• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mera fjädring

lpalmborg

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2024
Nu har jag testat nya AlKo luftfjädring bak på Fiat van 640 lång. Det fungerar till belåtenhet på dåliga Italienska vägar. Nu börjar jag fundera på att hitta fjäderpaket för framvagnen med intelligentare stötdämpning. Jag vill inte att bilen skall bli högre genom exempelvis gasdämpare. Någon som har förslag på fabrikat, försäljning och verkstad för montering (i Sverige) även om det inte borde vara svårt att montera själv.
Hälsningar
Jan
 
F

F.d. 55717

Guest
Sv: Mera fjädring

Har inte Alco kompletta fjäderben med luftfjädring, har för mig att jag sett det någonstans.
 

lpalmborg

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2024
Sv: Mera fjädring

"Dålig" tjaaa karossen hade sjunkit ner betänkligt. En Fiatverkstad bytte bladfjädrar på garanti men bilen blev inte mer än någon millimeter högre. Den är inte överlastad. Men nu gör 1,5 kg i luftfjädringen att karossen blivit i nivå med framvagnen och fjädringen mera fast.
 

lpalmborg

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2024
Sv: Mera fjädring

Att AlKo har luftfjädring för framvagn det håller jag för troligt men riktigt så dyra grejor hade jag inte tänkt mig. Det borde väl finnas i princip vanliga fjäderben men med mer avancerat innandöme än standard.
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Mera fjädring

Att AlKo har luftfjädring för framvagn det håller jag för troligt men riktigt så dyra grejor hade jag inte tänkt mig. Det borde väl finnas i princip vanliga fjäderben men med mer avancerat innandöme än standard.
Visst finns det dom heter ACS o mycket är skrivet om dom här på vårt forum.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Mera fjädring

Nu har jag testat nya AlKo luftfjädring bak på Fiat van 640 lång. Det fungerar till belåtenhet på dåliga Italienska vägar. Nu börjar jag fundera på att hitta fjäderpaket för framvagnen med intelligentare stötdämpning. Jag vill inte att bilen skall bli högre genom exempelvis gasdämpare. Någon som har förslag på fabrikat, försäljning och verkstad för montering (i Sverige) även om det inte borde vara svårt att montera själv.
Hälsningar
Jan
Vad menar du med att "Jag vill inte att bilen skall bli högre genom exempelvis gasdämpare"?

Vad vill du åstadkomma?
 

lpalmborg

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2024
Sv: Mera fjädring

Med att "inte bli högre" menar jag just att inte bli högre av gasdämpare. Resonemanget hämtar jag från rallytiden då vi på vissa bilar monterade in gasdämpare i akt och mening att ta nytta av att trycket fick till följd att bilen blev några cm högre och inte slog i backen lika lätt som med andra typer av stötdämpare.

Min ide är att låg bil med progressiv och fast fjädring och dämpning ger bra vägegenskaper.

Vad jag vill uppnå är en dämpning som i början av stötdämparens sammanpressning är mjuk sedan snabbt blir fastare under fjädringsvägen.

Det smäller onödigt mycket på dåliga vägar med standardgrejorna, det vill jag minska samtidigt som bilen inte skall kränga i serpentinvägarnas kurvor. Vår bil avverkar många mil per år och vi vill ha en mera vilsam transport.
Hälsning
Jan
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Mera fjädring

Med att "inte bli högre" menar jag just att inte bli högre av gasdämpare. Resonemanget hämtar jag från rallytiden då vi på vissa bilar monterade in gasdämpare i akt och mening att ta nytta av att trycket fick till följd att bilen blev några cm högre och inte slog i backen lika lätt som med andra typer av stötdämpare.

Min ide är att låg bil med progressiv och fast fjädring och dämpning ger bra vägegenskaper.

Vad jag vill uppnå är en dämpning som i början av stötdämparens sammanpressning är mjuk sedan snabbt blir fastare under fjädringsvägen.

Det smäller onödigt mycket på dåliga vägar med standardgrejorna, det vill jag minska samtidigt som bilen inte skall kränga i serpentinvägarnas kurvor. Vår bil avverkar många mil per år och vi vill ha en mera vilsam transport.
Hälsning
Jan
Hej

Nu har du nog blandat ihop saker, gasdämpare har absolut ingenting med höjden att göra, fjädringen har det däremot. (däremot fjädrar dom ut obelastat pga trycket men inte på bilen)

Gasen i gasdämpare finns där för att minska risken för skumbildning av oljan, att sedan man ofta gör gasdämpare hårdare har inget heller med gasen att göra.

