamla mjukfogen på bilen var enkelt. Det var betydligt knepigare att få bort kletet på gummilisten. Det fick bli en kompromiss. De delar av kletet som envist satt fast fick vara kvar. Jag resonerade som så att hade det gamla kletet så pass mycket elasticitet kvar fick det vara med en runda till.
 

Bilagor

  • 3.jpg
    3.jpg
    1,6 MB · Visningar: 19
  • 4.jpg
    4.jpg
    3,7 MB · Visningar: 20
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Läckade tak Hymer 644 Helintegrerad

Ja ta bort går bra men sen brukar det bli lite trögare skruvar som inte tar osv.
Det där gröna har du något bra medel mot det så man slipper skura utan bara skölja av.
Lite sikaflex i skruvhålen kan väl inte skada när du skruvar i listen.
 

Baikal22

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
23031
Medlemskap
2021
Sv: Läckade tak Hymer 644 Helintegrerad

Ja ta bort går bra men sen brukar det bli lite trögare skruvar som inte tar osv.
Det där gröna har du något bra medel mot det så man slipper skura utan bara skölja av.
Lite sikaflex i skruvhålen kan väl inte skada när du skruvar i listen.

Jo det är helt rätt. Att få ihop bjuder säkert också på utmaningar. Som jag ser det har jag fyra scenarier för att få dit skruvarna igen.

1/Skruvhålen är så pass friska så att de nya skruvarna går i utan att bråka.
2/Spackla i något härdande material för att göra hålet trängre.
3/Använda skruv med överdimension
4/Borra nya hål. Finns inget som säger att jag måste återanvända de gamla hålen. De gamla hålen fylls igen av tätningsklet.

När det gäller alg-fläckarna så är de nästan vattenlösliga. Jag tror att det räcker med varmt vatten med lite diskmedel i samt ett par tag med en mjuk svamp.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Läckade tak Hymer 644 Helintegrerad

Jo det är helt rätt. Att få ihop bjuder säkert också på utmaningar. Som jag ser det har jag fyra scenarier för att få dit skruvarna igen.

1/Skruvhålen är så pass friska så att de nya skruvarna går i utan att bråka.
2/Spackla i något härdande material för att göra hålet trängre.
3/Använda skruv med överdimension
4/Borra nya hål. Finns inget som säger att jag måste återanvända de gamla hålen. De gamla hålen fylls igen av tätningsklet.

När det gäller alg-fläckarna så är de nästan vattenlösliga. Jag tror att det räcker med varmt vatten med lite diskmedel i samt ett par tag med en mjuk svamp.
Bra tänkt. Jag skulle nog köra 1 och där den fallerar 4. Viktigt är nog att inte använda förstora skruvar samt att inte förborra in i trälisten som jag antar finns på insidan utan bara borra genom list och plåttaket.
 

Baikal22

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
23031
Medlemskap
2021
Sv: Läckade tak Hymer 644 Helintegrerad

Bra tänkt. Jag skulle nog köra 1 och där den fallerar 4. Viktigt är nog att inte använda förstora skruvar samt att inte förborra in i trälisten som jag antar finns på insidan utan bara borra genom list och plåttaket.

I min bil så fäster skruven i ett glasfiber/kompositmaterial. Jag har lite dåligt med erfarenheter hur glasfiber beter sig när en skruv har rostat i det.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Läckade tak Hymer 644 Helintegrerad

När jag tätade om min husbil så köpte jag nya gummilister. I mitt fall en Bürstner. Köpte den av en Bürstnerförsäljare. Slapp eländet med att rengöra den och att gummit var mjukt o fint.
Ha det
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Läckade tak Hymer 644 Helintegrerad

I min bil så fäster skruven i ett glasfiber/kompositmaterial. Jag har lite dåligt med erfarenheter hur glasfiber beter sig när en skruv har rostat i det.
Aha. Det gäller att skruven har lagom många gängor som drar vilket gör att diametern på skruven är vikitig att inte ha för stor.

Glasfiber/plast är rätt hårt och lätt att dra av skruvar i då det ej går att pressa ihop, det mera "sväller" innanför och utanför hålet, dvs du måste förborra med rätt borr.

Om du då drar in en skruv som går igenom plasten tillskillnad från en skruv som man drar in i trä som ej går igenom regeln så betyder det nog att du måste täta skruven efter att du dragit dit den eftersom ev tätmassa som läggs i hålet bara trycks igenom hålet, så är inte fallet med regeln om man ger tusan i att förborra dvs.

Hur tjock är taket som du ska dra i?
 

Baikal22

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
23031
Medlemskap
2021
Sv: Läckade tak Hymer 644 Helintegrerad

Aha. Det gäller att skruven har lagom många gängor som drar vilket gör att diametern på skruven är vikitig att inte ha för stor.

Glasfiber/plast är rätt hårt och lätt att dra av skruvar i då det ej går att pressa ihop, det mera "sväller" innanför och utanför hålet, dvs du måste förborra med rätt borr.

Om du då drar in en skruv som går igenom plasten tillskillnad från en skruv som man drar in i trä som ej går igenom regeln så betyder det nog att du måste täta skruven efter att du dragit dit den eftersom ev tätmassa som läggs i hålet bara trycks igenom hålet, så är inte fallet med regeln om man ger tusan i att förborra dvs.

Hur tjock är taket som du ska dra i?

På de ställen där jag kan se är glasfibern ca 4mm.
Originalskruvarna är av självborrande typ. Förhoppningsvis får jag fatt i lika dana. Bortsett från bättre materialval då.
Håller med att det blir superviktigt att få tätmassan rätt.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Läckade tak Hymer 644 Helintegrerad

På de ställen där jag kan se är glasfibern ca 4mm.
Originalskruvarna är av självborrande typ. Förhoppningsvis får jag fatt i lika dana. Bortsett från bättre materialval då.
Håller med att det blir superviktigt att få tätmassan rätt.
Inte så farligt tjockt, om jag var du skulle jag poppa fast listen, snabbt tätt och enkelt!
 
Toppen