Det du vill uppnå måste du använda fjädringen till, och just ditt önskemål med progressiv fjädring löser du just med fjädern, luftfjädring är såklart så eftersom luftenblir hårdare och hårdare att komprimera det är själva grejen med luftfjädring. Alternativet är att använda aktiva stöddämpare, kom fö först tror jag på tex Alfa 164QV där en dator styrde dämparen i två lägen, hård eller mjuk alt efter körstil.

Krängningarna löser man med krägningshämmare som fungera som så att man fördelar kraften mellan sidorna tex om man åker ned i ett potthål med vänster hjul så ska en bit av den kraften fördelas till höger hjul och på så sätt motverka ev krängning, därav namnet.

Man har sådana både fram och bak, på enklare bilar bara fram eftersom krängningen är allvarligast fram när man svänger.

En husbil har nog en klar fördel av att vara hög fram eftersom den är så hög, se nedan men jag kan gissa att man inte gör så längre på husbilar av estetiska skäl då de som inte förstår tror att bilen har dålig fjädring bra då den kan upplevas ihopsjunken.

Varför man ibland har bilar högre fram finns det många tanker om precis som det omvända. En fördel med att han dom högre fram är att vid inbromsning så blir den inte lika låg fram bla TP förskjutningen påverkar inte lika mycket initialt tills bilen kommit i våg.

Men glöm inte hjulinställningen, den som är från fabriken kanske inte passar just dig och däcken, ingenting är viktigare än däcken, alla däck är mer eller mindre runda men där slutar likheterna.

Fälgarna, plåtfälgar och dåliga aluminiumfälgar ändrar form efter belastning, en del ganska mycket därav att man kan se vissa högfartskruvor som har mängder med navkapslar i diket:)
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Mera fjädring

Nu har jag testat nya AlKo luftfjädring bak på Fiat van 640 lång. Det fungerar till belåtenhet på dåliga Italienska vägar. Nu börjar jag fundera på att hitta fjäderpaket för framvagnen med intelligentare stötdämpning. Jag vill inte att bilen skall bli högre genom exempelvis gasdämpare. Någon som har förslag på fabrikat, försäljning och verkstad för montering (i Sverige) även om det inte borde vara svårt att montera själv.
Hälsningar
Jan

Vet inte om jag tolkar dig rätt, men är det fram där du får genomslag? I så fall kan du sätta i lite högre fjädrar (4,5cm) och slippa genomslaget.
 

lpalmborg

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2024
Sv: Mera fjädring

Tackar för alla intressanta synpunkter. Vad det gäller gasdämparna så var det odiskutabelt mätbart och monterat på alla så kallade "fabriksbilar".
Bra vägegenskaper förutsätter att bilen är låg.
Hälsning
Jan
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Mera fjädring

Tackar för alla intressanta synpunkter. Vad det gäller gasdämparna så var det odiskutabelt mätbart och monterat på alla så kallade "fabriksbilar".
Bra vägegenskaper förutsätter att bilen är låg.
Hälsning
Jan
Höjden är bara en bit, en låg bil har i allmänhet relativt liten fjädringväg vilket ger relativt dålig väghållning allt beroende på vägensojämnhet.

Viktigt är alltså att hålla alla hjulen i marken, där gör fjädringen och stötdämpare ett stort jobb, däcken skapar den nödvändiga friktionen.

För hårda dämpare eller krängare på en dålig väg ger sämre väghållning än rätt anpassade dämpare och fjädring, jämför med en traktor som inte har någon annan fjärdning än däcken, eller en gocart som är helt stum.

Åter till låg bil, hög bil eller rättare sagt hög tyngdpunkt sätter större krav på fjädring, krängare och däck i viss mån då ""vrid" krafterna(bilens tipp tendens) ökar med tyngpunkten.

Låg bil kan även öka sugeffekten under bilen men det gäller såklart inte en husbil som är en lastbil som inte är så lik en F1 bil på undersidan :)

Låg eller hög, tänk dig en låda som du för genom luften på 50 cm höjd och sedan upprepare du det på 200 cm höjd, den är exakt lika stabil i båda fallen eller hur! dvs det är fjädringen som gör den stabil inte höjden i sig, däremot påverkar allt varandra såklart genom tex vridmomentet som är kopplat till TP vikt och ska motverkas av fjädring, dämpare krängare osv.
 

lpalmborg

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2024
Sv: Mera fjädring

Intressant, speciellt detta med lådorna, fast just det köper jag inte eftersom jag under många år åkt både rally och racing.
Hälsning
Jan
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Mera fjädring

Min HB ligger också väldigt lågt på framfjädrarna (se bild) & detta skulle jag vilja åtgärda till en vettig penning. Om man skulle byta till ACS kompletta fjäderben så kostar det 12000 till 14000:- & jag misstänker att luftfjädring kostar mer än så. Finns det inget annat sätt att få upp HB'n fram. Stötdämparna i sig har väl ingen inverkan utan det är väl fjädrarna som egentligen borde vara styvare & kanske längre. Eller har jag fel i detta? Om det är på det viset så skulle jag ju kunna köpa nya fjädrar & byta själv. Och i så fall var kan man köpa dessa? Jag såg på något ställe att det fanns Goldsmith-fjädrar för 5300:- men jag skulle vilja (om möjligt) komma billigare undan än så. Jag har sett fjädrar hos tyska firmor för framaxeltryck max 1800 kilo för under 1000-lappen men jag har ett axeltryck på 1850 kilo så dom duger ju inte. finns det någon som vet på råd eller rent av själv gjort denna åtgärd?

Bennie
 

Bilagor

  • x.JPG
    x.JPG
    96,6 KB · Visningar: 5

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Mera fjädring

Min HB ligger också väldigt lågt på framfjädrarna (se bild) & detta skulle jag vilja åtgärda till en vettig penning. Om man skulle byta till ACS kompletta fjäderben så kostar det 12000 till 14000:- & jag misstänker att luftfjädring kostar mer än så. Finns det inget annat sätt att få upp HB'n fram. Stötdämparna i sig har väl ingen inverkan utan det är väl fjädrarna som egentligen borde vara styvare & kanske längre. Eller har jag fel i detta? Om det är på det viset så skulle jag ju kunna köpa nya fjädrar & byta själv. Och i så fall var kan man köpa dessa? Jag såg på något ställe att det fanns Goldsmith-fjädrar för 5300:- men jag skulle vilja (om möjligt) komma billigare undan än så. Jag har sett fjädrar hos tyska firmor för framaxeltryck max 1800 kilo för under 1000-lappen men jag har ett axeltryck på 1850 kilo så dom duger ju inte. finns det någon som vet på råd eller rent av själv gjort denna åtgärd?

Bennie
Är det bara höjden du vill ändra så behöver du nya fjädrar precis som du skriver, är det däremot genomslag som du lider av så är det framförallt stötdämpare skulle jag säga.


Spontant tycker jag att bra fjädrar för runt 5000 kr inte är helt hel, visst kunde dom vara någon tusenlapp billigare.

Men vet du att dessa gör att bilen blir som du vill?

Fjädrar kan du också få skräddarsydda, tror inte att det är så otroligt dyrt.

Ifall du byter fjädrar, kontrollera fjäderbenslagren när du ändå håller på, dom kostar bara några hundringar ifall du behöver byta dom och det är iallmänhet det undre lagret som slits av smuts.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Mera fjädring

Bytte fjädrar som så många andra på min fd Hymer hos Dohini i Växjö. De ligger granne med lesjöfors lager (och tillverkning??). Det finns flera olika modeller, 3 eller 4st, till nuvarande Fiat. Väg bilen fram och de vet vilken modell det ska vara. Lesjöfors fjädrar kan ju vara de som Goldsmitt och andra säljer?
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Mera fjädring

Standardsvaret på denna fråga är ju att prata med Dohini däck i Växjö, Dom kan vilka fjädrar man ska ha och har tex en specialfjäder till Ducato X230 som mig veterligen inte finns någon annan stans.

//Peter
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Mera fjädring

Bennsan,
Nu kanske jag sökt på fel modell,
men detta får jag snabbt fram på bildelaronline24

Kanske finns här något du söker

https://www.bildelaronline24.se/fjadrar/fiat/ducato-flak-chassi-230/20699

Jo, jag har allt kikat på den sidan & vad jag hittat är att några fjädrar är gjorda för 1400 kilo's axeltryck & några för 1800 kilo. Min HB har ett axeltryck på 1850 kilo enl. Al_KO's märkskylt. Det är ju bara "skrotten" som är en Ducato, karossen är ju Eura Mobil's egenkonstruktion. Det är kanske detta som ger axeltrycket, jag vet inte utan antar att det är så. Om det inte är så att framaxeln är konstruerad för 1850 kilo. Det bästa vore nog att väga som det har tipsats om i tidigare inlägg.

Bennie
 

Bilagor

  • 100_3655.JPG
    100_3655.JPG
    1,3 MB · Visningar: 3
Toppen